• Rekolekcje Wielkopostne 2024
          • Rekolekcje Wielkopostne 2024

          • W dniach 4 i 5 marca br. uczniowie naszej Szkoły wzięli udział w rekolekcjach wielkopostnych, które poprowadził ks. Krzysztof Mętlewicz. Rekolekcje - ćwiczenia duchowe - jako praktyka pokutna znane są w Kościele od wieków. To okazja, by zatrzymać się i zastanowić nad celem swojego życia, są czasem lekcji, kiedy uczymy się roztropności, mądrości ducha i stajemy się lepsi.
            Ksiądz Krzysztof przybliżył uczniom  znaczenie i wartość najważniejszych dobrych uczynków: modlitwy, postu i jałmużny. W ciekawy i inspirujący sposób mówił o relacjach - tak międzyludzkich, jak i tych dotyczących nas i Pana Boga. Zapraszał do siebie uczniów, wręczał im sznurek imitujący więź pomiędzy przyjaciółmi i pokazywał, że złe słowo, krzywda, grzech potrafią taką relację zerwać - jak nożyczki, które przecinają naprężoną linkę. Jednak jeśli tylko potrafimy przyznać się do błędu lub też wybaczyć krzywdę nasza więź - z drugim człowiekiem, czy też Panem Bogiem - nie tylko zostanie naprawiona, ale również zbliży  nas do siebie - jak supeł zawiązany na rozciętym sznurze. Uczniowie mieli okazję zastanowić się również jak ważna jest spowiedź - sakrament pokuty i pojednania, który przywraca nam łaskę uświęcającą i otwiera na Boże Miłosierdzie.
            Uczniowie chętnie zgłaszali się, by odpowiadać na, nie zawsze łatwe, pytania zadawane przez ks. rekolekcjonistę, a także zadawali swoje, kto wie, czy nie jeszcze trudniejsze ;) Ks. Krzysztof pozostawił nas z ważną refleksją dotyczącą winy i przebaczenia, a także "pracą domową" - spędzić popołudnie bez telefonu, zrobić coś dobrego dla drugiego człowieka oraz znaleźć choćby krótką chwilę na osobistą modlitwę.
            Opracowała: Magdalena Baranowska

        • Wspólna lekcja online z uczniami ze Szkoły w Tarnopolu na Ukrainie
          • Wspólna lekcja online z uczniami ze Szkoły w Tarnopolu na Ukrainie

          • Dnia 7 marca 2024 r. o godz. 9.40 klasa 7f uczestniczyła w nietypowej lekcji języka angielskiego poprowadzonej jednocześnie przez dwóch nauczycieli p. Olhę A., nauczyciela ze szkoły w Tarnopolu na Ukrainie oraz Panią Iwonę Banaszkiewicz, nauczyciela języka angielskiego w naszej szkole. Lekcja odbyła się online, za pośrednictwem aplikacji Google Meeting w ramach podpisanego w zeszłym roku Memorandum Współpracy między dwoma placówkami edukacyjnymi.

            Temat lekcji: Hobby, zainteresowania, zajęcia pozaszkolne.

            Podczas naszej wspólnej lekcji uczniowie z dwóch sąsiadujących państw mogli się poznać, porozmawiać o swoich zainteresowaniach, zawrzeć znajomości, a przede wszystkich rozwinąć swoje umiejętności językowe. Nauczyciele zadawali bardzo dużo pytań, które pozwalały na swobodne wypowiedzi uczniów. Nasi uczniowie przygotowali pudełko z niespodziankami. Po wylosowaniu przedmiotu, uczniowie z Ukrainy musieli odgadnąć jakie to hobby, a uczeń z Polski o nim opowiedzieć. Nie obyło się bez zadań sprawdzających rozumienie tekstu czytanego, pracy w parach i małych grupkach, analizy ankiety internetowej przeprowadzonej kilka dni temu, rywalizacji przy rozwiązywaniu quizu wiedzy.

            Była to długa lekcja, ale przyniosła wiele obopólnych korzyści między dwoma szkołami. Uczniowie zawarli znajomości, które będą dalej podtrzymywać i rozwijać.

            Czekamy z niecierpliwością na następną naszą wspólną lekcję w kwietniu.

