• 79. rocznica zakończenia II wojny światowej
          • 79. rocznica zakończenia II wojny światowej

          • W  środę 8 maja br.  minęła 79. rocznica zakończenia II wojny światowej. Składając hołd jej ofiarom pamiętajmy o niezłomnej walce naszego narodu z Niemcami przez cały okres jej trwania od 1 września 1939 roku do 8 maja 1945 roku. Rzeczypospolita Polska nigdy nie skapitulowała. Żołnierze polscy walczyli na wszystkich frontach tej wojny . We wrześni 1939 roku bronili Polski przed III Rzeszą i Związkiem Sowieckim. Walczyli we Francji, Norwegii i w niedocenianej w historii Bitwie o Anglię  1940 roku , w Afryce 1941 - 1942, na froncie wschodnim od 1943 roku, pod Monte Cassino, Ankoną, Falaise, Arnhem1944, uczestniczyli w wyzwoleniu  Bolonii, brali udział w zdobyciu Berlina. Dzięki polskim matematykom, którzy złamali kod niemieckiej maszyny szyfrującej Enigmy alianci mogli śledzić zamierzenia niemieckich armii. W okupowanym kraju Polskie Państwo Podziemne organizowało walkę zbrojną i wsparcie wywiadowcze  sojuszników. To polski wywiad zdobył dokumentację i elementy rakiet V 1 i V 2. W ramach działalności Polskiego Państwa Podziemnego działało tajne szkolnictwo, wydawana była podziemna prasa, funkcjonował wymiar sprawiedliwości , działały partie polityczne. Polska Podziemna sprawowała opiekę nad  prześladowanymi obywatelami, w tym także żydowskimi  i powiadomiła wolny świat o Holocauście. To Polska do obrony swych najistotniejszych wartości i interesów państwowych rzuciła wszystko czym dysponowała .Przez cały okres trwania II wojny światowej w szeregach Wojska Polskiego, oddziałach podziemia niepodległościowego i armiach sojuszniczych  przewinęło się około 2 miliony 400 tysięcy Polaków. Ceną bohaterskiej i niezłomnej walki z Niemcami była śmierć ponad 6 milionów polskich obywateli. straty materialne obliczane są na ponad  6220 mld zł, a prawie połowa dóbr kultury została zniszczona lub wywieziona. Terytorium Polski skurczyło się o prawie 80 tysięcy kilometrów kwadratowych. I choć Polska jako pierwsza przeciwstawiła się zbrojnej napaści zwycięstwo nad niemieckim totalitaryzmem nie przyniosło  jej upragnionej wolności. Została oddzielona od demokratycznego świata żelazną kurtyna i pozostawała pod dominacją Związku Socjalistycznych Republik Sowieckich  aż do 1989 roku.

            Koło Historyczne "Wiarus"

        • Wyniki konkursu plastycznego „Witaj majowa jutrzenko...” Polska w majowych barwach
          • Wyniki konkursu plastycznego „Witaj majowa jutrzenko...” Polska w majowych barwach

          • Z okazji świąt majowych: Dnia Flagi Rzeczypospolitej Polskiej i Święta Konstytucji 3 Maja odbył się konkurs plastyczny, którego celami było upamiętnienie 233. rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja, propagowanie Dnia Flagi, rozwijanie u uczniów szacunku wobec symboli narodowych, kształtowanie postaw patriotycznych oraz poczucia dumy z dokonań przodków, a także rozwijanie kreatywności i uzdolnień uczniów.
            Zadanie konkursowe polegało na wykonaniu w niezwykle pomysłowy sposób pracy plastycznej poświęconej Dniu Flagi oraz rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja.
            Prace były oceniane za znajomość tematu, kreatywność, staranność i samodzielność wykonania. Praca należało dostarczyć do dnia 26 kwietnia 2024r.
            W kategorii kl. 1-3 uczniowie otrzymali:
            1. Miejsce Antonina Sochacka kl. 2g
            2. Miejsce Adrian Skłudzki kl. 1d
            3. Miejsce Kacper Masłowski kl. 2d
            Kl. 4-8:
            1. Miejsce Zofia Święs kl. 6e
            2. Miejsce Jan Broma kl. 4b
            3. Miejsce Natalia Młynarska kl. 5b

            Dyplomy przygotowały organizatorki. Nagrody zakupiła Rada Rodziców.

