Aktualności

        • Relacja z zajęć „ABC Ruchu w Gminie Radzymin”
          • Relacja z zajęć „ABC Ruchu w Gminie Radzymin”

          • W naszej szkole w miesiącach od września do grudnia 2025r. prowadzone są zajęcia pt. „ABC Ruchu w Gminie Radzymin”, w których uczestniczą dwie grupy uczniów: dzieci z klas III oraz dzieci z klas II. Głównym celem zajęć jest zachęcenie uczniów do podejmowania aktywności fizycznej jako atrakcyjnej formy spędzania wolnego czasu, a także profilaktyka wad postawy, nadwagi i otyłości.

            Na zajęciach uczniowie mają możliwość poznania gier i zabaw ruchowych rozwijających sprawność ogólną, gier i zabaw zespołowych, ćwiczeń ogólnorozwojowych, ćwiczeń specjalnych – korygujących daną wadę, ćwiczeń odruchu prawidłowej postawy oraz ćwiczeń oddechowych.

            Podczas zajęć zwracam szczególną uwagę na prawidłowe ustawienie ciała, utrzymanie prostych pleców, prawidłowy chód oraz aktywne korzystanie z mięśni brzucha i grzbietu. Dzieci chętnie uczestniczą w ćwiczeniach, wykazują duże zaangażowanie i entuzjazm. Wspólnie omawiamy także ważne zagadnienia: dlaczego warto wybierać ruch jako formę spędzania czasu, jak pokonać stres, przeżywać sukces, co zrobić, aby zapobiec nadwadze i otyłości.

            Program sfinansowany jest przez Ministerstwo Sportu i Turystyki.

            Prowadzący: Magdalena Ślifirczyk

        • MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ PRAW DZIECKA Z UNICEF 2025
          • MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ PRAW DZIECKA Z UNICEF 2025

          • 20 listopada obchodzić będziemy 36. rocznicę uchwalenia Konwencji o prawach dziecka. Nasza szkoła już od kilku lat włącza się w świętowanie tego ważnego dla dzieci na całym świecie dnia, biorąc udział w akcjach edukacyjnych UNICEF POLSKA. W  tym roku zachęcamy do udziału w projekcie pt.: „Mój dzień. Moje prawa”.

            Zapraszamy całą społeczność szkolną, wszystkich przyjaciół naszej placówki oraz osoby, którym prawa dziecka, nie są obojętne do wspólnego świętowania
            i odkrywania codzienności widzianej oczami dzieci. 20 listopada zachęcamy, aby  kolor niebieski był wiodącym, jako symbol solidarności z dziećmi
            z całego świata. Ubierzmy się na niebiesko, mile widziane niebieskie dodatki, wykonajmy i załóżmy symboliczne niebieskie okulary.

            Nie trzeba być ekspertem, aby stanąć po stronie najmłodszych. Wystarczy uważność i empatia. W tym szczególnym dniu zatrzymajmy się na chwilę, spójrzmy na świat oczami dziecka. Posłuchajmy, co dzieci mają do powiedzenia o swoich prawach i działajmy tam, gdzie jesteśmy i jak potrafimy.

             Pigulka_wiedzy_o_prawach_dziecka_-_Material_pomocniczy_dla_rodzicow_i_opiekunow-3.pdf

            Opiekunowie akcji na terenie szkoły: Maria Bal- Stach, Aneta Jusińska, Kamila Tyburska, Justyna Zborowska

        • Radzymińska „Stalowa Jedynka” rozświetla drogę do bezpieczeństwa – "Odblaskowa Szkoła 2025" w pełnej krasie
          • Radzymińska „Stalowa Jedynka” rozświetla drogę do bezpieczeństwa – "Odblaskowa Szkoła 2025" w pełnej krasie

          • 1 października 2025 roku, w Ogólnopolskim Dniu Odblasków, uczniowie Szkoły Podstawowej nr 1 im. ppłk pil. Mariana Pisarka w Radzyminie zainaugurowali swój udział w Ogólnopolskim Konkursie „Odblaskowa Szkoła 2025”. Celem tej ogólnopolskiej inicjatywy jest zwiększenie świadomości społecznej na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym, szczególnie wśród najmłodszych uczestników. Konkurs zachęca do aktywności dyrektorów szkół, lokalnych władz i rodziców w zakresie wyposażania dzieci w elementy odblaskowe oraz promowania odpowiedzialnych postaw na drodze.

            Odblaskowa rewolucja w Radzyminie

            Radzymińska „Stalowa Jedynka” z entuzjazmem przystąpiła do konkursu, organizując szereg działań edukacyjnych, artystycznych i integracyjnych, które objęły całą społeczność szkolną – od najmłodszych uczniów po seniorów.

            Na terenie szkoły pojawiły się gazetki ścienne z hasłem „Odblaskowa Szkoła”, a nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej przeprowadzili zajęcia o zasadach bezpiecznego poruszania się po drogach, wzbogacone o filmy i prezentacje. Uczniowie klas młodszych wykonywali własne odblaski pod hasłem „Odblask widoczny z oddali – życie ci ocali!” i montowali je do tornistrów. Klasa 2e zaśpiewała piosenkę „Noś odblaski”, a klasa 1c wiwatowała hasłem „Odblaskowa Szkoła – bezpieczna i wesoła”.

