Aktualności

        • Zajęcia z mikroskopowania w klasie II c
          • Zajęcia z mikroskopowania w klasie II c

          • Zobaczyć, zbadać, zrozumieć... To najskuteczniejszy sposób zgłębiania tajemnic nauki takiej, jak przyroda. Dnia 02 grudnia klasa II c gościła panią Agatę Drzewek - nauczyciela biologii w naszej szkole. Podczas spotkania dzieci miały okazję poznać budowę mikroskopu oraz zobaczyły, jak wykonuje się preparat. Dzieci z ogromną ciekawością sprawdziły również, jak pod mikroskopem wyglądają różne preparaty mi.in włos. Na zajęciach został wykorzystany sprzęt z programu  Laboratoria Przyszłości. Bardzo dziękujemy pani Agatce za fantastyczną lekcję i nowe, edukacyjne doświadczenia. Za poświęcony nam czas, cierpliwość i umiejętne opowiadanie o rzeczach trudnych w łatwy sposób.

            Opracowanie: Marzena Marchel

        • Bitwa pod Samosierrą
          • Bitwa pod Samosierrą

          • "Jak skoro Kozietulski otrzymał polecenie cesarza, rozkazał szwadronowi dobyć pałasza i z okrzykiem: Niech żyje cesarz! Puścił się zaraz gościńcem pod górę w kolumnie marszowej czwórkami. Kozietulski, mając zaraz z początku natarcia konia zabitego, nie mógł osobiście kończyć zwycięstwa, ale szwadron nie ustawał ani na chwilę".

            generał Józef Załuski

            W  niedzielę 30 listopada br. minie 217. rocznica słynnej szarży trzeciego szwadronu 1. Pułku Szwoleżerów Gwardii Cesarskiej,  pod dowództwem Jana Kozietulskiego na przełęczy Somosierra. Celem Napoleona jesienią 1808 roku było zajęcie Madrytu. Cesarz wybrał trasę wiodącą przez Lermę i Arandę. W drodze musiał pokonać znajdującą się na wysokości 1444 metry n.p.m. przełęcz Somosierra  w górach Ayllón. Hiszpanie, w liczbie 8 tysięcy, pod wodzą generała Benito de San Juana, na krętej drodze wiodącej na szczyt przełęczy Somosierra ustawili 16 dział oraz oddziały piechoty. Był to ostatni punkt obrony hiszpańskich powstańców. Wojska francuskie pojawiły się nieopodal Somosierry nad ranem 30 listopada 1808 roku. Jak wspominał  gen. Józef Załuski,  „Droga zwężona w tym wąwozie wiła się na pochyłości między skałami obsadzonymi piechotą a na czterech jej zagięciach stało po cztery dział, które ją ostrzeliwały we wszystkich jej kierunkach”. Pierwsze do boju ruszyły trzy francuskie pułki  piechoty, które znalazły się  pod nagłym, potężnym ostrzałem i zostały zmuszona do wycofania. Wtedy to Napoleon Bonaparte wysłał do boju 3 szwadron 1. Pułku Szwoleżerów Gwardii Cesarskiej, który miał za zadanie  zdobycia pierwszej baterii wroga. Kawalerzyści tymczasem brawurowo natarli na wszystkie działa ustawione przez Hiszpanów wzdłuż przełęczy. Po osiągnięciu zakładanego celu, szwadron w ferworze walk ruszył dalej, prowadzony przez kolejnych oficerów – Stefana Krzyżanowskiego i Jana Dziewanowskiego. Jednym z nielicznych, którzy dotarli do ostatniej baterii wojsk San Juana był porucznik Andrzej Niegolewski. Podczas ataku odniósł on dziewięć ran od bagnetów i dwie od kul. Ten nietuzinkowy wyczyn dostrzegł i docenił sam Bonaparte, nadając żołnierzowi Legię Honorową. Trwająca zaledwie osiem minut szarża zakończyła się pełnym sukcesem i przyczyniła się do otwarcia wojskom napoleońskim drogi na Madryt. W bitwie pod Somosierrą brało udział ok. 200 kawalerzystów 3. szwadronu Szwoleżerów Gwardii Cesarskiej. Poległo osiemnastu, 33 zostało ciężko rannych. Polacy wzięli  ok. 3 tys. jeńców, pięć sztandarów, 16 dział.

            Żołnierze, którzy brali udział w bitwie pod Somosierrą wrócili do Polski w 1814 roku. W kolejnych latach nie porzucili armii, służąc w wojsku Królestwa Polskiego utworzonym w 1815 roku. W 1830 roku walczyli w powstaniu listopadowym.

