• 233. rocznica uchwalenia Konstytucji 3 Maja
          • 233. rocznica uchwalenia Konstytucji 3 Maja

          • "Konstytucja była kamieniem, który spowodował lawinę. Była prowokacją, na którą Rosja odpowiedziała tak,  jak odpowiedzieć musiała, chroniąc swoje imperialne interesy. Było to również wyzwanie rzucone zdecydowanej większości szlachty, która nie chciała żadnych poważniejszych zmian w ustroju państwa."

            /Andrzej Chwalba/

            W piątek  3 maja 2043 roku będziemy świętować  233. rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 Maja, która jest jednym  z  największych osiągnięć polskiego parlamentaryzmu. Niech biel i czerwień naszych narodowych flag  ubarwi nasze okna, balkony i posesje. Niech łopoczące na wietrze narodowe flagi będą symbolem tego, że pamiętamy o tamtych wydarzeniach, bohaterach w tych trudnym dla nas czasie.

            Uchwalenie Konstytucji 3 Maja 1791

            Słabość polityczna Rzeczpospolitej w XVIII w. i doprowadziła zależności politycznej od Rosji i przeprowadzenia przez ościenne potęgi (Rosji, Prus i Austrii) pierwszego rozbioru Polski w 1772 r. W końcu l. 80. XVIII w., korzystając ze sprzyjającej sytuacji politycznej – ciężkiej wojny Rosji ze Szwecją i Turcją - król wraz z patriotycznie nastawioną szlachtą podjął próbę reformy kraju. Jej wyrazem stało się uchwalenie, na trwającym od 7 października 1788 r. Sejmie Wielkim, Ustawy Rządowej z dnia 3 maja, zwana popularnie Konstytucją 3 Maja. Skonfederowany sejm obradował pod laską Stanisława Małachowskiego oraz Kazimierza Nestora Sapiehy. Ostateczną redakcję tekstu, przygotowywanego od września 1789 r., sporządził Hugo Kołłątaj. Był to pierwszy w Europie, a drugi na świecie (po konstytucji amerykańskiej z 1787 r., a przed konstytucją francuską z 22 września 1791 r.) akt prawny regulujący i kodyfikujący kompleksowo wzajemną relację oraz zakres władzy sprawowanej przez organy państwowe. Wśród najważniejszych postanowień Konstytucji było m.in.: zastosowanie zasady trójpodziału władzy, zerwanie z zasadą liberum veto (odtąd decyzje na sejmie miały być podejmowane większością głosów), powołanie stałego rządu zwanego Strażą Praw (któremu przewodził król), zespolenie Korony i Litwy oraz zrównanie stanu szlacheckiego i mieszczańskiego. Konstytucja wzięła w obronę chłopstwo oraz pozbawiła praw politycznych tzw. gołotę, czyli szlachtę nie posiadającą majątku. Konstytucja była aktem reformatorsko nastawionej części szlachty i arystokracji, zamierzającej do unowocześnienia i wzmocnienia kraju w obliczu realnego zagrożenia zewnętrznego. Reformy nie utrzymały się długo, gdyż w 1792 r. prorosyjska i antyreformatorska magnateria zawiązała konfederację w Targowicy i wezwała armię rosyjską, do obalenia Konstytucji. W wyniku przegranej przez Rzeczpospolitą , trwającej dwa miesiące tzw. wojny w obronie konstytucji, Ustawa Rządowa została obalona, a w 1793 r. doszło do II rozbioru Polski. Dwa lata później po upadku insurekcji kościuszkowskiej nastąpił trzeci rozbiór Polski, a kraj stracił niepodległość na 123 lata.

            Konstytucja 3 Maja >>>>>>  https://konstytucja3maja.gov.pl/pl/postacie/

            Koło Historyczne "Wiarus"

        • XX Dzień Flagi RP i Dzień Polonii i Polaków za Granicą. Pamiętamy!
          • XX Dzień Flagi RP i Dzień Polonii i Polaków za Granicą. Pamiętamy!

          • "Powiewa flaga, gdy wiatr się zerwie, a na tej fladze, biel i czerwień,

            Czerwień to miłość,  Biel serce czyste, Piękne są nasze barwy ojczyste."

            /„Barwy ojczyste“ Czesław Janczarski/

            W czwartek  2 maja  będziemy obchodzić XX  Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej i Dzień Polonii i Polaków za GranicąSejm Rzeczypospolitej Polskiej 20 lutego 2004 roku ustanowił 2 maja Dniem Flagi Rzeczypospolitej Polskiej. Wybór tej daty nie był przypadkowy. Pierwszym powodem było to, że w czasach PRL-u, w tym dniu zdejmowano flagi państwowe po 1 maja, by nie były eksponowane w dniu zniesionego przez władze komunistyczne Święta Konstytucji 3 Maja. Drugim powodem było zawieszenie  2 maja 1945 roku naszej narodowej flagi i na Kolumnie Zwycięstwa - Siegessaule oraz na Reichstagu w Berlinie, przez  żołnierzy Ludowego Wojska Polskiego szturmujących u boku Armii Czerwonej stolicę hitlerowskich Niemiec. Ustawodawcy chodziło również o wybór dnia, w którym Polakom towarzyszy refleksja o ważnych datach z historii Polski, wypełnienie wolnego dnia pomiędzy świętami narodowymi, oraz podkreślenie obchodów Światowego Dnia Polonii. Zapraszamy uczniów naszej szkoły do  udziału w akcji upamiętnienia Dnia Flagi Rzeczypospolitej i 233 rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja. Niech dumnie powiewające na  fasadach naszych domów, balkonach i w oknach biało - czerwone flagi świadczą o tym, że pamiętamy, że jesteśmy wspólnotą.