            Opracowanie: Iwona Banaszkiewicz

        • VII OGÓLNOPOLSKI KONKURS WIELKA LIGA CZYTELNIKÓW
          • VII OGÓLNOPOLSKI KONKURS WIELKA LIGA CZYTELNIKÓW

          • Do dnia 1 marca 2024r. uczestnicy pierwszego etapu konkursu zdobywali sprawności poprzez czytanie książek konkursowych i rozwiązywanie testów.

            Uczniowie, którzy zaliczyli pierwszy etap konkursu, czyli zdobyli minimum pięć sprawności, wezmą udział w etapie drugim.

            Etap drugi konkursu, czyli test półfinałowy, odbędzie się 14 marca 2024r. o godzinie 10.30 w bibliotece szkolnej.

            Test półfinałowy będzie dotyczył znajomości treści książki, wskazanej przez Komitet Organizacyjny, innej dla każdej kategorii.

            Tytuły książek:

            Klasy 1-3 „Mania, dziewczyna inna niż wszystkie” – Julita Grodek. Warszawa: Zuzu Toys

            Klasy 4-6 „Dynastia Miziołków” – Joanna Olech. Łódź: Wydawnictwo Literatura

            Dziękujemy wszystkim uczestnikom za udział w pierwszym etapie konkursu Wielka Liga Czytelników.

            Biblioteka szkolna

        • "Katyń... pamiętamy"
          • "Katyń... pamiętamy"

          • "Prawda Katynia jest stale obecna w naszej świadomości,

            nie może być wymazana z pamięci Europy..."

                                                                                                                                                                  /Jan Paweł II/

             We wtorek 5 marca br. minie 84. rocznica podpisania przez Józefa Stalina i członków Biura Politycznego Komunistycznej Partii ZSRS dyrektywy nakazującej rozstrzelanie 14700 polskich oficerów  wziętych do niewoli przez Armię Czerwoną we wrześniu 1939 roku. Podpisanie   tej dyrektywy przez Józefa Stalina i najwyższych urzędników ZSRS pozostawało w jawnej sprzeczności z międzynarodowym Prawem Konfliktów Zbrojnych. Konwencja Haska z 18 października 1907 roku, dotycząca praw i zwyczajów wojny lądowej zapewniała wszystkim jeńcom wojennym całkowitą ochronę ze strony państwa, które wzięło ich do niewoli. Józef Stalin obawiał się, że oficerowie Wojska Polskiego, urzędnicy państwowi oraz przedstawiciele inteligencji przetrzymywani w obozach i więzieniach będą stanowić istotną siłę, która w przyszłości mogłaby przyczynić się do wskrzeszenia Rzeczypospolitej, niepodległej i niezależnej od Związku Sowieckiego. Zapalone pod symbolicznym katyńskim pomnikiem na Cmentarzu Poległych znicze - ognie pamięci to znak, że będziemy pamiętać o naszych rodakach skrytobójczo zamordowanych strzałem w tył głowy wiosną 1940 roku. Jedyną ich winą było to, że byli Polakami...

            Koło Historyczne "Wiarus"

        • 104. rocznica bojowego chrztu amerykańskich pilotów z 7 Eskadry im. Tadeusza Kościuszki w walkach z bolszewikami
          • 104. rocznica bojowego chrztu amerykańskich pilotów z 7 Eskadry im. Tadeusza Kościuszki w walkach z bolszewikami

          • Więc przed Wami Polacy-Amerykanie. którzyście nigdy nie zapomnieli kraju swoich przodków, gdy przechodzili ciężkie chwilę, i przed Wami Polacy z Polski, którzyście walczyli nieugięcie za wolność tak dzielnie i tak długu, staję, salutuję i do Was odzywam się "Dumny jestem, że służyłem z Wami"