            Cześć i Chwała Bohaterom

            Koło Historyczne „Wiarus

        • 195.  rocznica wybuchu Powstania Listopadowego
          • 195. rocznica wybuchu Powstania Listopadowego

          • W  sobotę 29 listopada 2025 roku minie 195. rocznica wybuchu powstania listopadowego będącego zrywem niepodległościowym skierowanym przeciwko rosyjskiemu zaborcy.

            Głównymi przyczynami wybuchu powstania były rządy cara Mikołaja I, łamanie przez niego konstytucji z 1815 roku, wprowadzenie cenzury, prześladowania organizacji patriotycznych. W walkach powstańczych 56 tysięcy polskich żołnierzy dysponujących 140 armatami bohatersko powstrzymywało ponad 115 tysięczną carską armię wyposażoną w 350 dział idącą na Warszawę. Przez prawie 10 miesięcy naród polski prowadził walkę z największą potęgą militarną Europy odnosząc w niej poważne, lecz przejściowe sukcesy. Rozpoczęte w listopadową noc powstanie narodowe było największym wysiłkiem zbrojnym w polskich walkach wyzwoleńczych XIX wieku. Po klęsce powstania zlikwidowano polskie wojsko, ograniczono drastycznie autonomię Królestwa Polskiego a jego uczestników poddano represjom.

            Chwała Bohaterom. Niech pamięć o Ich czynach nigdy nie zaginie.

            Koło Historyczne "Wiarus”

        • Warsztaty w kl. 2e
          • Warsztaty w kl. 2e

          • 28 listopada 2025r. w klasie II E odbyły się kolejne warsztaty zorganizowane przez rodziców. Tym razem gościliśmy mamę Adriany.

            Pani Olena wykonała z dziećmi kule do kąpieli. W całej klasie zapachniało … gumą balonową. Uczniowie pilnie wykonywali poszczególne etapy przygotowania kul. Każdy dostał pudełeczko w kształcie serca i według swoich upodobań dobierał kolorystykę. Każdy z zaangażowaniem wykonywał swoją pracę żeby zobaczyć efekt końcowy czyli pachnącą kulę do kąpieli.

            Opracowanie: Agata Piwowarska

        • Znamy laureatów szkolnego konkursu historycznego „Polscy piloci bitwy o Anglię”
          • Znamy laureatów szkolnego konkursu historycznego „Polscy piloci bitwy o Anglię”

          • W piątek 28 listopada br.  poznaliśmy laureata szkolnego konkursu  historycznego z okazji 85 rocznicy bitwy o Anglię „Polscy piloci w Bitwie o Anglię”. Głównym celem konkursu, którego organizatorem było Koło Historyczne „Wiarus” było: rozwijanie zainteresowań tradycjami narodowymi i lokalnymi, pogłębienie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o udziale polskich lotników w bitwie o Anglię, upowszechnienie wzorca osobowego  polskich pilotów z czasów II wojny światowej jako  Polaków  i patriotów, wspieranie wychowania patriotycznego, praca z uczniami chcącymi poszerzyć zakres swojej wiedzy historycznej, wyłanianie talentów oraz rozbudzanie ciekawości poznawczej i twórczego działania uczniów, promowanie osiągnięć uczniów. W konkursie adresowanym do  klas VII – VIII  uczestniczyło 37 uczniów, którzy mieli za zadanie rozwiązanie testu składającego się z 32  szczegółowych pytań dotyczących  udziału i znaczenia polskich pilotów biorących  w  pierwszej przegranej przez Niemcy  bitwie  II wojny światowej. Laureatem  konkursu, który zdobył zaszczytny tytuł „Sapere aude” został Gabriel Sarosiek uczeń klasy VIII f.  

            Gratulujemy. Dyplom i nagrody rzeczowe zostaną wręczone laureatowi  na najbliższej szkolnej akademii. Serdecznie dziękujemy  wszystkim uczestnikom konkursu i zapraszamy do udziału w kolejnej edycji konkursu „Drogi do Niepodległej”.

            >>>>> REGULAMIN_Drogi_do_Niepodleglej.docx

            Koordynator Grzegorz Jeleń

        • 83. Rocznica  Powstania Zamojskiego - Pamiętamy!
          • 83. Rocznica Powstania Zamojskiego - Pamiętamy!