            Koło Historyczne "Wiarus"

        • Nie ma polskiej niepodległości, bez europejskiej jedności!
          • Nie ma polskiej niepodległości, bez europejskiej jedności!

          • W środę 1 maja 2024 roku minie 20 lat od przystąpienia Polski do Unii Europejskiej - przełomowego momentu w historii zarówno naszego kraju, jak i całej Wspólnoty. 1 maja 2024 r. Polska stała się pełnoprawnym członkiem Unii Europejskiej. Tego dnia unijne członkostwo wraz z Polską uzyskały także: Czechy, Cypr, Litwa, Łotwa, Estonia, Malta, Słowacja, Słowenia i Węgry. Było to największe w historii rozszerzenie UE. Tego dnia w Dublinie przy dźwiękach „Ody do radości” na maszty wciągnięto 25 flag państw unijnych. W Polsce państwowe uroczystości odbyły się na placu Piłsudskiego w Warszawie.  Wstąpienie w szeregi Unii Europejskiej było długotrwałym procesem, w który zaangażowanych było wielu rządów. Poprzedziło je  referendum, w którym Polacy zdecydowaną większością opowiedzieli się za przystąpieniem Polski do Wspólnoty Europejskiej. Mocny sygnał pragnienia „powrotu do Europy” wysłali  wcześniej, w wyborach 4 czerwca 1989 roku. Miażdżące zwycięstwo „Solidarności” oraz wkrótce później utworzenie rządu Tadeusza Mazowieckiego było wyrazem woli Polaków znalezienia się tam, gdzie było ich naturalne miejsce – w europejskiej wspólnocie narodów. Wcześniej, przez dekady sowieckiej dominacji nad naszą częścią Europy oraz będących tego konsekwencją rządów komunistycznych w naszym kraju, Polacy mogli jedynie marzyć o Europie, od której oddzielała ich żelazna kurtyna .Polacy dobrze rozumieli lekcje historii i sens europejskiej jedności. Wiedzieli, że w naszym położeniu geopolitycznym, jedynie przyłączenie się do europejskiej wspólnoty daje szansę na Polskę niepodległą, wolną i demokratyczną. Faktyczny proces integracji Polski rozpoczął się w Atenach 8 kwietnia 1994 roku z chwilą złożenia Polski wniosku o członkostwo w Unii Europejskiej i potwierdzenia go przez wszystkie państwa członkowskie podczas konferencji w Essen 9–10 grudnia 1994 roku.  Prawną podstawę przystąpienia Polski do Unii Europejskiej było podpisanie Traktatu akcesyjnego16 kwietnia 2003 roku w Atenach.

            Koło Historyczne „Wiarus”

        • Nasz patron - ppłk pil. Marian Pisarek
          • Nasz patron - ppłk pil. Marian Pisarek

          • "Bądź jak Patron mojej szkoły w  nauce biegły, w wysiłku wytrwały.
            Bądź jak On ojczyźnie wierny.
            (…)To dzięki Niemu i poległym tysiącom
            żyjesz, pracujesz i uczysz się w wolnym kraju.”

            /Joanna, lat 13/

             W  poniedziałek  29 kwietnia 2024  roku minie 82. rocznica chwalebnej śmierci podpułkownika pilota Mariana Pisarka - dowódcy 141 Eskadry Myśliwskiej w wojnie obronnej Polski we wrześniu 1939 roku, pilota słynnego Dywizjonu 303 „Kościuszkowskiego” w Bitwie o Anglię, dowódcy Dywizjonu 308 „Krakowskiego", dowódcy I Skrzydła Myśliwskiego, patrona Szkoły Podstawowej nr 1, syna radzymińskiej ziemi. Człowieka prawego, który oddał życie za wartość najcenniejszą dla każdego narodu, jaka jest wolność. Walcząc z dala od  ojczystej ziemi, jak setki tysięcy polskich żołnierzy dawał świadectwo światu, że Polska nie zginęła, Na wolność bowiem tylko te narody zasługują, które o nią walczą.  W tym roku 3 maja minie 33 rocznica nadania naszej szkole jego imienia. Jesteśmy dumni z naszego patrona i przyrzekamy  przez następne lata przypominać  i rozsławiać jego imię i dokonania polskich pilotów walczących o "wolność waszą i naszą w czasie II wojny światowej."

            KALENDARIUM >>>>>>> Kalendarium.pdf

            Cześć i Chwała Bohaterowi, który może być dla nas wzorem do naśladowania.