            Merian C. Cooper

            We wtorek 5 marca br. minie 104 rocznica bojowego chrztu amerykańskich pilotów z 7 Eskadry im. Tadeusza Kościuszki w walkach z bolszewikami. W piątek 5 marca 1920 roku  porucznik Harmon C. Rorison lecąc  z Tarnopola  dostrzegł  koncentrację silnych oddziałów Armii Czerwonej i trzy pociągi pancerne w okolicach miejscowości  Bar. Z dwóch karabinów maszynowych swojego Albatrosa  i bombą zruconą ręcznie "sprawił bolszewikom piekło". Była to pierwsza akcja bojowa służących ochotniczo w 7 Eskadrze im. Tadeusza Kościuszki amerykańskich pilotów, którzy przybyli do Polki by "walczyć w siłach zbrojnych siostrzanej republiki Stanów Zjednoczonych  przeciwko wszystkim wrogom Polski " i tym samym spłacić dług wdzięczności za udział Tadeusza Kościuszki i Kazimierza Pułaskiego w wojnie o niepodległość ich kraju w XVIII wieku.  W czasie prawie rocznej walki  przeciwko Rosji Sowieckiej w składzie 7 Eskadry Myśliwskiej im. Tadeusza Kościuszki u boku polskich pilotów  służyło 21  Amerykanów. Trzech z nich straciło życie, pełniąc służbę dla Polski. Każdy z nich miał istotny wpływ na przebieg działań wojennych Wszystkim należy się własne miejsce w  polskiej historii. Krzyżem  Orderu VM zostało  odznaczono siedmiu  amerykańskich lotników, zaś czterech Krzyżem Walecznych. Dziękujemy Wam Amerykanie. W  przełomowym dla naszej ojczyzny czasie , walczyliście o wartość najcenniejszą dla każdego narodu, jaką jest wolność. To w  bitewnym zgiełku wykuwaliście  podwaliny pod przyjaźń i braterstwo broni między naszymi narodami. My  uczniowie "Stalowej Jedynki" chcemy i będziemy pamiętać o  tamtych dniach chwały.  Warto przypomnieć, że dwadzieścia lat po wojnie polsko-bolszewickiej chwalebne tradycje  i  godło 7. Eskadry im Tadeusza Kościuszki przyjął i  godnie reprezentował 303. Dywizjon Myśliwski  w niedocenionej Bitwie o Anglię. Pod niebem Brytanii w szeregach 303 Dywizjonu, co chcemy z dumą  podkreślić,  walczył i zwyciężał  przynosząc sławę Polskim Skrzydłom podpułkownik  pilot Marian Pisarek – patron  naszej szkoły , syn radzymińskiej ziemi.

            Cześć i Chwała Bohaterom

            Koło Historyczne "Wiarus"

        • Apel z okazji Narodowego Dnia Pamięci Żołnierzy Wyklętych
          • Apel z okazji Narodowego Dnia Pamięci Żołnierzy Wyklętych

          • Od trzynastu lat, na początku marca obchodzimy Narodowy Dzień Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”. To święto tych, którzy po 1944 roku nie zgodzili się, aby Polską rządziła komunistyczna władza z nadania Moskwy. Nigdy nie złożyli broni i za  tę postawę zapłacili najwyższą cenę, czyli oddali życie. Dlatego musimy kultywować pamięć o tych Niezwykłych Żołnierzach – Bohaterach Niezłomnych.

            O tych jakże ważnych wydarzeniach z najnowszej historii Polski pamięta nasza społeczność szkolna. Z okazji NDPŻW uczniowie kl. 7b i 8d pod kierunkiem Pani Iwony Jaworskiej i Władysława Kolatorskiego przygotowali okolicznościowy Apel. Scenografię wykonała Pani Marta Karłowicz, natomiast o nagłośnienie zadbał Pan Paweł Cybulski i uczeń kl. 8d Tadeusz Godlewski. 

            Po wprowadzeniu Pocztu Sztandarowego i odśpiewaniu „Mazurka Dąbrowskiego” zaprezentowano krótki montaż słowno-muzyczny poświęcony „Żołnierzom Wyklętym”. Biografie Bohaterów Niezłomnych oraz wiersze w wykonaniu Amelii Niegowskiej, Aleksandry Kryszkiewicz, Justyny Kwaśnik i Antoniego Jaczewskiego wprawiły wszystkich w nastrój zadumy oraz uświadomiły poświęcenie naszych Przodków walczących o Wolną Polskę.

