• PSYCHOLOG SZKOLNY

        dr Jolanta Rosińska-Włodarczyk

        Sala 2.08 (drugie piętro, nowy budynek)

        Dni tygodnia

        Godziny

        Poniedziałek

        8:00 – 15:00

        Wtorek

        8:00 – 15:00

        Środa

        8:00 – 15:00

        Czwartek

        10:00 – 16:00

        Piątek

        8:00 – 15:00

         

         

         

         

         

         

         

         

         

        Praca psychologa szkolnego w szkole liczącej około tysiąca uczniów polega przede wszystkim na wielopłaszczyznowej współpracy z uczniami, ich rodzicami, nauczycielami, wychowawcami, kadrą zarządzającą. Niekiedy jestem mylona z nauczycielami wychowania fizycznego z racji sportowego stylu ubierania się oraz szybkości przemieszczania. Zdarzają się sytuacje kryzysowe, do których bywam zapraszana niczym strażak Sam. Dokonuję już pomiaru kroków w czasie pracy i każdego dnia przekraczam 6000 tysięcy kroków, ale mam także rekord 11 634 tysięcy. To dość ciekawe biorąc pod uwagę, że większość czasu spędzam w gabinecie z uczniami, którzy potrzebują pomocy. Nie potrafię zliczyć, ile razy w ciągu dnia mówię dzieciom oraz rodzicom, współpracownikom „dzień dobry”. Z byłym rocznikiem jednej z klas gimnazjalnych umówiliśmy się na „dzień dobry z uśmiechem” J Jestem z pewnością także kojarzona z rozmowami z uczniami na temat nie używania w szkole telefonów komórkowych. To ważna dla mnie sprawa – uważam, że szkoła jest dobrym miejscem na to, aby uczniowie odpoczęli od tych malutkich urządzeń z uwagi na zdrowie, koncentrację, jakość nauki.

        Pracuję z dziećmi od klas pierwszych do najstarszych  (obecnie klasy ósme i trzecie wygasającego gimnazjum – historyczny, ostatni rocznik). Wszyscy wspólnie doświadczyliśmy sytuacji kryzysowej polegającej na adaptacji do nowych warunków – przeobrażania się dwóch niezależnych szkół w szkołę podstawową.

        Zajęcia z psychologiem indywidualne lub w małych grupach polegają na ćwiczeniu kompetencji emocjonalnych i społecznych, uczeniu i pokazywaniu sensowności zasad regulujących życie grup – klas, szkoły), pokonywaniu trudności, podnoszeniu poczucia wartości, szukaniu mocnych stron, którymi dysponuje każdy człowiek, analizowaniu stanu emocjonalnego, adekwatnego wyrażania emocji np. złości. Mam ogrom pomocy, gier, zabawek, które urozmaicają pracę wedle wybranych programów. Ważna jest dla mnie także literatura dziecięca i wynajduję różne perełki dla dzieci, które razem czytamy , oglądamy, interpretujemy. Staram się angażować uczniów w życie szkoły. W tym roku powstało Koło Psychologiczne i osoby zainteresowane pojawiają się, aby rozmawiać oraz tworzyć treści do gazetki szkolnej pt. „ Lustro Jedynki” oraz uczestniczyć w zaplanowanych wydarzeniach. Angażuję także rodziców i zapraszam ich do udziału w warsztatach pt. „Warsztaty dla dobrych rodziców” opracowane przez zespół pod wodzą Artura Kołakowskiego (Poza Schematami). W zeszłym roku uczestniczyło w nich 12 rodziców.

        Ważnym elementem codzienności w pracy psychologa szkolnego jest też wyjaśnianie sytuacji trudnych wraz z uczniami/rodzicami/nauczycielami. Nieustannie powtarzam, że skupiam się na poszukiwaniu wraz z uczniami najlepszych rozwiązań.  Przede wszystkim biorę pod uwagę dobro dziecka. Bywam jednak mylona z policją kryminalną i niektórym wydaje się, że przesłuchuję dzieci i można do mnie zgłaszać doniesienia. A ja dbam o to, aby każdy człowiek czuł się w moim towarzystwie możliwe komfortowo. Jestem nastawiona na rozmowę – dialog. Staram się przede wszystkim wspierać uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji. Diagnozuję potrzeby dzieci, ale i lokalnej społeczności. Największą według mnie bolączką jest tu w małym miasteczku i ościennych wsiach agresja werbalna, plotki, krzywdzenie ludzi polegające na naturalnie wydobywającym się z ust oczernianiu. Pracuję zatem u podstaw - jedna z najważniejszych przeprowadzanych przeze mnie lekcji dla uczniów dotyczy wyśmiewania się z innych, plotkowaniu, opowiadaniu nieprawdziwych historii i wynikających z tego konsekwencjach.

        Program wychowawczy naszej szkoły odniesiony jest do świata wartości. Naczelną zasadą jest szacunek dla drugiego człowieka i jego poglądów, niezależnie od jego pochodzenia, statusu materialnego, roli zawodowej.

        Pracę tutaj traktuję jako wielką przygodę, do zadań podchodzę z entuzjazmem i pasją. Kiedyś czytałam tony książek. Dynamika życia i pracy okazała się znacznie bardziej zajmująca.

         

         

         

    • Kontakty

      • Szkoła Podstawowa nr 1 im. ppłka pil. Mariana Pisarka w Radzyminie
      • sp1radzymin@radzymin.pl
      • sp1radzymin@radzymin.pl
      • doriss3@wp.pl
      • (+48) 22 786-72-79 fax. 22 7865031
      • ul. 11 Listopada 2 05-250 RADZYMIN
  • Galeria zdjęć