            Koło Historyczne "Wiarus"

        • Lekcja online z uczniami z Tarnopola na Ukrainie
          • Lekcja online z uczniami z Tarnopola na Ukrainie

          • Uczniowie klasy 7f o profilu językowym wraz z dwiema koleżankami z klasy 8c i 8d uczestniczyli w lekcji online pt. "What are you like?” poprowadzonej przez p. Iwonę Banaszkiewicz, nauczyciela naszej szkoły oraz p. Olhę A., nauczyciela języka angielskiego w Tarnopolu na Ukrainie. Lekcje odbywają się w ramach współpracy obydwu placówek edukacyjnych w związku z podpisanym w zeszłym roku memorandum.

            Już pierwsze zadanie było zaskoczeniem dla młodzieży. Jako rozgrzewka językowa i wprowadzenie do tematu, należało  przedstawić swoje cechy charakteru wraz z uzasadnieniem wyboru. Należy podkreślić, iż można było wybrać tylko te przymiotniki, których litery znajdują się jako cztery pierwsze w swoim imieniu, czyli np. p-punctual, i–intelligent, a-ambitious. Cieszy fakt, iż wszyscy uczniowie poradzili sobie z tym zadaniem znakomicie, potrafili dobrze dobrać odpowiednie cechy charakteru oraz uargumentować swoje zdanie. Lekcja jednak zawierała aż 7 głównych zadań oraz nauczyciele przez cały czas zasypywali odbiorców licznymi pytaniami uzupełniającymi jej główny temat, dlatego młodzież wytrwale podążała za przygotowanymi dla niej niespodziankami oraz rozwijała wszystkie sprawności językowe.

            Uczniowie po przeczytaniu krótkich tekstów, dobierali odpowiednie cechy charakteru do poszczególnych osób, wymyślali własne historie na uzasadnienie spóźnienia w pracy. Potrafili uzupełniać brakującymi przymiotnikami zdania, wpisywać odpowiednie słowa w danym kontekście, uzasadniać dlaczego w różnych sytuacjach komunikacyjnych dana cecha charakteru może mieć negatywne bądź pozytywne konotacje. To zadanie było naprawdę trudne, uczniowie wykazali się nie tylko umiejętnościami językowymi, ale potrafili wczuwać się w sytuacje życiowe osób dorosłych, np. poszukujących pracy.

            Niezwykle fajnym zadaniem, które cieszyło się entuzjazmem ze strony uczniów, było dobieranie danej cechy charakteru, która szczególnie jest obserwowana wśród  uczniów w naszej klasie, np. okazało się, iż klasowym przywódcą jest Gabrysia, a Natalia K. zasługuje na miano oddanej przyjaciółki.

            Dziękujemy p. Oldze za współpracę i z niecierpliwością czekamy na kolejną lekcję w maju!

            Opracowanie: Iwona Banaszkiewicz

        • Zapomniana bitwa – Bój o Radzymin 1809 roku
          • Zapomniana bitwa – Bój o Radzymin 1809 roku

          • W piątek  26 kwietnia 2024 r. minie 215. rocznica  zwycięskiej, choć mało znanej bitwy o Radzymin wojsk Księstwa Warszawskiego z wojskami Cesarstwa Austrii podczas wojny 1809 roku. Po nierozstrzygniętej kilkanaście dni wcześniej bitwie  pod Raszynem  oraz opuszczeniem przez wojska polskie pod dowództwem księcia Józefa Poniatowskiego Warszawy nastąpiły polskie działania na prawym brzegu Wisły, w tym na kierunku radzymińskim. Szwadron kawalerii z 3 pułku ułanów pod dowództwem ppłk P. Strzyżewskiego oraz batalion piechoty z 6 pułku piechoty pod komendą J. Sierwskiego wsparty baterią artylerii  konnej w sile dwu armat na rozkaz generała Jana Henryka Dąbrowskiego wczesnym rankiem 26 kwietnia 1809 roku z dwu stron uderzyły na stacjonujące w Radzyminie oddziały austriackie składające się z 3 batalionów piechoty i dwu szwadronów huzarów (kawalerii). Po kilkugodzinnym krwawym boju na ulicach miasta nieprzyjaciel został pokonany. Do polskiej niewoli wzięci zostali min. żołnierze z 2 batalionu Baiallet wraz z 37 oficerami Straty nieprzyjaciela to ponad 200 żołnierzy poległych, rannych i wziętych do niewoli przy stratach polskich – 19 poległych i 27 rannych żołnierzach. Zwycięska bitwa o Radzymin była początkiem pomyślnej dla wojsk polskich ofensywy na prawym brzegu Wisły i zwycięstwa w całej wojnie, co doprowadziło do przyłączenia do Księstwa Warszawskiego ziem utraconych na rzecz Austrii po III rozbiorze Polski.

            Koło Historyczne "Wiarus"

        • Konkurs recytatorski pt. "Łamańce językowe w wierszach Jana Brzechwy i Juliana Tuwima"
          • Konkurs recytatorski pt. "Łamańce językowe w wierszach Jana Brzechwy i Juliana Tuwima"

          • Dnia 25 kwietnia 2024 r. odbył się konkurs recytatorski pt. "Łamańce językowe w wierszach Jana Brzechwy i Juliana Tuwima". Konkurs cieszył się dużym powodzeniem, uczniowie wykazali się  talentem recytatorskim i aktorskim. Podczas recytacji oceniany był dobór  tekstu i jego pamięciowe opanowanie, interpretacja tekstu, dykcja, staranna wymowa, stopień trudności wybranego tekstu oraz ogólny wyraz artystyczny (gest sceniczny, element ruchu, strój). Dziękujemy wszystkim uczestnikom  konkursu i ich rodzicom za zaangażowanie i profesjonalne przygotowanie do występu.