            Organizatorami konkursu były: Anna Piechucka, Marija Rusinowicz

        • Galeria patriotyczna w naszej szkole
          • Galeria patriotyczna w naszej szkole

          • Jesteśmy różni, pochodzimy z różnych stron Polski, mamy różne zainteresowania, ale łączy nas jeden cel. Cel ten to Ojczyzna, dla której chcemy żyć i pracować.” – Roman Dmowski

             

        • 233. rocznica uchwalenia Konstytucji 3 Maja
          • 233. rocznica uchwalenia Konstytucji 3 Maja

          • "Konstytucja była kamieniem, który spowodował lawinę. Była prowokacją, na którą Rosja odpowiedziała tak,  jak odpowiedzieć musiała, chroniąc swoje imperialne interesy. Było to również wyzwanie rzucone zdecydowanej większości szlachty, która nie chciała żadnych poważniejszych zmian w ustroju państwa."

            /Andrzej Chwalba/

            W piątek  3 maja 2043 roku będziemy świętować  233. rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 Maja, która jest jednym  z  największych osiągnięć polskiego parlamentaryzmu. Niech biel i czerwień naszych narodowych flag  ubarwi nasze okna, balkony i posesje. Niech łopoczące na wietrze narodowe flagi będą symbolem tego, że pamiętamy o tamtych wydarzeniach, bohaterach w tych trudnym dla nas czasie.

            Uchwalenie Konstytucji 3 Maja 1791

            Słabość polityczna Rzeczpospolitej w XVIII w. i doprowadziła zależności politycznej od Rosji i przeprowadzenia przez ościenne potęgi (Rosji, Prus i Austrii) pierwszego rozbioru Polski w 1772 r. W końcu l. 80. XVIII w., korzystając ze sprzyjającej sytuacji politycznej – ciężkiej wojny Rosji ze Szwecją i Turcją - król wraz z patriotycznie nastawioną szlachtą podjął próbę reformy kraju. Jej wyrazem stało się uchwalenie, na trwającym od 7 października 1788 r. Sejmie Wielkim, Ustawy Rządowej z dnia 3 maja, zwana popularnie Konstytucją 3 Maja. Skonfederowany sejm obradował pod laską Stanisława Małachowskiego oraz Kazimierza Nestora Sapiehy. Ostateczną redakcję tekstu, przygotowywanego od września 1789 r., sporządził Hugo Kołłątaj. Był to pierwszy w Europie, a drugi na świecie (po konstytucji amerykańskiej z 1787 r., a przed konstytucją francuską z 22 września 1791 r.) akt prawny regulujący i kodyfikujący kompleksowo wzajemną relację oraz zakres władzy sprawowanej przez organy państwowe. Wśród najważniejszych postanowień Konstytucji było m.in.: zastosowanie zasady trójpodziału władzy, zerwanie z zasadą liberum veto (odtąd decyzje na sejmie miały być podejmowane większością głosów), powołanie stałego rządu zwanego Strażą Praw (któremu przewodził król), zespolenie Korony i Litwy oraz zrównanie stanu szlacheckiego i mieszczańskiego. Konstytucja wzięła w obronę chłopstwo oraz pozbawiła praw politycznych tzw. gołotę, czyli szlachtę nie posiadającą majątku. Konstytucja była aktem reformatorsko nastawionej części szlachty i arystokracji, zamierzającej do unowocześnienia i wzmocnienia kraju w obliczu realnego zagrożenia zewnętrznego. Reformy nie utrzymały się długo, gdyż w 1792 r. prorosyjska i antyreformatorska magnateria zawiązała konfederację w Targowicy i wezwała armię rosyjską, do obalenia Konstytucji. W wyniku przegranej przez Rzeczpospolitą , trwającej dwa miesiące tzw. wojny w obronie konstytucji, Ustawa Rządowa została obalona, a w 1793 r. doszło do II rozbioru Polski. Dwa lata później po upadku insurekcji kościuszkowskiej nastąpił trzeci rozbiór Polski, a kraj stracił niepodległość na 123 lata.

            Konstytucja 3 Maja >>>>>>  https://konstytucja3maja.gov.pl/pl/postacie/

            Koło Historyczne "Wiarus"

        • XX Dzień Flagi RP i Dzień Polonii i Polaków za Granicą. Pamiętamy!
          • XX Dzień Flagi RP i Dzień Polonii i Polaków za Granicą. Pamiętamy!

          • "Powiewa flaga, gdy wiatr się zerwie, a na tej fladze, biel i czerwień,

            Czerwień to miłość,  Biel serce czyste, Piękne są nasze barwy ojczyste."