            Twórczość w służbie bezpieczeństwa

            Zorganizowano dwa konkursy plastyczne: „Bezpieczeństwo w ruchu drogowym” oraz „Wyjątkowa kamizelka odblaskowa”, które cieszyły się ogromnym zainteresowaniem. Uczniowie wykazali się kreatywnością, tworząc projekty promujące noszenie odblasków. Dodatkowo powstały trzy piosenki i trzy wierszyki o bezpieczeństwie, które uczniowie zaprezentowali podczas szkolnych wydarzeń.

            Międzypokoleniowa integracja i troska o innych

            Uczniowie klas trzecich przygotowali listy z odblaskami dla Seniorów Radzymina, które wręczyli osobiście przed Kolegiatą oraz swoim dziadkom. Klasa 6e wraz z Klubem Seniora uczestniczyła w zajęciach Nordic Walking, promując bezpieczeństwo pieszych po zmroku. Podczas spotkania uczennice wręczyły seniorom kamizelki odblaskowe, a całość zakończyła się słodkim poczęstunkiem i wspólną radością.

            Edukacja przez doświadczenie

            Uczniowie klasy 2f uczestniczyli w warsztatach pierwszej pomocy prowadzonych przez Ratownictwo Medyczne,klasy 5e i 6f spotkały się z druhną Angeliką Chałą z OSP Radzymin, która przypomniał zasady bezpiecznego poruszania się po drogach i opowiedziała o działalności Młodzieżowej Drużyny Pożarniczej. Każdy uczestnik otrzymał opaskę odblaskową jako symbol troski o bezpieczeństwo.

            Na lekcjach techniki w klasach 4 przeprowadzono cykl zajęć pod hasłem „Odblaski ratują życie”, podczas których uczniowie poznali rodzaje odblasków, ich zastosowanie i znaczenie. Zajęcia zakończyły się quizem, w którym uczniowie wykazali się dużą wiedzą – najlepsi otrzymali oceny celujące i słodkie nagrody.

            Odblaski z sercem

            Klasa 7c zaprojektowała i wykonała odblaski dla pierwszaków z klasy 1g, do których dołączono hasła pełne troski i radości, m.in.: „Z odblaskiem na plecaku – jesteście superbohaterami na szkolnej drodze!” czy „Niech każdy poranek w drodze do szkoły będzie kolorowy, bezpieczny i pełen śmiechu!”. Wolontariat szkolny przygotował odblaskowe broszki dla Seniorów, a samorząd uczniowski angażował rodziców podczas zebrań, rozdając gadżety za udział w quizach.

            Odblaski w sieci i mediach

            Szkoła założyła profil na TikToku  (sp1_radzymin), gdzie promuje noszenie odblasków i dzieli się efektami działań. Na stronie internetowej szkoły pojawi się fotorelacja z wydarzeń, a w szkolnej gazetce „Lustro Jedynki” ukazał się artykuł podsumowujący akcję.

            Gazetka "Lustro Jedynki" >>>> gazetka_listopad2025.pdf

            Wspólna odpowiedzialność

            Wielu rodziców zaangażowało się w zakup odblasków, wspierając działania szkoły. Udział w konkursie „Odblaskowa Szkoła” spotkał się z ogromnym zainteresowaniem i zaangażowaniem całej społeczności szkolnej. Dzieci chętnie uczestniczyły w zajęciach, a wielu uczniów na stałe zaczęło nosić elementy odblaskowe.

            Dzięki tej inicjatywie wzrosła świadomość znaczenia bezpieczeństwa na drodze, a uczniowie „Stalowej Jedynki” pokazali, że odblaski to nie tylko element stroju – to symbol odpowiedzialności, troski i wspólnego działania.

             Niech odblaski zawsze chronią Was na drodze!

            Opracowanie: Wioletta Wielgat

            Piosenka uczennicy kl. 7c "Mów stop" >>>> Mow_stop.mp3

             

            Uczniowie klasy 5d

            Uczeń kl. 7g - film "Widoczny pieszy"

        • Podsumowanie Ogólnopolskiego Konkursu “ODBLASKOWA SZKOŁA 2025”
          • Podsumowanie Ogólnopolskiego Konkursu “ODBLASKOWA SZKOŁA 2025”

          • 1 października 2025 roku w Ogólnopolskim Dniu Odblasków uczniowie klas I-III Szkoły Podstawowej nr 1 im. ppłk pil. Mariana Pisarka w Radzyminie zainaugurowali swój udział w Ogólnopolskim Konkursie “ODBLASKOWA SZKOŁA 2025”.

            Celem konkursu jest zwiększenie aktywności dyrektorów szkół podstawowych, lokalnych władz samorządowych i rodziców w zakresie wyposażenia i stosowania przez uczniów elementów odblaskowych oraz promowanie działań na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym, zwłaszcza dzieci ze szkół podstawowych, polegających na:

            • popularyzowaniu stosowania przez uczestników ruchu drogowego elementów odblaskowych,
            • wyposażeniu jak największej liczby uczestników ruchu drogowego w elementy odblaskowe,
            • popularyzowaniu przepisów i zasad ruchu drogowego,
            • kształtowaniu partnerskich zachowań wobec innych uczestników ruchu.