          • W nocy z 27 na 28 listopada br. minie 83. rocznica rozpoczęcia przez Niemców wielkiej akcji pacyfikacyjno-wysiedleńczej na Zamojszczyźnie oraz wybuchu  Powstania Zamojskiego – drugiego co do wielkości po Powstaniu Warszawskim oraz największego pod względem czasowym i terytorialnym aktu zorganizowanego oporu Polaków przeciw zbrodniczej polityce III Rzeszy. W wyniku niemieckiego planu Zamojszczyzna miała stać się pierwszym obszarem osadniczym dla III Rzeszy Niemieckiej. Na terenie powiatów: biłgorajskiego, hrubieszowskiego, tomaszowskiego i zamojskiego planowano utworzyć tzw. Niemiecki Okręg Osiedleńczy. Na terenie Zamojszczyzny   Niemcy spacyfikowali  297  wsi , usuwając z nich około  110 tysięcy mieszkańców , w tym 30 tysięcy dzieci. Wysiedlaną ludność, po pobycie w obozach przejściowych w Zamościu i Zwierzyńcu, wywożono na przymusowe roboty do Niemiec i do obozów koncentracyjnych. Szczególnie tragiczny był los  dzieci.. Część z nich Niemcy wysłali do Rzeszy w celu germanizacji, część do obozów koncentracyjnych, gdzie kilka tysięcy z nich zginęło. Resztę wraz ze starcami rozmieszczono w powiatach: garwolińskim, siedleckim, mińskim i sokołowskim. Dzieci przewożone w nieogrzewanych bydlęcych wagonach zamarzały podczas transportu do miejsca przeznaczenia. Akcja, którą Niemcy rozpoczęli 27 listopada 1942 r., została przerwana dzięki walce  oddziałów partyzanckich Armii Krajowej i Batalionów Chłopskich. Powstańcy stoczyli kilkaset potyczek i bitew z oddziałami wojska niemieckiego i policji. Skuteczne działania wojskowe  nie przyniosłyby rezultatów, gdyby nie zdecydowane wsparcie ludności cywilnej. Mieszkańcy wstępowali do walczących oddziałów, pomimo zagrożenia niemieckim odwetem, wieś „żywiła” partyzantów i zapewniała im kwatery. Walka zbrojna podjęta przez żołnierzy AK i BCh była, obok porażek sił niemieckich na froncie wschodnim, jednym z głównych czynników, które zdecydowały o niepowodzeniu niemieckiej akcji kolonizacyjnej na Zamojszczyźnie

            Chcemy i będziemy pamiętać o żołnierzach  walczących w tym zapomnianym, krwawym,   a jednak zwycięskim powstaniu, bo w efekcie wstrzymującym wysiedlenia.

            Cześć i Chwała Bohaterom

            Koło Historyczne ,,Wiarus”

        • Mobilne Laboratorium Młodych Odkrywców
          • Mobilne Laboratorium Młodych Odkrywców

          • W środę 26 listopada br. dla uczniów klasy 6a, 6c i 6d były organizowane warsztaty grupowe w Mobilnym Laboratorium Młodych Odkrywców. Celem projektu jest zwiększenie zainteresowania nauką, rozwój kompetencji kluczowych, wspieranie edukacji przez nowoczesne technologie, pobudzanie ciekawości, upowszechnianie nauki, rozwijanie motywacji uczniów, kreatywności, innowacyjności, a także wzmacnianie kompetencji cyfrowych. 

            Zajęcia rotacyjnie przechodziły przez 4 stanowiska:
            1. GOGLE VR – „Wirtualna wyprawa naukowa” - uczniowie oglądali wnętrze ludzkiego ciała (biologia 3D – układ krwionośny, mózg) „Czasopodróż” – starożytność w VR (historia i archeologia).
            2. MOZABOOK – „Edukacyjna podróż po wiedzy” - uczniowie rozwiązywali zadania multimedialne (fizyka, chemia, ekologia, historia) – aplikacja łączy AR, film, quiz.
            3. DŁUGOPISY 3D – „Od idei do modelu” - uczniowie tworzyli przestrzenne modele edukacyjne w grupach 2-osobowych.
            4. AR – „Rzeczywistość, która się rusza” - uczestnicy korzystali z gogli z aplikacjami AR, obserwowali modele 3D np. serce, dinozaury, struktury chemiczne.
            Warsztaty skończyły się prezentacją wyników z aplikacji Mazabook 3D (najlepsze wyniki quizu), wystawą modeli 3D utworzonych przez uczestników warsztatów.

            Na zakończenie wszyscy otrzymali na pamiątkę dyplomy uczestnictwa „Odkrywcy Przyszłości”.