            Zwycięzcami w kategorii  klas I-III

            I miejsce - Urszula Mulak klasa IIIb

            II miejsce  - Pola Czyżo i Sara Czyżo klasa IIIc

            III miejsce -Cezary Świętochowski klasa Ie.

            Zwycięzcami w kategorii  klas IV- VII

            I miejsce - Kinga Rembelska klasa IVc

            II miejsce - Marlena Lewandowska klasa IVc

            III miejsce - Wiktoria Fluks klasa Vg

            Wyróżnienia: Kamil Kosowski  klasa IVa, Magdalena Żmijewska IVa, Roxana Sobótko klasa IIc, Zofia Kryszkiewicz klasa Ih, Maria Marszałek klasa Ie, Pola Ajdys klasa Ie, Michalina Rosa klasa Ie, Maja Adamska klasa Ie, Klaudia Janczyk klasa Ie, Liliana Gąta klasa Ie, Maja Skura klasa Ie.

            Wszystkim uczestnikom gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów w konkursach recytatorskich.

            Organizatorzy: Katarzyna Staniszewska, Iwona Szymańska, Katarzyna Brzozowska, Sylwia Sikorska.

        • Program edukacyjny "SPÓJRZ INACZEJ"
          • Program edukacyjny "SPÓJRZ INACZEJ"

          • Celem programu jest wspieranie psychospołecznego rozwoju dzieci. Zajęcia w programie "Spójrz inaczej" zostały  poprowadzone w naszej szkole metodami aktywnymi tzn. w taki sposób, aby umożliwić uczniom aktywne doświadczanie i przeżywanie tego, co jest tematem zajęć, a następnie zajęcia zostały podsumowane pod względem zdobytych doświadczeń. Dzieci w młodszym wieku szkolnym nie zawsze potrafią mówić o swoich uczuciach, stąd też p. Agnieszka i p. Kinga wykorzystały różne sposoby wyrażania emocji, takie jak: zabawa, malowanie oraz rysowanie. Poprzez zabawę dziecko potrafi pokazać co czuje, gdy nie jest w stanie w sposób słowny tego wyrazić.  Sposób kontaktowania się z dziećmi jest równie ważny jak treść prowadzonych warsztatów, a często wywiera na nie większy i trwalszy wpływ aniżeli słowa. Podczas warsztatów każdy z uczniów miał możliwość swobodnej wypowiedzi, zaprezentowania swojej pracy, a także mógł poczuć się ważny. Jak można zauważyć na poniżej zamieszczonych zdjęciach - wszystkie dzieci świetnie się bawiły!

            Prowadzące warsztaty: Agnieszka Milewska, Kinga Wawryszuk

        • Mistrzostwa powiatowe w piłce nożnej dziewcząt
          • Mistrzostwa powiatowe w piłce nożnej dziewcząt

          • W dniu 25.04.2024r. reprezentacja  dziewcząt  młodszych Szkoły  Podstawowej nr 1 im. ppłka pil. Mariana Pisarka w Radzyminie w składzie: Wiktoria Zając, Wiktoria Gałucha, Oliwia Gawrońska, Magda Dąbrowska, Gabriela Wroniuk, Lena Brzezińska, Wiktoria Wolańskia, Agata Jośk brała udział w Powiatowych Igrzyskach Dzieci w piłce nożnej dziewcząt i zdobyła Mistrzostwo Powiatu. Zawody odbywały się w Ząbkach. Dziewczęta tym zwycięstwem zapewniły sobie awans do zawodów międzypowiatowych. GRATULUJEMY!!!!

            DYPLOM >>>> dyplom.pdf

            Opiekun: Jadwiga Małyszko-Kisielewska

        • Projekt „Zabawa sztuką” –  realizacje
          • Projekt „Zabawa sztuką” – realizacje

          • W tym półroczu na zajęciach z plastyki klasa 5g realizuje Ogólnopolski Projekt Edukacyjny: „Zabawa sztuką”. Uczniowie wykonali już dwa z pięciu zadań: nr 1. "Freblowska konstrukcja"  oraz  nr 10. "Zakręcony obraz". Dzięki tym realizacjom przekonali się, że nawet niepozorne wykałaczki mogą stać się budulcem dla barwnej konstrukcji, a wirówka do odsączania sałaty może przyczynić się do stworzenia abstrakcyjnego dzieła.

            Opracowanie: Marta Karłowicz

        • Dzień Ziemi w Naszej Szkole
          • Dzień Ziemi w Naszej Szkole

          • Dnia 19 kwietnia 2024 r. w naszej szkole odbyła się akademia pt. „Save the Earth - Ziemia jest tylko jedna więc dbajmy o nią! Z okazji światowego Dnia Ziemi uczniowie klasy 7b i 7e wraz z wychowawcami p. Marią Klimkiewicz i p. Marleną Fedorczyk przygotowali montaż słowno-muzyczny. Tego dnia społeczność szkolna czyli przyjaciele Ziemi zostali zachęceni przez starszych kolegów i koleżanki do zrobienia czegoś, aby Ziemia stała się piękniejsza, zdrowsza i bezpieczniejsza dla wszystkich. Tego dnia każdy z nas powinien pomyśleć, co może zrobić w swoim najbliższym środowisku, aby ulżyć Ziemi zaprzyjaźnić się z nią. 