            Uzupełnieniem uroczystości były dwa filmy dokumentalne dotyczące dziedzictwa Żołnierzy Wyklętych. Na zakończenie wszyscy zgromadzeni w szkolnej sali gimnastycznej mogli wysłuchać pięknego utworu pt. „Biały krzyż”, który wykonała uczennica klasy 7b Julia Niegowska. Należy zaznaczyć, że utwór dedykował Krzysztof Klenczon, współzałożyciel zespołu „Czerwone gitary” swojemu ojcu Czesławowi Klenczonowi, żołnierzowi Armii Krajowej, którego władze komunistyczne za wierność Ojczyźnie skazały na 5 lat więzienia.

            Podsumowując uroczystość Pani wicedyrektor Katarzyna Marzec podziękowała wszystkim za kultywowanie pamięci o Żołnierzach Wyklętych i złożyła gratulacje osobom, które przygotowały Apel.

            Opracowanie: Władysław Kolatorski

        • Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych
          • Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych

          • W dniu 1 marca 2024 r. na świetlicy było patriotycznie. Obchodziliśmy Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych. Rozmawialiśmy o tych trudnych czasach, oglądaliśmy bardzo ciekawy film edukacyjny o Żołnierzach Wyklętych, słuchaliśmy piosenek i wykonaliśmy pracę plastyczną.

            Opracowanie: Barbara Pakieła

        • XIV Narodowy Dzień Żołnierzy Niezłomnych
          • XIV Narodowy Dzień Żołnierzy Niezłomnych

          • „Bo kto w imię Boga walczy o swój kraj nie zginie,

            a wiecznie w pamięci narodu będzie trwać.”

            W piątek 1 marca 2024 r. będziemy obchodzić XIV Narodowy Dzień Żołnierzy  Niezłomnych. Żołnierzy podziemia niepodległościowego i antykomunistycznego, którzy podjęli próbę zbrojnego przeciwstawienia się sowietyzacji Polski i podporządkowania jej Związkowi Socjalistycznych Republik Radzieckich. Za swoją wierną służbę Ojczyźnie określani byli  przez władze  komunistyczne mianem faszystów  i  "zaplutych karłów reakcji". W walce w obronie wartości jaką była Niepodległa, suwerenna Polska wielu poległo z bronią w ręku, tysiące zamęczono w UB-owskich  katowniach, setki skazano w pokazowych procesach będących kpina z wymiaru sprawiedliwości na kary śmierci lub długoletnie więzienie. Zaś ci nieliczni, którzy ocaleli w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej żyli z piętnem reakcyjnych bandytów. Tylko przez  upamiętnienie  postaci  żołnierzy, którzy doświadczyli komunistycznych represji możemy przekazywać kolejnym pokoleniom, czym był  system totalitarny. Tylko poprzez pamięć o latach najtrudniejszych i najbardziej bolesnych wydarzeniach, możemy budować szacunek dla współczesnej Polski - wolnej i niepodległej.

            Cześć i Chwała Bohaterom.

            Koło Historyczne "Wiarus"

        • „Sensoryczne butelki”
          • „Sensoryczne butelki”

          • 27 lutego 2024 r.  w klasie 3e odbyły się kolejne  zajęcia w ramach realizacji Projektu „SensoZmysły”. Uczniowie samodzielnie wykonali butelki sensoryczne z wykorzystaniem koralików, pomponików, cekinów i kolorowego brokatu.

            Płynne butelki sensoryczne wyglądały niezwykle efektownie, a uczniowie świetnie bawili się przyglądając się przelewającym  w środku akcesoriom.

             Butelki sensoryczne nazywane są też butelkami wyciszającymi, pomagają bowiem dzieciom się uspokoić, zrelaksować, o czym przekonaliśmy się osobiście.

            Opracowanie:  Katarzyna Rabajczyk

        • Szkolny konkurs układania puzzli
          • Szkolny konkurs układania puzzli

          • Dnia 26 lutego w naszej szkole odbył się konkurs układania puzzli z wykorzystaniem narzędzi TIK. Konkurs cieszył się dużym zainteresowaniem, a do zmagań z układanką przystąpiło łącznie 26 uczniów. Pierwszy etap pozwolił wyłonić najlepszą  "10", a byli to: Tomasz Czuba, Jan Broma,  Lena Łukasiuk, Wiktor Wilczyński, Julia Dzierżanowska, Pola Piasecka, Aleksander Salwocki, Zofia Czajkowska, Aleksander Wyszkowski oraz Anna Fedorowicz.