        • Projekt makiety
          • Projekt makiety

          • W listopadzie br. chętni uczniowie klasy IIe metodą projektu wykonali makiety do lektury Aliny i Czesława Centkiewiczów „Zaczarowana Zagroda”. To pozycja książkowa, którą drugoklasiści przeczytali z zaciekawieniem, a prace ukazują fragmenty książki, które najbardziej zapadły dzieciom w pamięci.

            Opracowała: Agata Piwowarska

        • Wyjściu edukacyjnym do Muzeum Bitwy Warszawskiej 1920 roku
          • Wyjściu edukacyjnym do Muzeum Bitwy Warszawskiej 1920 roku

          • Uczniowie klasy VIII f Szkoły Podstawowej nr 1 im. ppłk. pil. Mariana Pisarka w Radzyminie uczestniczyli w wyjściu edukacyjnym do Muzeum Bitwy Warszawskiej 1920 w Radzyminie. Wyjście odbyło się w ramach projektu „19-letni marynarz – online”, realizowanego w programie „Kultura w sieci” Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

            Podczas spotkania z panią Małgorzatą Karoliną Piekarską, stryjeczną wnuczką Zbigniewa Piekarskiego, uczniowie poznali losy młodego marynarza, który w 1923 roku rozpoczął naukę w Szkole Morskiej w Tczewie. Zaprezentowane zostały archiwalne listy, pocztówki, zdjęcia oraz fragmenty filmowe, dzięki czemu historia została ukazana w bardzo przystępnej i osobistej formie.

            Uczniowie mogli obejrzeć wyświetlane fotografie listów i pocztówek, a także notesów zawierających plany lekcji, zapiski o wygranych w grach karcianych i informacje o pożyczkach pieniędzy. Dodatkową atrakcją była prezentacja zdjęć oryginalnych guzików wszywanych do marynarskich mundurów, które przybliżyły realia nauki i służby na morzu. Całość uzupełniały anegdoty i ciekawostki obyczajowe z epoki.

            Uczestnicy zajęć obejrzeli także krótki film niemy oparty na jednoaktówce autorstwa Zbigniewa Piekarskiego, zrealizowany w stylistyce kina dwudziestolecia międzywojennego.

            Spotkanie cieszyło się dużym zainteresowaniem uczniów i pozwoliło im przekonać się, że historia to nie tylko daty, lecz przede wszystkim prawdziwe losy ludzi.

            Opracowanie: Anna Wilkowska, Grzegorz Jeleń

        • Wycieczka do Muzeum Narodowego w Warszawie i spacer po Krakowskim Przedmieściu
          • Wycieczka do Muzeum Narodowego w Warszawie i spacer po Krakowskim Przedmieściu

          • W dniu 26.11.2025 r. uczniowie klasy IVC i IVE wraz z wychowawcami p. Marią Klimkiewicz, p. Marleną Wiśniewską oraz p. Beatą Wojciechowską uczestniczyli w wycieczce do Muzeum Narodowego w Warszawie. Wycieczka rozpoczęła się od zwiedzania Warszawy  i grupa udała się na spacer Krakowskim Przedmieściem — jedną z najbardziej reprezentacyjnych ulic Warszawy. Uczniowie podziwiali m.in. Kolumnę Zygmunta III Wazy, Zamek Królewski, Syrenkę Warszawską, Bazyliszka, Pałac Prezydencki, Grób Nieznanego Żołnierza, Hotel Bristol, pomnik Adama Mickiewicza oraz historyczne kamienice, poznając ciekawostki dotyczące mijanych miejsc. Spacer był doskonałą okazją do poznania atmosfery miasta, które łączy tradycję z nowoczesnością. Następnie wybraliśmy się do Muzeum Narodowego, jednego z najważniejszych miejsc kultury i sztuki w Polsce. Podczas zwiedzania uczniowie mieli okazję zobaczyć zarówno słynne dzieła malarstwa polskiego, jak „Bitwę pod Grunwaldem” Jana Matejki czy „Babie lato” Józefa Chełmońskiego, jak i liczne eksponaty sztuki światowej. Wizyta pozwoliła uczniom poszerzyć wiedzę humanistyczną oraz spojrzeć na historię i sztukę z nowej perspektywy. Podczas wycieczki uczniowie wzięli udział w lekcji muzealnej „Muzealne przeboje”, przygotowanej przez edukatorów Muzeum Narodowego w Warszawie. Zajęcia miały na celu zapoznanie uczniów z najcenniejszymi i najbardziej rozpoznawalnymi dziełami znajdującymi się w zbiorach muzeum. W trakcie lekcji uczniowie poznali historie powstania wybranych obrazów i rzeźb, ciekawostki dotyczące twórców oraz sposoby interpretacji sztuki. Edukatorzy w przystępny sposób pokazali, dlaczego niektóre dzieła stały się prawdziwymi „przebojami” muzealnymi – znanymi, podziwianymi i chętnie oglądanymi przez zwiedzających. Zajęcia miały formę interaktywną: uczniowie aktywnie odpowiadali na pytania, analizowali szczegóły wybranych eksponatów, a także zastanawiali się, co sprawia, że dane dzieło uznawane jest za wybitne. Uczestnictwo w takiej lekcji stanowiło doskonałe uzupełnienie szkolnych zajęć z historii i sztuki oraz pozwoliło spojrzeć na muzeum jako miejsce pełne inspiracji i niezwykłych historii.