            Serdecznie dziękujemy Centrum Ogrodniczemu Witona za wypożyczenie drzewek.  

            Organizatorzy: Maria Klimkiewicz i Marlena Fedorczyk

        • 81. rocznica wybuchu powstania w Warszawskim Getcie
          • 81. rocznica wybuchu powstania w Warszawskim Getcie

          • "Wygrać nie mogliśmy, ale chcieliśmy iść po słonecznej stronie.

            Są takie piękne słowa: godność, człowieczeństwo. Tego broniliśmy”.
                                                                  /Marek Edelman/

            W piątek 19 kwietnia br. w  81. rocznicę  wybuchu powstania w Warszawskim Getcie uczniowie klasy V g z wychowawcą udali się na radzymiński cmentarz Żydowski, by zapaleniem zniczy uczcić pamięć obywateli polskich narodowości żydowskiej, którzy walczyli o prawo do godności.19 kwietnia 1943 roku warszawscy Żydzi podjęli walkę zbrojną z Niemcami. Powstańcy nie mogli mieć nadziei na zwycięstwo. Kierowała nimi chęć odwetu na Niemcach, zadania wrogowi możliwie wysokich strat. Przede wszystkim wybierali jednak śmierć z bronią w ręku. Wobec perspektywy nieuchronnej zagłady nie chcieli ginąć bierniePrzez blisko miesiąc kilkuset słabo uzbrojonych powstańców z Bojowej Organizacji Żydowskiej i Żydowskiej Organizacji Wojskowej stawiało opór ponad 2 tys. niemieckich żołnierzy wspieranych przez artylerię i pojazdy opancerzone, których celem była całkowita likwidacja getta i eksterminacja 70 tysięcy pozostających w nim Żydów.  Niemcy odparci 19 kwietnia przez powstańców powrócili i systematycznie dom po domu niszczyli i palili kamienice zmuszając ludność do ucieczki. Punkty oporu nielicznych powstańców likwidowano z niezwykłym okrucieństwem. W dniu 8 maja został zdekonspirowany bunkier przy ulicy Miłej 18, w którym schroniło się dowództwo Żydowskiej Organizacji Bojowej i kilkuset mieszkańców. Po opuszczeniu bunkra przez ludność cywilną pozostający w nim bojownicy z dowódcą powstania Mordechajem Anielewiczem, popełnili samobójstwo Powstanie upadło 16 maja po 27 dniach nierównej walki. Tego dnia generał SS Jurgen Strop, który dowodził akcją likwidacji getta wydał rozkaz wysadzenia Wielkiej Synagogi oraz rozkaz całkowitego zniszczenia zabudowy Warszawy wchodzącej w skład getta.  Pozostałych przy życiu Żydów wysłano do obozów zagłady w Treblince, Majdanku i KL Auschwitz. Wojnę przeżyło zaledwie kilku bojowników z Żydowskiej Organizacji Bojowej, w tym dwaj członkowie dowództwa: Icchak Cukierman i Marek Edelman. Temu ostatniemu zawdzięczamy, że żonkil stał się symbolem powstania, symbolem pamięci, hołdu i nadziei. Po wojnie uczestniczący w uroczystościach upamiętniających powstanie Marek Edelman  skromnymi żonkilami czcił pamięć Tych, którzy bronili godności i człowieczeństwa. Powstanie kwietniowe było największym zbrojnym zrywem Żydów podczas II wojny światowej, a zarazem pierwszym powstaniem miejskim w okupowanej Europie.  Uczniowie poznali również  historię radzymińskiego getta, które Niemcy zlikwidowali w październiku 1942 roku. Wędrując uliczkami naszego miasta z zainteresowaniem słuchali opowieści nauczyciela o naszych sąsiadach , których naziści skazali na całkowitą eksterminację. Nasza wycieczka zorganizowana była w ramach cyklicznej  szkolnej akcji społeczno- edukacyjnej „Łączy nas pamięć”. Zapalone znicze, przypięte  do naszych ubrań własnoręcznie przygotowane  żonkile są  znakiem ,że  uczniowie  „Stalowej Jedynki” pamiętają. Nigdy więcej wojny…

            Koło Historyczne „Wiarus”

        • II Przegląd Piosenki Obcojęzycznej Primavera
          • II Przegląd Piosenki Obcojęzycznej Primavera

          • Niesamowitych emocji dostarczył nam finał II Przeglądu Piosenki Obcojęzycznej Primavera, który odbył się 20 kwietnia br., w minioną sobotę. Konkurs zorganizowany był przez Katolickie Szkoły im. Bronisława Markiewicza w Markach, dedykowany był  uczniom klas IV-VIII szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych z powiatu wołomińskiego. W przeglądzie mogli wziąć udział soliści, zespoły wokalne/wokalno-instrumentalne. 