            W II etapie najlepsi okazali się:

            I miejsce Pola Piasecka klasa 3F

            II miejsce Wiktor Wilczyński klasa 3A

            III miejsce Jan Broma klasa 4B

            Zwycięzcy otrzymali nagrody ufundowane przez Radę Rodziców.

            Dziękujemy za udział, wszystkim serdecznie gratulujemy i zachęcamy do udziału w kolejnych edycjach konkursu!

            Koordynatorzy konkursu: Ewelina Olszewska i Sylwia Sikorska

        • Vice - mistrzowie powiatu w piłce koszykowej 3x3 chłopców
          • Vice - mistrzowie powiatu w piłce koszykowej 3x3 chłopców

          • 26 lutego w Szkole Podstawowej nr 1 im. Kornela Makuszyńskiego w Markach odbyły się Mistrzostwa powiatu wołomińskiego w koszykówce 3x3 chłopców w kategorii dzieci.

            Nasza reprezentacja zajęła II miejsce, wygrywając w drodze do finału wszystkie swoje mecze ulegając dopiero w ostatnim meczu po zaciętej walce szkole z SP nr 2 Zielonka 2-4.

            Tym samym wywalczyliśmy awans do finałów międzypowiatowych.

            Stalową jedynkę reprezentowali:

            Jakub Wąsik, Ignacy Siemiątkowski, Dominik Lasota, Filip Lesik, Ziółkowski Piotr.

            Opiekun: Arkadiusz Kostrzębski

        • Warsztaty z technik uczenia się
          • Warsztaty z technik uczenia się

          • W lutym 2024 r. na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych zostały zorganizowane dla klas V, VI i VII warsztaty z technik uczenia się. Uczniowie poznali trzy techniki uczenia się:

            - SKOJARZENIA pomagają w zapamiętywaniu czytanego tekstu, to z kolei stwarza warunki do szybszego wchłaniania wiedzy. Umiejętność kojarzenia rozbudza zdolności twórze czyli kreatywność.Zapamiętywanie pokrewnych słów tworzy otoczkę wspomagającą dla naszej pamięci.

            - MAPA MENTALNA to technika rozwijająca pamięć, stymulująca uczenie się oraz podnosząca iloraz inteligencji. Budowa notatek w formie obrazkowej wymaga rysunku, koloru, formy i przenośni. Wymaga również uporządkowania logiki i syntezy umysłowej. INNYMI SŁOWY WYMAGA WSPÓŁPRACY OBU PÓŁKUL MÓZGOWYCH. Sporządzanie notatek nie linearnych to technika pozwalająca przelewać na papier informacje i pomysły w formie obrazkowej, wskutek przekładania na słowa, idei i pomysłów. Pojawiające się idee występują w postaci symboli, obrazów, koncepcji.

            - MNEMOTECHNIKA jest to gimnastyka umysłu pozwalająca na trwałe przyswojenie informacji. W ułatwieniu procesu uczenia się ogromnie ważne jest, by każda informacja była interesująca i miała aspekt emocjonalny.Wyróżnianiamy mnemotechnikę ŁAŃCUSZKA i HAKÓW. Techniki zapamiętywania są efektywne i usprawniają naukę w bardzo widoczny sposób, jednak kluczem do ich działania nie jest ich znajomość, lecz umiejętność zastosowania ich w praktyce.Podstawą większości metod zapamiętywania są skojarzenia i wyobraźnia. To one są językiem i gramatyką naszego mózgu!

            Organizator: Kinga Wawryszuk

        • Ogólnopolski program edukacyjny "Działaj z impetem!"
          • Ogólnopolski program edukacyjny "Działaj z impetem!"