            Wycieczka dostarczyła wielu wrażeń i wartościowych doświadczeń, a zdobyta wiedza z pewnością wzbogaci szkolne lekcje historii i kultury.

            Opracowanie: Maria Klimkiewicz

        • Dzień Pluszowego Misia
          • Dzień Pluszowego Misia

          • W naszej szkole 25 listopada obchodziliśmy Dzień Pluszowego Misia, podczas którego uczniowie przynieśli swoje ulubione pluszaki. Dzień ten został ustanowiony w 2002 roku — z okazji setnej rocznicy powstania pierwszej pluszowej przytulanki w kształcie misia.

            W niektórych klasach osoby z misiami nie były pytane na lekcjach, co wywołało wiele uśmiechów. Nawet na lekcji wychowania fizycznego pluszaki dołączyły do wykonywania ćwiczeń, dodając zajęciom lekkości i zabawy. Biblioteka szkolna zamieniała się w kącik z pluszakami w którym każdy mógł poczuć się wyjątkowo.

            Był to dzień pełen radości, życzliwości i dobrej atmosfery. Wspólna zabawa z misiami przypomniała nam, jak ważne są uśmiech i dobry humor, które potrafią poprawić relacje, zmniejszyć stres i sprawić, że codzienne szkolne obowiązki stają się przyjemniejsze. Dzięki takim dniom uczymy się, że życzliwość i pozytywne nastawienie mają dużą wartość i mogą zmieniać szkolną rzeczywistość na lepszą.

            Opracowała: Dominika Paprocka

        • Zajęcia ze specjalistami
          • Zajęcia ze specjalistami

          • W listopadzie br. klasa 2D miała ciekawe zajęcia ze specjalistami. Z Panią psycholog uczniowie  prowadzili rozmowy o akceptacji, na podstawie burzy mózgów podczas, której każdy uczeń mógł się wypowiedzieć. Z Panią pedagog wspólnie uczestniczyli w projekcie "Razem łatwiej" i rozwiązywali krzyżówkę dotyczącą współpracy w grupie. Dowiedzieli się, że akceptacja i współpraca to siła dorosłości.

            Opracowanie: Anna Musiał

        • Dzień Życzliwości i Pozdrowień – Sensoryczny Kogel-Mogel
          • Dzień Życzliwości i Pozdrowień – Sensoryczny Kogel-Mogel

          • W listopadzie nasza grupa uczestnicząca w zajęciach integracji sensorycznej przystąpiła do Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Sensoryczny Kogel–Mogel”. W ramach obchodów Dnia Życzliwości i Pozdrowień (21.11.2025) przygotowaliśmy wyjątkowe, pełne ciepła i pozytywnych emocji aktywności, które rozwijały zarówno kompetencje społeczne, jak i funkcje sensoryczne naszych uczniów.

            Karty z pozdrowieniami w alfabecie Braille’a

            Dzieci przygotowały kartki z prostymi pozdrowieniami zapisanymi pismem Braille’a.
            Dotykanie wypukłych kropek, ich rozpoznawanie i porównywanie umożliwiło dzieciom poznanie alternatywnego sposobu komunikacji, a jednocześnie wspierało czucie głębokie, percepcję dotykową oraz koncentrację uwagi.

            Laurki życzliwości

            Kolejnym etapem było tworzenie kolorowych laurek ozdobionych serduszkami, uśmiechniętymi buźkami i barwnymi wzorami. Ta aktywność rozwijała motorykę małą, planowanie motoryczne oraz koordynację wzrokowo–ruchową, a także sprzyjała twórczej ekspresji i budowała pozytywne relacje.

            Kamienie życzliwości

            Dzieci malowały kamienie na wesołe kolory i ozdabiały je symbolami życzliwości.     To zadanie łączyło w sobie stymulację dotykową oraz rozwój kontroli ruchów. Kamienie można było komuś podarować, co wzmacniało empatię i chęć dzielenia się dobrem.