            Jury przy ocenie uczestników brało pod uwagę:

            - dobór i interpretację utworu;

            - wartość estetyczną wykonania;

            - indywidualność artystyczną i choreografię;

             - poprawność językową.

            Należy jednak podkreślić, iż aby uczestnik mógł wystąpić w finale, należało bardzo dobrze wypaść w eliminacjach konkursowych, które odbyły się 10 kwietnia. Uczniowie Stalowej Jedynki z tym zadaniem poradzili sobie znakomicie. Każdy uczestnik zgłosił do udziału jedną piosenkę w angielskiej  wersji językowej. Do finału zakwalifikowały się następujące osoby:

            Kategoria IV-VI:

            1. Liwia Kryszkiewicz i Marika Kruszewska z kl. IV b z piosenką "Shake away” Michaela Patrica Kelly
            2. Julia Kosim z kl. IV c "Speechless” Naomi Scott
            3. Sara Zawadziło z kl. V c "You’ll be in my heart” Phil Collins
            4. Wiktoria Wolańska z kl. VI a "Angel” Sarah McLachlam
            5. Lena Brzezińska z kl. VI b "Writing’s on the wall” Sam Smith

            Kategoria VII-VIII:

            1. Hanna Masłowska kl. VII f ,,Hopelessly Devoted to You” Olivia Newton-John
            2. Hanna Nowatkowska kl. VII f ,,Another Love” Tom Odell.

            Należy podkreślić, iż finał konkursu dostarczył nam niesamowitych emocji i niezapomnianych chwil. Nie obyło się też bez łez radości ze zwycięstwa! Uczestnicy wykonywali tę samą piosenkę, z którą przeszli do II etapu  w eliminacjach. Poziom wszystkich uczestników, zarówno wokalny, jak i językowy był naprawdę wysoki.

            Z niecierpliwością oczekiwaliśmy na jury, które po godz. 16.00 ogłosiło, że w kategorii kl. IV-VI zdobyliśmy podium:

            1 miejsce - Lena Brzezińska

            2 miejsce - Julia Kosim

            3 miejsce - Wiktoria Wolańska

            Wyróżnienie w taj kategorii otrzymała Sara Zawadziło.

            Wyniki kategorii kl. VII-VIII

            3 miejsce - Hanna Nowatkowka

            W tej kategorii jury nie przyznało wyróżnień.

            Jeszcze raz serdeczne gratulacje dla wszystkich uczestników!

            Opiekun: Iwona Banaszkiewicz

        • 81. rocznica wybuchu powstania w Warszawskim Getcie
          • 81. rocznica wybuchu powstania w Warszawskim Getcie

          • "Wygrać nie mogliśmy, ale chcieliśmy iść po słonecznej stronie.

            Są takie piękne słowa: godność, człowieczeństwo. Tego broniliśmy”.
                                                                  /Marek Edelman/

            W piątek 19 kwietnia 2024 roku minie 81. rocznica wybuchu powstania w Warszawskim Getcie. Przez blisko miesiąc kilkuset słabo uzbrojonych powstańców z Bojowej Organizacji Żydowskiej i Żydowskiej Organizacji Wojskowej stawiało opór ponad 2 tys. niemieckich żołnierzy wspieranych przez artylerię i pojazdy opancerzone, których celem była całkowita likwidacja getta i eksterminacja 70 tysięcy pozostających w nim Żydów. Niemcy odparci 19 kwietnia przez powstańców powrócili i systematycznie dom po domu niszczyli i palili kamienice zmuszając ludność do ucieczki. Punkty oporu nielicznych powstańców likwidowano z niezwykłym okrucieństwem. W dniu 8 maja został zdekonspirowany bunkier przy ulicy Miłej 18, w którym schroniło się dowództwo Żydowskiej Organizacji Bojowej i kilkuset mieszkańców. Po opuszczeniu bunkra przez ludność cywilną pozostający w nim bojownicy z dowódcą powstania Mordechajem Anielewiczem, popełnili samobójstwo Powstanie upadło 16 maja po 27 dniach nierównej walki. Tego dnia generał SS Jurgen Strop, który dowodził akcją likwidacji getta wydał rozkaz wysadzenia Wielkiej Synagogi oraz rozkaz całkowitego zniszczenia zabudowy Warszawy wchodzącej w skład getta.  Pozostałych przy życiu Żydów wysłano do obozów zagłady w Treblince, Majdanku i KL Auschwitz. Wojnę przeżyło zaledwie kilku bojowników z Żydowskiej Organizacji Bojowej, w tym dwaj członkowie dowództwa: Icchak Cukierman i Marek Edelman. Temu ostatniemu zawdzięczamy, że żonkil stał się symbolem powstania, symbolem pamięci, hołdu i nadziei. Po wojnie uczestniczący w uroczystościach upamiętniających powstanie Marek Edelman  skromnymi żonkilami czcił pamięć Tych, którzy bronili godności i człowieczeństwa.  Zapraszamy uczniów i nauczycieli naszej szkoły do udziału w akcji  społeczno – edukacyjnej „Łączy nas pamięć”.  Niech przypięte  w piątek 19 kwietnia br. do naszych ubrań własnoręcznie przygotowane  żonkile będą znakiem ,że pamiętamy .