            Nasza „Stalowa Jedynka” z wielkim entuzjazmem przystąpiła do konkursu.

            W ramach konkursu zarówno na terenie szkoły jak i miasta Radzymina przeprowadzono szereg działań edukacyjnych związanych z ideom Konkursu :

            • na tablicach umieszczonych w salach lekcyjnych i korytarzach szkolnych przygotowano szereg gazetek ściennych z hasłem przewodnim - Odblaskowa Szkoła;
            • wychowawcy klas edukacji wczesnoszkolnej przeprowadzili zajęcia edukacyjne dotyczące zasad bezpiecznego poruszania się po drogach – odbyły się projekcje filmów i prezentacji o bezpieczeństwie drogowym;
            • ogłoszony został konkurs plastyczny „Bezpieczeństwo w ruchu drogowym” - mający na celu propagowanie wśród uczniów zasad bezpiecznego poruszania się po drogach, noszenia odblasków lub kamizelek odblaskowych;
            • uczniowie wykonywali samodzielnie elementy odblaskowe, następnie prezentowali własnoręcznie wykonane odblaski i instalowali je do swoich tornistrów;
            • uczniowie klasy 2e zaśpiewali piosenkę pt. „Noś odblaski”, słowa której ułożyła ich wychowawczyni;
            • uczniowie klasy 1 c wiwatowali swój udział w akcji okrzykiem przewodnim – „Odblaskowa Szkoła – bezpieczna i wesoła”;
            • uczniowie klas trzecich przygotowali listy - ulotki do Seniorów Radzymina,  mające na celu przypomnienie o bezpieczeństwie pieszych na drogach po zmroku. Listy z odblaskami, chętni uczniowie klasy 3d i 3f wręczyli starszym mieszkańcom 26 października przed radzymińską Kolegiatą. Pozostałe przygotowane  listy, trzecioklasiści wręczyli swoim babciom i dziadkom;
            • uczniowie wczesnoszkolni bardzo aktywnie spacerowali po radzymińskich ulicach wyposażeni w kamizelki odblaskowe, trenując tym samym właściwe zachowanie się w ruchu drogowym;
            • wielu rodziców zaangażowało się w zakup odblasków, przekazując je na potrzeby Odblaskowej Szkoły;
            • uczniowie klasy 2f uczestniczyli w warsztatach Pierwszej Pomocy – Prowadzonych przez pracowników Ratownictwa Medycznego;
            • niebawem na stronie internetowej naszej szkoły pojawi się prezentacja, która będzie fotorelacją z podjętych działań w ramach Konkursu Odblaskowa Szkoła – uczniów edukacji wczesnoszkolnej.

            Udział w programie spotkał się z dużym zainteresowaniem uczniów, nauczycieli i rodziców. Dzieci chętnie angażowały się w działania, a wielu uczniów na stałe zaczęło nosić elementy odblaskowe. Dzięki udziałowi w inicjatywie wzrosła świadomość znaczenia bezpieczeństwa na drodze oraz odpowiedzialnych zachowań pieszych.

            LINK do PREZENTACJI >>>> Prezentacja_Odblaskowa_Szkoła

            Opracowanie: Katarzyna Kwiatkowska 

            Film uczniów kl. 2e pt.: "Noś odblaski"

        •  Lekcja muzealna „O płacidłach”
          • Lekcja muzealna „O płacidłach”

          • 14 listopada 2025 r. uczniowie klasy 4f i 4g uczestniczyli w wyjątkowych zajęciach edukacyjnych zorganizowanych przez pracowników Muzeum Archeologicznego. Spotkanie składało się z dwóch części: lekcji muzealnej pt. „O płacidłach” oraz praktycznych warsztatów lepienia naczyń z gliny. Spotkanie odbyło się w ramach programu ,,Kulturalna szkoła na Mazowszu”.

             Lekcja muzealna „O płacidłach”

            Pierwsza część zajęć była fascynującą podróżą w świat dawnych form wymiany handlowej. Prowadzący rozpoczęli od wprowadzenia w tematykę rozwoju pieniądza na przestrzeni tysiącleci. Uczniowie poznali przedmonetarne środki płatnicze (płacidła), wczesne monety obcych oraz monety pierwszych władców dynastii piastowskiej. Na koniec uczniowie stali się średniowiecznymi mincerzami i własnoręcznie wybijali pamiątkową monetę.

            Dużym atutem lekcji były autentyczne eksponaty, które prowadzący prezentowali i omawiali, wyjaśniając, z jakiej epoki pochodzą i w jaki sposób były używane.

            Warsztaty lepienia naczyń z gliny

            Po części teoretycznej uczniowie przeszli do następnej sali, gdzie czekały na nich przygotowane stanowiska oraz glina. Instruktorzy krok po kroku pokazali uczniom:

            • jak przygotować glinę do pracy – wyrabiać ją, ugniatać i formować,
            • jak tworzyć naczynia przy użyciu metody wałeczkowej, wykorzystywanej już w czasach pradziejowych,
            • w jaki sposób wygładzać, łączyć i modelować ścianki naczynia, aby było stabilne i estetyczne,
            • jak ozdabiać naczynia prostymi, inspirowanymi dawnymi kulturami wzorami.