            Masaż „życzliwości”

            Na zakończenie uczniowie wykonywali sobie nawzajem delikatny masaż pleców, połączony z rymowanką o życzeniach i dobrych słowach.
            Ćwiczenie to pomagało w regulacji napięcia mięśniowego, budowaniu świadomości ciała, obniżaniu poziomu napięcia emocjonalnego oraz rozwijało pozytywne, bezpieczne doświadczenia dotykowe.

            Wszystkie wykonane prace zostały przekazane dzieciom ze Szkoły Specjalnej w Radzyminie, aby i tam mogły nieść życzliwość oraz kolorowe emocje.

            Dziękuję  naszej wspaniałej grupie za zaangażowanie, kreatywność i wielkie serca!

            Opracowanie: Sylwia Sikorska

        • Światowy Dzień Życzliwości
          • Światowy Dzień Życzliwości

          • „Bądź powodem, dla którego ktoś dziś się uśmiechnie”.

            21 listopada obchodziliśmy w naszej społeczności szkolnej Światowy Dzień Życzliwości!

            To była idealna okazja, by przypomnieć sobie, że nawet najmniejszy gest dobroci – uśmiech, miłe słowo, czy pomocna dłoń – ma ogromną moc. Życzliwość nic nie kosztuje, a potrafi zdziałać cuda i zmienić dzień na lepszy.

            Opiekunowie: Angelika Myśliborska, Anna Piechucka

            Szkolne Koło PCK

        • Elf ratuje święta!
          • Elf ratuje święta!

          • 21 listopada 2025 roku klasy 1c i 1b wraz z nauczycielami p. Marzeną Mazur, p. Angeliką Myśliborską, p. Magdaleną Jabłecką i p. Katarzyną Kwiatkowską, odwiedziły Dom Kultury Świt na warszawskim Bródnie, aby doświadczyć niezwykłej przygody – pełnej śmiechu, zagadek i wspólnej zabawy.

            Wioska Świętego Mikołaja stanęła w obliczu poważnych kłopotów! Maszyna do pakowania prezentów przestała działać, Lista Grzecznych Dzieci zniknęła, a co najgorsza – Świąteczny Zegar się zatrzymał! Bez niego Święta były zagrożone! Dlatego dzielny Elf, który sam nie dawał rady, wyruszył na misję ratunkową i poprosił o pomoc uczniów naszej szkoły. Wszyscy razem podjęli wyzwanie, aby przywrócić porządek w wiosce i ocalić Gwiazdkę!

            Po pomyślnie wypełnionej misji uczniowie otrzymali od Elfa Certyfikaty Pomocników, pożegnali mieszkańców wioski i udali się do radzymińskiej Sali Zabaw Żyrafki. Tam czekały na nich kolejne atrakcje: wspólna zabawa w basenie z kulkami, a także, jak na prawdziwych Pomocników Mikołaja przystało, praca podczas warsztatów świątecznych, gdzie uczniowie wykonywali stroiki na świąteczny stół.

            Opracowanie Katarzyna Kwiatkowska

        • Wycieczka do Muzeum Powstania Warszawskiego
          • Wycieczka do Muzeum Powstania Warszawskiego

          • „Oddali swoje dzisiaj, abyśmy my mogli mieć jutro".