            Koło Historyczne „Wiarus”

            Szablon do wykonania papierowego żonkila >>> szablon.jpg

        • „Nie umiera ten, kto trwa w pamięci żywych”
          • „Nie umiera ten, kto trwa w pamięci żywych”

          • W czwartek 18 kwietnia 2024 roku w Szkole Podstawowej nr 1 im. ppłka pil. Mariana Pisarka w Radzyminie odbyła się poruszająca akademia upamiętniająca ofiary zbrodni katyńskiej. Warto podkreślić, iż takie wydarzenie na stałe gości w kalendarzu szkolnych uroczystości Stalowej Jedynki. Akademie, okolicznościowe wystawy, jak również spotkania z rodzinami ofiar katyńskich jeszcze bardziej utwierdzają w przekonaniu, jak ważne jest podtrzymywanie wiedzy o tym straszliwym wydarzeniu w historii naszego narodu.

            Hanna Masłowska i Hanna Skłodowska, uczennice klasy 7f o profilu językowym, będące narratorami montażu słowno-muzycznego, poprosiły wszystkich zgromadzonych gości, Dyrekcję Szkoły, rodziców oraz uczniów, by pochylili się  z szacunkiem nad symbolicznymi mogiłami ofiar zbrodni katyńskiej skrytobójczo zamordowanych strzałem w tył głowy. Przypomniały, że ludobójstwa na niemal 22 tysiącach niewinnych ludziach, dokonali funkcjonariusze NKWD w wielu miejscach – w Katyniu, Charkowie, Twerze, a także Mińsku i Kijowie. Symbolem mordu stał się Las Katyński, gdzie znaleziono pierwsze masowe mogiły. Filip Roguski, uczeń klasy 7a zawiesił zaś symboliczną szarfę na krzyżu zaadresowaną ,,Polskim oficerom pogibszym w Katyniu”, by uwydatnić, iż prawda o tym straszliwym wydarzeniu powinna być przekazywana dalszym pokoleniom młodzieży na całym świecie. Pod krzyżem zapalono również znicze, by podkreślić, iż płomień to symbol oczyszczenia, duchowości, pamięci oraz ukojenia. Uczniowie przy zapalonych zniczach złożyli również kwiaty, które symbolizowały nadzieję na wieczną pamięć o poległych, w myśl słów ks. Jana Twardowskiego „Nie umiera ten, kto trwa w pamięci żywych”. Uczniowie klasy 7a oraz 7f z należytym szacunkiem, z pasją oraz z ogromnym zaangażowaniem wprowadzili odbiorców w stan zadumy, wycieszenia, refleksji. Na scenie nie brakowało wzruszających tekstów z pamiętnika obozowego w wykonaniu Wiktora Walasa i Ignacego Stokwiszewskiego, listu córeczki Marysi do taty, który współcześnie odtworzyła Gabriela Wójcik, uwydatniającego ogromną tęsknotę za tatą przebywającym w obozie, jak również rozpaczy dorosłych już dzieci ofiar zbrodni katyńskiej. Odbiorcy montażu słowno-muzycznego z uwagą oraz często ze łzami w oczach wsłuchiwali się we wzruszające pieśni w wykonaniu młodzieży Stalowej Jedynki oraz recytację wierszy dedykowanych wszystkim pomordowanym, których symbolem jest Las Katyński. Nad poprawnością wystąpień czuwała pani Iwona Banaszkiewicz, która przygotowała akademię, zaś dekorację przedstawiającą brzozowy las przygotowali uczniowie klasy 6d wraz z wychowawczynią, panią Dominiką Paprocką. Istotnym uzupełnieniem występu była wystawa skrupulatnie przygotowana przez nauczyciela historii, pana Grzegorza Jelenia. Ciekawostki zaprezentowane na tablicach zachęciły uczniów do zgłębienia wiedzy na temat zatajanej niegdyś zbrodni katyńskiej.

            Na szczególną uwagę zasługuje również fakt, iż program edukacyjny „Katyń... ocalić od zapomnienia” został zainicjowany 13 kwietnia 2008 roku w czasie uroczystości upamiętnienia 30 Ofiar Zbrodni Katyńskiej na Cmentarzu Poległych w Radzyminie. To właśnie w Szkole Podstawowej nr 1 im. ppłka pilota Mariana Pisarka zrodziła się idea zachowania pamięci o ofiarach NKWD z 1940 roku poprzez sadzenie imiennych Dębów Pamięci. Posadzono już 5578 takich dębów na całym świecie. Wierzymy również, że program edukacyjny „Katyń...ocalić od zapomnienia” będzie zawsze obecny w murach naszej szkoły.

            Opracowali: Iwona Banaszkiewicz, Dominika Paprocka, Grzegorz Jeleń

            Zdjęcia: Dominika Paprocka, Grzegorz Jeleń, Paweł Cybulski

        • Wycieczka do Łodzi
          • Wycieczka do Łodzi

          • W dniu 17 kwietnia br. klasy 4a i 5e udały się na wycieczkę do Orientarium w łódzkim ZOO oraz do Parku Rozrywki Mandoria w Rzgowie.