          • W dniach 19.02.2024 r. - 28.02.2024 r. uczniowie klas czwartych na lekcjach przyrody po raz drugi wzięli udział w Ogólnopolskim programie edukacyjnym "Działaj z impetem !" Drugim  zadaniem jakie było do wykonania w lutym było stworzenie własnego "POJEMNIKA NA KREDKI", w których użyte  zostały materiały wtórne, butelki PET. Z pomocą nauczyciela uczniowie przecięli swoje butelki w połowie. Dolną połowę butelki oklejali z zewnątrz samoprzylepnym papierem kolorowym. Wycięli z papieru i przykleili do butelek kocie/psie uszy, narysowali nosy, a w przypadku kota wycięli i przykleili także papierowe wąsiki. Mogli swoim pojemnikom-zwierzątkom dorobić łapki i ogony. I pojemnik na przybory szkolne gotowy! Pojemniki stworzone na zajęciach uczniowie wzięli do swoich domów i mogli postawić na biurku. Po raz kolejny lekcja przyrody sprawiła uczniom wiele zabawy dzięki, której mogłam zaobserwować kreatywność uczniów.


            Koordynator programu: Maria Klimkiewicz

        • Poznajemy zawody naszych rodziców - warsztaty chemiczne w klasie 2F
          • Poznajemy zawody naszych rodziców - warsztaty chemiczne w klasie 2F

          • W środę 28 lutego mieliśmy okazję gościć w klasie 2f mamę Wiolletki - Panią Agnieszkę Polkowską- Nowakowską, za sprawą której nasza klasa zmieniła się w pracownię chemiczną. Uczniowie podczas warsztatów dowiedzieli się na czym polega praca chemika, jakie zasady bezpieczeństwa należy koniecznie przestrzegać podczas badania różnych substancji chemicznych i ich reakcji z innymi substancjami. Następnie uczniowie mogli obejrzeć pokaz dotyczący właściwości również znanych nam substancji, które na co dzień towarzyszą naszym mamom w kuchni. Jednak najwięcej entuzjazmu wywołała praca w grupach, gdzie uczniowie samodzielnie mogli sprawdzić działanie papierka lakmusowego i zaobserwować, na jakie kolory się zabarwi, gdy włożymy go do roztworu kwaśnego, zasadowego czy obojętnego. Wszyscy z radością brali udział w eksperymentach.
            Bardzo dziękujemy Pani Agnieszce za ciekawie przeprowadzone warsztaty oraz poświęcony wolny czas.

            Opracowanie: Kamila Tyburska

        • Historia "Mazurka Dąbrowskiego"
          • Historia "Mazurka Dąbrowskiego"

          • W poniedziałek  26 lutego br. minie  97. rocznica ustanowienia Mazurka Dąbrowskiego polskim hymnem narodowym. Hymn Polski w obecnym brzmieniu został ustanowiony 26 lutego 1927 roku w okólniku wydanym przez ówczesnego Ministra Spraw Wewnętrznych Sławoja Składkowskiego. Mazurek Dąbrowskiego w roli hymnu narodowego przetrwał różne zawirowania polskiej historii. Obecnie nikt nie ma wątpliwości co do jego statusu. Ważne jest, by pamiętać, że hymn Rzeczypospolitej Polskiej powinien być wykonywany lub odtwarzany w sposób zapewniający mu należną część i szacunek. Podczas wykonywania obowiązuje zachowanie powagi i spokoju. Osoby obecne podczas publicznego wykonywania lub odtwarzania hymnu powinny stać w postawie wyrażającej szacunek, a mężczyźni zdjąć nakrycia głowy. Dodatkowe przepisy obowiązują wojskowych - osoby w umundurowaniu obejmującym nakrycie głowy oddają honory przez salutowanie, a poczty sztandarowe oddają honory przez pochylenie sztandaru. Hymn Polski towarzyszy nam w podniosłych i radosnych chwilach, dlatego warto pamiętać o jego historii.

            HISTORIA MAZURKA DĄBROWSKIEGO >>>> Historia_Mazurka.pdf

            Koło Historyczne "Wiarus"
             

        • Bitwa pod Olszynką Grochowską
          • Bitwa pod Olszynką Grochowską

          • Oto dziś dzień krwi i chwały, Oby dniem wskrzeszenia był!
            W tęczę Franków Orzeł Biały Patrząc, lot swój w niebo wzbił.
            Słońcem lipca podniecany, Woła do nas z górnych stron:
            „Powstań, Polsko, skrusz kajdany, Dziś twój tryumf albo zgon!”...