            Podczas pracy w sali panowała twórcza, pełna zaangażowania atmosfera. Uczniowie z ogromnym zapałem tworzyli swoje własne gliniane naczynia. Niektórzy dodawali też fantazyjne elementy, wykazując się kreatywnością i pomysłowością.

            Warsztaty pozwoliły uczniom:

            • rozwinąć umiejętności manualne,
            • poznać trudy pracy dawnych garncarzy.

            Każdy uczestnik mógł zabrać swoje gliniane dzieło jako pamiątkę.

            Zarówno lekcja muzealna, jak i warsztaty okazały się niezwykle wartościowym i inspirującym doświadczeniem. Uczniowie nie tylko poszerzyli swoją wiedzę o historii pieniądza, lecz także mieli okazję własnoręcznie stworzyć coś, co łączyło ich z przeszłością. Zajęcia dostarczyły wielu wrażeń, pozwoliły połączyć naukę z praktyką i pobudziły wyobraźnię uczestników.

            Opracowanie: Iwona Banaszkiewicz

        • Wizyta policjantki w świetlicy szkolnej
          • Wizyta policjantki w świetlicy szkolnej

          • W dniu 14 listopada 2025 r. w ramach programu "Odblaskowa Szkoła" naszą świetlicę szkolną odwiedziła pani policjantka z Komisariatu Policji w Wołominie. Podczas spotkania przeprowadziła z dziećmi rozmowę na temat bezpieczeństwa, zwracając szczególną uwagę na:

            - zasady bezpiecznego poruszania się pieszych,

            - właściwe zachowanie na drodze i konieczność noszenia elementów odblaskowych,

            - bezpieczne korzystanie z telefonu i internetu,

            - reagowanie w sytuacjach zagrożenia,

            - kogo prosić o pomoc, gdy dziecko czuje się niepewnie lub zagrożone.

            Dzieci bardzo aktywnie uczestniczyły w rozmowie, zadawały pytania i dzieliły się własnymi doświadczeniami. Spotkanie było nie tylko pouczające, ale również bardzo interesujące i wzbogaciło wiedzę uczniów na temat bezpieczeństwa w życiu codziennym.

            Serdecznie dziękujemy pani policjantce za wizytę i poświęcony czas!

            Organizatorzy spotkania: Anita Sobótko  i Marija Rusinowicz 

        • Powiatowy Konkurs twórczości Michaliny Chełmońskiej-Szczepankowskiej
          • Powiatowy Konkurs twórczości Michaliny Chełmońskiej-Szczepankowskiej

          • 14 listopada 2025 r. w Szkole Podstawowej nr 2 w Słupnie odbył się Powiatowy Konkurs twórczości Michaliny Chełmońskiej-Szczepankowskiej. W konkursie wzięli udział uczniowie szkół podstawowych z całego powiatu, prezentując swoje prace literackie oraz występy artystyczne inspirowane twórczością poetki.Z dumą informujemy, że laureatami zostali uczniowie naszej szkoły.

            Zdobyte nagrody:

            Kategoria klas I-II:

            Natalia Mulak (kl. II f)  - I miejsce

            Gabriela Baranowska (kl. I c) - III miejsce

            Kategoria klas III-IV:

            Wojciech Gawroński (kl. IV s) - III miejsce

            Kategoria klas V-VI:

            Aleksandra Kostrzewa (kl. V a) - III miejsce

            Kategoria klas VII-VIII:

            Beata Kwaśnik (kl. VII g) - II miejsce

            Wiktoria Fluks (kl. VII g) - wyróżnienie

            Kategoria śpiewana:

            Oliwia Rybka (kl. V d) - I miejsce w konkurencji klas V-VI.

            Laureatom serdecznie gratulujemy, a wszystkim uczestnikom życzymy dalszych sukcesów artystycznych!

            Opracowanie: Anna Kostrzębska

        • Obchody 107. rocznicy Odzyskania przez Polskę Niepodległości
          • Obchody 107. rocznicy Odzyskania przez Polskę Niepodległości

          • „Prawdziwa miłość do ojczyzny objawia się w codziennych czynach.”

            Stefan Wyszyński

            We wtorek 11 listopada br. delegacja  szkoły z panią Dorota Poznańską zastępcą dyrektora w asyście Pocztu Sztandarowego uczestniczyła w miejskich obchodach 107. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Uroczystości rozpoczęła uroczysta msza święta w radzymińskiej Kolegiacie. Następnie uczestnicy i zaproszeni goście udali się na Plac im. Tadeusza Kościuszki. Tu rozpoczęła się oficjalna część obchodów Święta Niepodległości. Po wciągnięciu flagi państwowej na maszt, odśpiewaniu hymnu narodowego głos zabrali włodarze miasta i zaproszeni goście. Ostatnim akordem uroczystości było złożenie przez przybyłe delegacje wiązanek kwiatów pod pomnikiem Tadeusza Kościuszki. Pochmurne, ołowiane niebo nie odstraszyło licznie przybyłych na uroczystość mieszkańców  miasta. 107. rocznica odzyskania niepodległości napawa nas dumą z przodków, którzy po 123 latach niewoli wywalczyli dla nas wolną i suwerenną ojczyznę.