            Maxwell Edmonds

             W piątek 21 listopada br. uczniowie klasy 7 g i 7 d  ze Szkoły podstawowej nr 1 im. ppłka pil. Mariana Pisarka w Radzyminie, pod opieka wychowawców  wyruszyli szlakiem  walk  i męczeństwa  narodu polskiego. Nasze pierwsze kroki skierowaliśmy do Muzeum Powstania Warszawskiego. Tu podzieleni na grupy  zostaliśmy przez przewodników zaproszeni do wędrówki po interaktywnej ekspozycji stałej, obejmującej realistyczne fragmenty ulic, replikę samolotu Liberator B-24J  , aranżację kanału oraz sale poświęcone łączności czy działalności Poczty Polowej. To miejsce pamięci , gdzie jego centralnym punktem są   repliki  mogił powstańczych. W sali kinowej obejrzeliśmy wstrząsający film ukazujący zniszczenia stolicy po upadku powstania. Prelekcje przewodników okraszone  multimedialnymi prezentacjami, oryginalnymi dokumentami, świadectwami, egzemplarzami  broni, pamiątkami to unikalne doświadczenie historyczne, które na długo zapadnie w naszej pamięci. Po zwiedzeniu  wystawy stałej udaliśmy się do  symbolicznego parku wolności okalającego muzeum. Wędrując wzdłuż  Muru Pamięci w ciszy odczytywaliśmy  imiona i nazwiska poległych powstańców, a jest ich  około 11 tysięcy. Co ciekawe, w kolejne rocznice powstania dopisywane są nowe. Przy Dzwonie Monter  poświęconym  gen. bryg. Antoniemu Chruścielowi minutą ciszy uczciliśmy pamięć Tych, którzy 81 lat temu „sami sobie chcieli zawdzięczać wolność „ i w desperacki sposób uchronić Polskę przed sowieckim panowaniem. Z lekkim niedowierzaniem słuchaliśmy słów naszego wychowawcy, że to nowoczesne,  nie ustępujące najlepszym tego typu obiektów na świecie powstało dopiero w 60 rocznicę wybuchu powstania z inicjatywy śp. Lecha Kaczyńskiego ówczesnego prezydenta Warszawy. Pełni wrażeń i zdobytej wiedzy udaliśmy się  do Muzeum Bitwy Warszawskiej w Ossowie. (Co warte podkreślenia we wrześniu zwiedzaliśmy wystawę w naszym radzymińskim Muzeum Bitwy Warszawskie 1920 roku). Bitwa Warszawska, zwana „Cudem nad Wisłą”, miała kluczowe znaczenie dla losów Europy. To właśnie w  Radzyminie i Ossowie doszło do jednych z najważniejszych starć, które przesądziły o zwycięstwie naszych wojsk, zatrzymały ofensywę bolszewicką i uratowały Europe od  zalewu komunizmu na prawie dwadzieścia lat. Tu wsłuchani w barwne opowiadanie naszego przewodnika poznawaliśmy  unikalne eksponaty – broń, mundury, dokumenty z 1920 r., w tym jedyny zachowany bolszewicki sztandar zdobyty przez Polaków w tej bitwie. Duże wrażenie zrobiły na nas repliki samolotów myśliwskich, wozu pancernego inżyniera Tańskiego,  czołgu Renault FT – 17 oraz multimedialne prezentacje i rekonstrukcyjne makiety, które ukazywały przebieg bitwy taktykę obu stron. Wracając do szkoły, pełni nowo zdobytej wiedzy pewni jesteśmy, że nie był to stracony czas. Po tylu latach, które minęły od tamtych pamiętnych dni pełnych chwały i bohaterstwa naszych przodków chcemy Im podziękować naszą pamięcią.

            Nigdy nie  zapomnimy  o  Tych, którzy „oddali swoje dzisiaj, abyśmy my mogli mieć jutro”.

            Część i Chwała Bohaterom.

            Uczniowie klasy 7 G z wychowawcą

        • Wizyta uczniów z I LO PUL w Wołominie
          • Wizyta uczniów z I LO PUL w Wołominie

          • 21 listopada 2025r. klasa II E gościła uczniów z I LO PUL w Wołominie pod opieką pedagoga – p. Anety Walczewskiej i wychowawcy – p. Aleksandry Borońskiej.

            Uczniowie z wielką pasją opowiedzieli o zasadach funkcjonowania ich szkoły, o mundurze i jego ważnych elementach. Drugoklasiści zostali zapoznani z zasadami musztry, obejrzeli atrapę broni co bardzo podekscytowało zwłaszcza chłopców.

            Następnym punktem wizyty licealistów były aktywne zajęcia z pierwszej pomocy, które pozwoliły na wykazanie się naszym uczniom w różnych działaniach praktycznych mających na celu ratowanie życia ludzkiego. Starsi koledzy zwrócili szczególną uwagę na własne bezpieczeństwo.

            To były bardzo ciekawe i dynamiczne zajęcia, na których drugoklasiści zaangażowali się w 100%.

            Opracowanie: Agata Piwowarska

        • 21 listopada był obchodzony XV Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia
          • 21 listopada był obchodzony XV Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia

          • Z tej okazji w naszej szkole były zorganizowane zawody z tabliczki mnożenia dla uczniów klas trzecich, czwartych i piątych. Wszyscy uczniowie mogli sprawdzić swoją wiedzę rozwiązując zadania matematyczne i łamigłówki. Wybrani reprezentanci każdej klasy konkurowali w grze Olimpijczyk, która sprawdza nie tylko znajomość tabliczki mnożenia ale również refleks i precyzję.

            Oto wyniki:

            Klasa III

            .1 miejsce - Jakub Żach (3c)

            2 miejsce - Hanna Józefczuk (3a)

            3 miejsce - Maja Lęcka (3c)

            4 miejsce - Martyna Wujakowska (3a)

            Klasa IV.