            /fragment "Warszawianki"/

            W  niedzielę 25 lutego br. minie 193. rocznica  bitwy pod Olszynką Grochowską, jednej z największych i najkrwawszych bitw Powstania Listopadowego. Choć nie rozstrzygnęła losów niepodległościowego zrywu, zapisała się w naszych dziejach jako szczególnie ważna, zasłynęła bowiem bohaterską i uporczywą obroną pomimo przeważających sił wroga. Oddziały powstańcze pod wodzą gen. Józefa Chłopickiego  przez cały dzień odpierały rosyjskie ataki armii feldmarszałka Iwana Dybicza, Polskim żołnierzom udało się złamać ofensywę rosyjską, czym rozwiali nadzieję cara na szybkie zdławienie Powstania Listopadowego. W krwawej  bitwie  liczące około 40 tysięcy oddziały powstańcze dysponujące 120 działami starły się z liczącymi ponad 60 tysięcy żołnierzy wojskami rosyjskim  posiadającymi 178 armat. W ciężkich walkach zginął gen. Franciszek Żymirski i 7350  polskich żołnierzy (w tym 1054 wziętych do niewoli). Straty wojsk rosyjskich wyniosły  ponad  9300 zabitych i kilkanaście tysięcy rannych, Męstwo bohaterów  spod Olszynki Grochowskiej stało się dla kolejnych pokoleń symbolem walki  o wolność ojczyzny. Droga do naszej wolności naznaczona jest bowiem daniną życia i  cierpieniem tych, którzy dla Polski poświęcili wszystko. Naszym honorowym obowiązkiem, a zarazem zaszczytem jest pamięć o tamtych wydarzeniach..

            Cześć i chwała bohaterom.

            Koło Historyczne "Wiarus"

        • Słodkie warsztaty w klasie 3e
          • Słodkie warsztaty w klasie 3e

          • We wtorek 20 lutego sala trzecioklasistów zamieniła się w cukiernię, a to za sprawą taty Blanki, który jest kucharzem i który wspólnie z żoną przygotował warsztaty kulinarne dla uczniów.
            Trzecioklasiści, ubrani w fartuszki zakupione w ramach programu "Laboratoria Przyszłości", wyglądali jak prawdziwi szefowie kuchni. Pod czujnym okiem Pana Mariusza każde dziecko próbowało swoich sił w ubijaniu śmietany, którą następnie dekorowane były babeczki.  Dzieci z wielkim zapałem ozdabiały desery według własnego uznania dodając owoce i kolorowe posypki.
            Specjalna, dietetyczna babeczka przygotowana została również dla jednego z uczniów, który jest alergikiem.
            Desery były tak pyszne, że zaraz po ich wykonaniu zniknęły z talerzyków.
            Zajęcia bardzo podobały się dzieciom. Było smacznie, wesoło i kolorowo.
            Podczas dzisiejszych warsztatów zrealizowaliśmy kolejne zadanie z projektu " Senso Zmysły" - kolorowy deser.
            Serdecznie dziękujemy Rodzicom Blanki za poświęcony czas i niezapomniane doznania smakowe.


            Opracowanie: Katarzyna Rabajczyk, Agata Piwowarska

        • Lekcja online o zasadach bezpieczeństwa w Internecie
          • Lekcja online o zasadach bezpieczeństwa w Internecie

          • W związku z corocznymi obchodami Międzynarodowego Dnia Bezpiecznego Internetu uczniowie w świetlicy, w dniu 19.02.2024r. wzięli udział w lekcji online. Lekcja nawiązywała do fabuły książek z serii „Sieciaki” i treści serwisu edukacyjnego dla dzieci Sieciaki.pl. Prowadzona była przez autora sieciakowych przygód Łukasza Wojtasika z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. Podczas zajęć dzieci poznały drużynę Sieciaków i pozytywne zastosowania Internetu. Dowiedziały się też kim są Sieciuchy i na jakie zagrożenia w sieci należy uważać. 

            Opracowanie: Anna Piechucka

    • Kontakty

      • Szkoła Podstawowa nr 1 im. ppłka pil. Mariana Pisarka
      • sp1radzymin@radzymin.pl - Dorota Poznańska
      • Sekretariat (nowy budynek szkoły) czynny w godz. 07.30-15.30 tel. (+48) 22 786-72-79
      • ul. 11 Listopada 2 05-250 RADZYMIN Poland
  • Galeria zdjęć

      brak danych