            Cześć ich pamięci.

            Koło Historyczne „Wiarus”

            Zapraszamy do galerii:

        • Obchody 107. rocznicy Odzyskania Przez Polskę Niepodległości
          • Obchody 107. rocznicy Odzyskania Przez Polskę Niepodległości

          • „A jeśli komu droga otwarta do nieba- tym, co służą Ojczyźnie”

                                                                                               Jan Kochanowski

            W dniu 11 listopada obchodzimy jedno z najważniejszych świąt w historii naszego kraju – Narodowe Święto Niepodległości. Z tej okazji w naszej szkole odbył się uroczysty montaż słowno-muzyczny, przygotowany przez uczniów klas 7c i 7f pod kierunkiem swoich wychowawców p. Anny Czajkowskiej i p. Wioletty Wielgat oraz przy współpracy ze szkolnym chórem, prowadzonym przez Panią Iwonę Kalicką. W przygotowaniu dekoracji pomagała Pani Marta Karłowicz, dzięki czemu w sali panował podniosły, patriotyczny nastrój.

            Program artystyczny składał się z części recytatorskiej i muzycznej. Uczniowie zaprezentowali wzruszające wiersze oraz przypomnieli najważniejsze fakty z czasów, gdy Polska walczyła o niepodległość, przypominając zebranym trudną drogę naszego narodu do wolności. Całość przeplatana była pieśniami patriotycznymi w wykonaniu solistów oraz chóru szkolnego, który wzruszająco zaśpiewał m.in. „Honor i gniew”, „Rozkwitały pąki białych róż” oraz „Niepodległa, niepokorna”.  Uczniowie włożyli w przygotowania wiele pracy, dzięki czemu akademia stała się ważną lekcją patriotyzmu i historii.

            Opracowanie: Anna Czajkowska

        • 107. rocznica Odzyskania przez Polskę Niepodległości
          • 107. rocznica Odzyskania przez Polskę Niepodległości

          • „Nie pragniemy takiej Polski, która by nas nic nie kosztowała…”

            /Jan Paweł II/

            We wtorek 11 listopada 2025 roku będziemy uroczyście obchodzić 107. Rocznicę Odzyskania przez Polskę Niepodległości. Odbudowa państwa po 123 latach niewoli była w naszej historii wydarzeniem przełomowym. Wysiłek wielu pokoleń Polaków, trud i ofiara poniesiona w powstaniach narodowych, na frontach I wojny światowej i w krwawych walkach o niepodległość i granice oraz aktywne działania dyplomatyczne doprowadziły do odrodzenia się Ojczyzny.  Wybitnymi postaciami tego procesu są Twórcy Niepodległej: Józef Piłsudski, Roman Dmowski, Jan Ignacy Paderewski, Wincenty Witos, Ignacy Daszyński, Wojciech Korfanty i Józef Haller. Różnili się oni przynależnością społeczną, wyznawaną religią, reprezentowali  różne poglądy polityczne, urodzili się i wychowali pod różnymi zaborami. Są wśród nich żołnierze, dyplomaci, politycy i działacze społeczni. Jest również sławny artysta. Pozostali oni wierni swoim poglądom, ale dla dobra wspólnego potrafili wznieść się ponad partyjne podziały wykorzystując sprzyjającą sytuację międzynarodową doprowadzili naszych przodków do Wolności. Niepodległość miała nie tylko zasłużonych Ojców, ale też wybitne Matki. Chociaż ze względu na realia epoki kobiety nie stały na czele wojsk czy ruchów politycznych, ich praca dla Polski miała nie mniejsze znaczenie. Dziękując za ich poświęcenie, trud i wytrwałość w dążeniu do celu, jakim była wolna, niepodległa i suwerenna Polska nie możemy zapomnieć o szerokich masach rodaków, którzy  na przestrzeni 123 lat niewoli przelewali krew, cierpieli, ale nigdy nie zwątpili w sens walki na różnych frontach ludzkiego życia o Niepodległą. Tym wszystkim, którzy swoją codzienną pracą u podstaw stworzyli podwaliny gospodarki odrodzonego państwa. Ludziom nauki, kultury i sztuki, którzy przez lata niewoli nie zapomnieli o Polsce, ale wręcz przeciwnie, krzewili narodową kulturę i nie pozwolili polskości przeminąć w pomroce dziejów pragniemy podziękować. Kiedy 118 lat temu Henryk Sienkiewicz odbierał nagrodę Nobla za całokształt twórczości, do zgromadzonych w sali słuchaczy tak powiedział o naszej Ojczyźnie: „Głoszono ją umarłą – a oto jeden z tysięcznych dowodów, że ona żyje, głoszono ją podbitą, a oto nowy dowód, że do podbojów jest zdolna? Niech słowa naszego wybitnego pisarza będą inspiracją także dla dzisiejszego pokolenia Polaków. Niech Polska żyje, a jej obywatele każdego dnia dowodzą światu, że nie ma dla nich rzeczy niemożliwych i nie ma takiej siły, która złamałaby ich ducha. Dokładnie tak, jak 107 lat temu dowiedli tego nasi pradziadkowie. Niech w te trudne dla nas wszystkich dni, kiedy wojna puka do drzwi dumnie powiewające na naszych domach, balkonach i w oknach biało-czerwone flagi będą  naszym hołdem  dla Bohaterów , którzy na przestrzeni wieków  walczyli i ginęli  o dobro dla nas wszystkich  najważniejsze - wolną i suwerenna Polskę.