            1 miejsce - Oliwia Wisińska (4e)

            2 miejsce - Zuzanna Wisińska (4e)

            3 miejsce - Zuzanna Kratyńska (4e)

            4 miejsce - Zuzanna Walentek (4f)

            klasa V.

            1 miejsce - Cyprian Adamus (5c)

            2 miejsce - Martyna Ziemkiewicz (5d)

            3 miejsce - Mira Pakhota (5d)

            4 miejsce - Wiktoria Dyniewicz (5e)

            Gratulujemy! Wszyscy laureaci otrzymali nagrody ufundowane przez Radę Rodziców.Dziękujemy wszystkim uczniom za wspaniałą zabawę i zaangażowanie! A szczególnie uczniom klasy 7a i 7f, którzy czuwali nad prawidłowym przebiegiem konkurencji.

            Dziękujemy również wychowawcom klas trzecich i nauczycielom matematyki za współpracę.

            Organizatorzy: Anna Ciborowska i Laura Waśniewska

        • „Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka z UNICEF 2025”
          • „Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka z UNICEF 2025”

          • „Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka z UNICEF 2025”

            20 listopada w naszej szkole obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka oraz świętowaliśmy 36 rocznicę uchwalenia Konwencji o prawach dziecka. Z tej okazji nasza szkoła po raz szósty włączyła się do wspólnego celebrowania tego dnia z UNICEF. Tegoroczne obchody odbyły się pod hasłem: „Mój dzień. Moje prawa”, a symbolem stały się niebieskie okulary, dzięki którym zachęcaliśmy wszystkich, zwłaszcza dorosłych, aby spojrzeli na świat oczami najmłodszych na znak, że perspektywa dzieci i młodzieży jest bardzo ważna.

            Tego dnia jak co roku kolorem przewodnim odzieży uczniów i całej społeczności szkolnej stał się kolor niebieski. UNICEF zaprasza do wykorzystania tej barwy, we wszelkich możliwych działaniach podejmowanych na rzecz dzieci, jako symbolu solidarności ze wszystkimi dziećmi na świecie, również tymi, których prawa nie są przestrzegane. W naszej szkole z  na tę okazję przygotowano  tablice informacyjne,  gazetki tematyczne. W klasach przeprowadzone zostały zajęcia, pogadanki, zabawy, gry dydaktyczne związane z  prawami dziecka w oparciu o udostępniony przez Organizatora akcji szeroki wachlarz materiałów dydaktycznych: podstawowe informacje o prawach dziecka, pocztówki, okulary do samodzielnego wydruku,
            a także materiały pomocnicze dla dorosłych ułatwiające podjęcie rozmowy z dziećmi na temat ich praw. Uczniowie i uczennice mieli okazję przygotować samodzielnie okulary, pocztówki oraz je ozdobić. Działania te stały się okazją do zaprezentowania jak widzą i rozumieją swoje prawa. Niebieskie okulary w prezencie od dzieci otrzymały oraz założyły pani dyrektor Elżbieta Jeleń i panie wicedyrektor: Katarzyna Marzec i Dorota Poznańska.

            Składamy serdeczne podziękowania Wszystkim, którzy włączyli się w  obchody Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka z UNICEF 2025!

            Zapraszamy do obejrzenia prezentacji: MIEDZYNARODOWY_DZIEN_PRAW_DZIECKA.pdf

            Opiekunowie akcji: Aneta Jusińska, Maria Bal- Stach, Kamila Tyburska, Justyna Zborowska

        • Posiedzenie Młodzieżowej Rady Miejskiej
          • Posiedzenie Młodzieżowej Rady Miejskiej

          • 20.11.2025 roku odbyła się pierwsza uroczysta sesja Młodzieżowej Rady Miejskiej w Urzędzie Gminy Radzymin!!!

            Z naszej szkoły brali udział uczniowie: Daria Piasecka, Nikodem Steć, Maciej Pyczot oraz Kushpita Kostiantyn. Młodzi Radni uroczyście złożyli przysięgę oraz wybrali swoje Prezydium. Życzymy kolejnych sukcesów i wspaniałych pomysłów oraz ich realizacji.

            Opiekun: Laura Waśniewska

    • Kontakty

      • Szkoła Podstawowa nr 1 im. ppłka pil. Mariana Pisarka
      • sp1radzymin@radzymin.pl - Dorota Poznańska
      • Sekretariat (nowy budynek szkoły) czynny w godz. 07.30-16.00
        tel. (+48) 22 786-72-79
      • ul. 11 Listopada 2
        05-250 RADZYMIN
        Poland
  • Galeria zdjęć

    • brak danych