            W Orientarium nasi uczniowie zobaczyli wiele gatunków zwierząt z całego świata, obserwowali kąpiel słoni oraz przeszli podwodnym tunelem, z którego można było podziwiać przepływające nad głowami rekiny, płaszczki i niezwykle barwne ryby.  W Mandorii klasy z ogromnym entuzjazmem korzystały ze wszystkich atrakcji jakie zaoferowało nam to miejsce i wspaniale bawiły się we wnętrzach urządzonych w stylu minionych epok.

            Opracowanie: Marta Karłowicz

        • DZIEŃ ZIEMI W NASZEJ SZKOLE
          • DZIEŃ ZIEMI W NASZEJ SZKOLE

          • Dzień Ziemi corocznie obchodzony jest 22 kwietnia. Jest to wyjątkowy czas, kiedy ludzie na całym świecie łączą siły, aby uświadomić wszystkim, że wspaniałe dary przyrody trzeba wykorzystywać mądrze - tak, aby mogły cieszyć się nimi kolejne pokolenia. Tego dnia przypominamy jak bardzo istotna jest ekologia i dbanie o środowisko. Na tę wyjątkową okazję, w naszej szkole zorganizowano warsztaty poświęcone tej tematyce. Uczniowie z zaangażowaniem sadzili nasiona, poznawali gatunki roślin oraz zapoznawali się z zagadnieniami ekologii, przyrody i ogrodnictwa. Uczniowie także wykonali plakaty i inne prace plastyczne. Wszystkie sadzonki przyozdobiły okna w salach lekcyjnych a my niecierpliwie oczekujemy i podglądamy je każdego dnia :)

            Organizatorzy: Agnieszka Milewska, Magdalena Kaim - Korzeniowska

        • Warsztaty pszczelarskie w kl. 3a
          • Warsztaty pszczelarskie w kl. 3a

          • 18 kwietnia 2024 r. uczniowie klasy 3a uczestniczyli w warsztatach pszczelarskich. Zajęcia te miały na celu zapoznanie dzieci z życiem pszczół i ich ogromną rolą, jaką pełnią w środowisku naturalnym. Podczas warsztatów dzieci poznały pracę pszczelarza, budowę ula, etapy powstawania miodu. Dowiedziały się, jak wybiera się miód z ula i do czego służą takie tajemnicze sprzęty jak podkurzacz, dymka i ramka. Dzieci zapoznały się z tym, jak wygląda pszczoła oraz jaki jest podział ról i organizacja życia w pszczelej rodzinie. Poznały zasady bezpiecznego kontaktu z tymi owadami oraz miały możliwość zobaczyć strój pszczelarski, a także przymierzyć  go.  Dzieciaki miały możliwość dotknąć i powąchać prawdziwy plaster pszczelego wosku, z którego potem własnoręcznie została zrobiona świeca. Wykonaliśmy pracę plastyczną pt. "Pszczółki i plaster miodu" Warsztaty były bardzo ciekawe i pouczające, uzmysłowiły naszym podopiecznym, jak bardzo nasze życie związane jest z pszczołami i dlaczego należy je chronić.

            Opracowanie: Marzena Marchel

        • Warsztaty kulinarne
          • Warsztaty kulinarne

          • W dniu 17 kwietnia br. uczniowie klasy 7e wraz z wychowawcą p. Marleną Fedorczyk oraz panią pedagog Katarzyną Brzozowską uczestniczyli w  warsztatach kulinarnych zorganizowanych przez p. Ewę Starzak-Jankowską z Zespołu Szkół Technicznych w Radzyminie. Uczniowie podczas warsztatów przygotowali kolorowe i zdrowe kanapki oraz naleśniki. Przez rozpoczęciem pracy dzieci przeszły szybki instruktarz dotyczący higieny i przepisów bezpieczeństwa na stanowisku pracy, a następnie przeszli do wykonania przydzielonych zadań.

            Opracowanie: Marlena Fedorczyk

        • Lekcja z edukacji przyrodniczej o pszczołach w kl. 3e
          • Lekcja z edukacji przyrodniczej o pszczołach w kl. 3e

          • Dnia 16 kwietnia 2024r. w klasie III E odbyła się niecodzienna lekcja z edukacji przyrodniczej o pszczołach, a została poprowadzona przez  Mateusza Skibowskiego, który z pasją uczy się fachu pszczelarza od dziadka i taty. Uczeń zaprezentował strój pszczelarza, pokazał i omówił przyrządy ułatwiające pracę w pasiece. Ciekawym doświadczeniem było bezpośrednie obejrzenie, dotknięcie ramek z ula pokrytych woskiem pszczelim i miodem. Uczniowie posmakowali miodu prosto od pszczół. Nie obyło się oczywiście bez pytań, na które Mateusz odpowiadał używając profesjonalnego słownictwa pszczelarskiego.
            Oby coraz więcej młodych ludzi miało tak piękne pasje, zainteresowania, które pozwalają obcować z naturą.
             Opracowanie:  Agata Piwowarska
             

    • Kontakty

      • Szkoła Podstawowa nr 1 im. ppłka pil. Mariana Pisarka
      • sp1radzymin@radzymin.pl - Dorota Poznańska
      • Sekretariat (nowy budynek szkoły) czynny w godz. 07.30-15.30 tel. (+48) 22 786-72-79
      • ul. 11 Listopada 2 05-250 RADZYMIN Poland
  • Galeria zdjęć

      brak danych