            Cześć i chwała Bohaterom.

            Koło Historyczne "Wiarus"

        • Narodowe Święto Niepodległości – 11 listopada
          • Narodowe Święto Niepodległości – 11 listopada

          • 11 listopada to szczególna data w historii naszego kraju. Tego dnia wspominamy rok 1918, kiedy po 123 latach zaborów Polska odzyskała niepodległość i ponownie pojawiła się na mapie Europy jako wolne państwo. To święto przypomina nam o odwadze, wytrwałości i miłości do ojczyzny, jaką wykazali się nasi przodkowie, walcząc o wolność.

            W  świetlicy odbyły się rozmowy i zajęcia dotyczące symboli narodowych, patriotyzmu oraz znaczenia wolności w życiu każdego człowieka. Wspólnie odśpiewaliśmy hymn narodowy w ramach akcji „Szkoła do hymnu”. 

            Podczas obchodów nie zabrakło biało-czerwonych barw, dekoracji i własnoręcznie wykonanych kotylionów. Był to czas refleksji, wzruszeń, ale również radości z tego, że możemy żyć w wolnym, suwerennym kraju.

            Pamiętajmy, że patriotyzm to nie tylko historia – to także codzienne okazywanie szacunku drugiemu człowiekowi, dbałość o kulturę, język i naszą małą ojczyznę.

            Organizatorzy: wychowawcy świetlicy

        • Program edukacyjny "Dziecięca Akademia Bezpieczeństwa"
          • Program edukacyjny "Dziecięca Akademia Bezpieczeństwa"

          • 7 listopada br. uczniowie klas 1d i 1e wraz z wychowawczyniami wzięli udział w programie edukacyjnym "Dziecięcej Akademii Bezpieczeństwa”.

            Podczas lekcji multimedialnej na temat ,,Pierwszej Pomocy” uczniowie:

            - nauczyli się, jak rozpoznawać zagrożenia,

            - dowiedzieli się, jak pomóc koleżance i koledze w niebezpiecznej sytuacji,

            - odkryli, co warto mieć ze sobą podczas pieszej wycieczki,

            - nauczyli się, jak wezwać pomoc, jak rozmawiać z ratownikiem i co powiedzieć dzwoniąc pod numer alarmowy 112.

            Uczniowie w toku różnych zadań zdobywali wirtualne odznaki- a wszystko po to, aby stać się mistrzami bezpieczeństwa.

            Pamiątkowy certyfikat będzie nam przypominał istotę udzielania pierwszej pomocy, a jednocześnie będzie motywował do pogłębiania umiejętności w tym zakresie.

            Na zakończenie uczniowie obejrzeli film animowany pt.,,Urwis”.

            To był dzień pełen wrażeń i nowych doświadczeń, które pozostaną na długo w naszej pamięci.

            Opracowanie: Kamila Tyburska

        • Czcimy, pamiętamy...
          • Czcimy, pamiętamy...

          • Z okazji 107. Rocznicy Odzyskania przez Polskę Niepodległości uczniowie klas: 2c i 3g w dniu 7 listopada postanowili oddać hołd przeszłym pokoleniom, udając się pod pomnik Tadeusza Kościuszki w Radzyminie, gdzie zapalili znicze, jako symbol pamięci i szacunku. Na miejscu wychowawcy przybliżyli zebranym historię odzyskania niepodległości, a uczniowie aktywnie uczestniczyli w rozmowach, zadawali pytania i dzielili się wiedzą. Choć Tadeusz Kościuszko nie jest bezpośrednio związany ze Świętem Niepodległości, to jego działania i walka o wolność Polski niewątpliwe stanowią istotny element naszej narodowej historii. Dzięki takim gestom pielęgnujemy pamięć o Bohaterach, budując poczucie patriotyzmu i wdzięczności dla naszej przeszłości.

            Opracowanie: Agata Szymborska, Marzena Marchel

        • WYJĄTKOWE LEKCJE ONLINE – POLSKA-UKRAINA
          • WYJĄTKOWE LEKCJE ONLINE – POLSKA-UKRAINA

          • 28 października 2025 r. wybrani uczniowie klasy 7 i 8  uczestniczyli w wyjątkowej lekcji online w języku angielskim, poświęconej Londynowi – jednej z najważniejszych metropolii świata. Lekcję poprowadziła Pani Iwona Banaszkiewicz wraz z nauczycielem języka angielskiego z Ukrainy p. Olhą A. Zajęcia miały na celu nie tylko poszerzenie wiedzy kulturowej, ale także rozwijanie kompetencji językowych poprzez pracę z materiałami autentycznymi i interaktywne aktywności.

            Podczas lekcji uczniowie poznali najważniejsze zabytki Londynu oraz ciekawostki związane z historią miasta. Omówiono m.in. Tower of London, czyli średniowieczną twierdzę związaną z koronacją brytyjskich monarchów, Buckingham Palace, oficjalną rezydencję rodziny królewskiej, oraz Houses of Parliament z charakterystyczną wieżą, w której mieści się słynny Big Ben. Uczniowie dowiedzieli się także, jaką rolę pełni Tower Bridge, dlaczego British Museum jest jednym z najważniejszych muzeów świata oraz co czyni London Eye jedną z najpopularniejszych atrakcji turystycznych.

            Lekcja została wzbogacona materiałami multimedialnymi – krótkimi filmami, prezentacjami oraz zdjęciami, które umożliwiły uczniom „wirtualną podróż” po brytyjskiej stolicy. Uczniowie ćwiczyli poprawną wymowę i poszerzyli słownictwo związane z tematyką miejską i historyczną.

            Na zakończenie zajęć uczniowie zapoznali się z układem metra w Londynie, poznali wszystkie linie i starali się wyznaczać drogę z jednego punktu do drugiego. Okazało się, że podróżowanie po Londynie metrem  może być naprawdę trudne! Uczniowie poznali także inne środki transportu, od taxówki po legendarny autobus ,,double-decker” - czerwony londyński autobus, będący jednym z symboli miasta. Autobusy tego typu mają: dwa poziomy (parter i piętro), większą pojemność niż zwykłe autobusy, często otwartą górną część w wersjach turystycznych. Uczniowie wyrazili chęć przejazdu takim autobusem podczas wizyty w Londynie.

            Poza tym młodzież podkreślała, że lekcja była inspirująca i zachęciła ich do dalszego poznawania kultury krajów anglojęzycznych. Niektórzy z entuzjazmem stwierdzili, że chętnie odwiedziliby Londyn w przyszłości, aby zobaczyć omawiane zabytki na własne oczy.

            14 listopada 2025 r. odbyły się ponowne zajęcia online w języku angielskim poprowadzone przez wolontariuszkę z Kalifornii na temat ,,Życie w mieście czy na wsi? Co Ci bardziej odpowiada”. Ta dyskusyjna lekcja poświęcona była porównaniu życia w mieście i na wsi. Temat wywołał wiele emocji i ciekawych refleksji, ponieważ dotyczył codziennych doświadczeń uczniów oraz ich osobistych preferencji.

            Na początku zajęć uczniowie poznali słownictwo związane z tematyką miejską i wiejską, m.in. dotyczące infrastruktury, środowiska naturalnego, pracy, edukacji i sposobów spędzania czasu wolnego. Następnie, w oparciu o test psychologiczny, dowiedzieli się, gdzie mogliby mieszkać w przyszłości, jakie miejsce najbardziej odpowiadałoby im. Podczas pracy w grupach uczniowie wymieniali swoje opinie, przedstawiali argumenty oraz uczyli się, jak w języku angielskim wyrażać preferencje i uzasadniać własne stanowisko. Dyskusje były bardzo żywe — jedni podkreślali wygodę, dostępność usług i możliwości, jakie daje życie w dużym mieście, inni natomiast zwracali uwagę na spokój, bliskość natury i bezpieczeństwo typowe dla obszarów wiejskich. Na zakończenie opisywali swoje wymarzone miejsce na ziemi….ufff pomysły były nieziemskie, dominował jednak spokój, własny kącik, blisko natury.

            Lekcja okazała się świetną okazją do rozwijania umiejętności językowych, argumentacji oraz otwartości na różne punkty widzenia.

            Należy podkreślić, iż taki rodzaj zajęć online w języku angielskim pokazuje, że nauka języka obcego nowożytnego może być nie tylko praktyczna, ale również fascynująca i pełna odkryć.

            Opracowanie: Iwona Banaszkiewicz

        • Śladami historii i patriotyzmu
          • Śladami historii i patriotyzmu

          • 6 listopada br. uczniowie klasy 4b udali się na Cmentarz Bohaterów Bitwy Warszawskiej 1920 r. w Radzyminie, by uczcić pamięć żołnierzy, którzy oddali życie za wolność Ojczyzny. W ciszy i zadumie zapalono znicze oraz odmówiono wspólną modlitwę w intencji poległych bohaterów.To wyjście było ważnym punktem przygotowań do obchodów Narodowego Święta Niepodległości. Uczniowie mogli doświadczyć, że patriotyzm to nie tylko słowa i symbole, ale przede wszystkim pamięć i szacunek dla tych, którzy bronili naszej wolności. Takie chwile refleksji pomagają zrozumieć wartość pokoju, odwagi i poświęcenia.Pamiętamy - to nie tylko hasło, ale prawdziwa postawa, którą uczniowie klasy 4b zaprezentowali na Cmentarzu Bohaterów Bitwy Warszawskiej 1920 r. w Radzyminie.

            Opracowanie: Agnieszka Sieradzka

        • Wycieczka do Parku Trampolin Hangar 646 w Warszawie
          • Wycieczka do Parku Trampolin Hangar 646 w Warszawie

          • W dniu 6.11.2025r. klasa sportowa "4S" wybrała się na wycieczkę do Parku Trampolin Hangar 646 w Warszawie. Uczniowie mieli okazję aktywnie spędzić czas, rozwijając swoje umiejętności ruchowe i doskonaląc koordynację. Pod okiem nauczyciela wykonywali różne ćwiczenia gimnastyczne, skoki na trampolinach, pokonywali tory przeszkód.

            Zajęcia dostarczyły wszystkim mnóstwo radości i pozytywnej energii. Uczniowie z entuzjazmem uczestniczyli w zabawie, a po intensywnym wysiłku znalazł się też czas na odpoczynek i wspólne rozmowy.

            Wycieczka była nie tylko świetną formą rekreacji, ale także doskonałą okazją do integracji klasy i wzmocnienia sportowego ducha zespołu.

            Opracowanie: Mariusz Sikorski

        • "Od małych Serc do wielkiej Ojczyzny"
          • "Od małych Serc do wielkiej Ojczyzny"

          • W dniach 4 i 5 listopada w Szkole Podstawowej nr 1 w Radzyminie odbyło się niezwykle poruszające, patriotyczne wydarzenie – Uroczystość Obchodów Święta Niepodległości zatytułowana, ,,Od małych Serc do wielkiej Ojczyzny’’. Autorami przedstawienia byli uczniowie klas: IIc i IIIg, które z ogromnym zaangażowaniem i wrażliwością zaprosili zgromadzonych do wspólnego przeżywania historii Polski.

            Uroczystość rozpoczęła się od powitania gości oraz prośby prowadzących o zachowanie szczególnej powagi i szacunku wobec doniosłości chwili. Następnie, w atmosferze skupienia i dumy zabrzmiał ,,Mazurek Dąbrowskiego’’ odśpiewany przez wszystkich obecnych.

            Uczniowie w niezwykle przejmujący sposób przedstawili literacki wstęp o niepodległości – o ziemi naszych dziadków, o walce Polaków, o tych, którzy nie wrócili z wojny, aby dziś mogła istnieć: książka, szkoła, wolność - nasza Ojczyzna.

            Wyjątkowe wrażenie na publiczności wywarł taniec z biało-czerwonymi akcentami, symbolizujący jedność, odwagę i piękno Ojczyzny. W kolejnych scenach uczniowie przypomnieli, czym dla każdego Polaka są: flaga, hymn, godło, historia i mapa Polski – symbole, które łączą pokolenia i budzą w sercach dumę.

            Ogromne wzruszenie wzbudziło wykonanie utworu pt. ,,Imiona Wolności’’, a następnie inscenizacja rodzinna, w której ojciec żegnał się z rodziną wyruszając walczyć na front. Wzruszający dialog, dziecięce łzy  i ciepłe światło świec stworzyły niezwykle emocjonujący obraz z czasów wojny. W tle zabrzmiała melodia, a dziewczynki z czerwonymi wstęgami zatańczyły taniec pamięci i nadziei.

            "Niepodległość to nie prezent, to ofiara modlitwa i praca’’ – te  słowa stały się przesłaniem całej uroczystości.

            Wzruszenie sięgnęło zenitu podczas wykonania przez tak młode pokolenie utworu pt.: ,,Biały Krzyż’’, przy którym wielu obecnych nie potrafiło powstrzymać łez. Uroczystość zakończyły słowa pełne wdzięczności:

            "Bądźmy warci tej wolności, Dziękujemy za Polskę’’.

                  Nie wystarczy chcieć pamiętać. My musimy pamiętać – to nasz patriotyczny obowiązek i moralne zobowiązanie wobec Bohaterów i wobec tych ludzi,  którzy za nasz kraj oddali swoje życie.

            Opracowanie: Agata Szymborska, Marzena Marchel      

        • „Polska to wielkie słowo – uczmy się je kochać od najmłodszych lat”
          • „Polska to wielkie słowo – uczmy się je kochać od najmłodszych lat”

          • W środę 5 listopada z okazji zbliżającego się  Święta Niepodległości, obchodzonego  dnia  11 listopada, uczniowie klas: IIIc i IIId wraz z p. Małgorzatą Jankowską i p. Anetą Jusińską udali się na Plac Tadeusza Kościuszki w Radzyminie, aby wyrazić wdzięczność  i pamięć  walczącym o wolność  naszej Ojczyzny. Pod pomnikiem Tadeusza Kościuszki uczniowie  złożyli kwiaty i zapalili znicze.

            Opracowanie: Aneta Jusińska

    • Kontakty

      • Szkoła Podstawowa nr 1 im. ppłka pil. Mariana Pisarka
      • sp1radzymin@radzymin.pl - Dorota Poznańska
      • Sekretariat (nowy budynek szkoły) czynny w godz. 07.30-16.00
        tel. (+48) 22 786-72-79
      • ul. 11 Listopada 2
        05-250 RADZYMIN
        Poland
  • Galeria zdjęć

    • brak danych