            /„Barwy ojczyste“ Czesław Janczarski/

            W czwartek  2 maja  będziemy obchodzić XX  Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej i Dzień Polonii i Polaków za GranicąSejm Rzeczypospolitej Polskiej 20 lutego 2004 roku ustanowił 2 maja Dniem Flagi Rzeczypospolitej Polskiej. Wybór tej daty nie był przypadkowy. Pierwszym powodem było to, że w czasach PRL-u, w tym dniu zdejmowano flagi państwowe po 1 maja, by nie były eksponowane w dniu zniesionego przez władze komunistyczne Święta Konstytucji 3 Maja. Drugim powodem było zawieszenie  2 maja 1945 roku naszej narodowej flagi i na Kolumnie Zwycięstwa - Siegessaule oraz na Reichstagu w Berlinie, przez  żołnierzy Ludowego Wojska Polskiego szturmujących u boku Armii Czerwonej stolicę hitlerowskich Niemiec. Ustawodawcy chodziło również o wybór dnia, w którym Polakom towarzyszy refleksja o ważnych datach z historii Polski, wypełnienie wolnego dnia pomiędzy świętami narodowymi, oraz podkreślenie obchodów Światowego Dnia Polonii. Zapraszamy uczniów naszej szkoły do  udziału w akcji upamiętnienia Dnia Flagi Rzeczypospolitej i 233 rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja. Niech dumnie powiewające na  fasadach naszych domów, balkonach i w oknach biało - czerwone flagi świadczą o tym, że pamiętamy, że jesteśmy wspólnotą.

            Koło Historyczne "Wiarus"

        • Nie ma polskiej niepodległości, bez europejskiej jedności!
          • Nie ma polskiej niepodległości, bez europejskiej jedności!

          • W środę 1 maja 2024 roku minie 20 lat od przystąpienia Polski do Unii Europejskiej - przełomowego momentu w historii zarówno naszego kraju, jak i całej Wspólnoty. 1 maja 2024 r. Polska stała się pełnoprawnym członkiem Unii Europejskiej. Tego dnia unijne członkostwo wraz z Polską uzyskały także: Czechy, Cypr, Litwa, Łotwa, Estonia, Malta, Słowacja, Słowenia i Węgry. Było to największe w historii rozszerzenie UE. Tego dnia w Dublinie przy dźwiękach „Ody do radości” na maszty wciągnięto 25 flag państw unijnych. W Polsce państwowe uroczystości odbyły się na placu Piłsudskiego w Warszawie.  Wstąpienie w szeregi Unii Europejskiej było długotrwałym procesem, w który zaangażowanych było wielu rządów. Poprzedziło je  referendum, w którym Polacy zdecydowaną większością opowiedzieli się za przystąpieniem Polski do Wspólnoty Europejskiej. Mocny sygnał pragnienia „powrotu do Europy” wysłali  wcześniej, w wyborach 4 czerwca 1989 roku. Miażdżące zwycięstwo „Solidarności” oraz wkrótce później utworzenie rządu Tadeusza Mazowieckiego było wyrazem woli Polaków znalezienia się tam, gdzie było ich naturalne miejsce – w europejskiej wspólnocie narodów. Wcześniej, przez dekady sowieckiej dominacji nad naszą częścią Europy oraz będących tego konsekwencją rządów komunistycznych w naszym kraju, Polacy mogli jedynie marzyć o Europie, od której oddzielała ich żelazna kurtyna .Polacy dobrze rozumieli lekcje historii i sens europejskiej jedności. Wiedzieli, że w naszym położeniu geopolitycznym, jedynie przyłączenie się do europejskiej wspólnoty daje szansę na Polskę niepodległą, wolną i demokratyczną. Faktyczny proces integracji Polski rozpoczął się w Atenach 8 kwietnia 1994 roku z chwilą złożenia Polski wniosku o członkostwo w Unii Europejskiej i potwierdzenia go przez wszystkie państwa członkowskie podczas konferencji w Essen 9–10 grudnia 1994 roku.  Prawną podstawę przystąpienia Polski do Unii Europejskiej było podpisanie Traktatu akcesyjnego16 kwietnia 2003 roku w Atenach.

            Koło Historyczne „Wiarus”

        • WARSZTATY PATRIOTYCZNE
          • WARSZTATY PATRIOTYCZNE

          • W ostatnim tygodniu przed majówką zostały zorganizowane warsztaty patriotyczne. Uczniowie poznawali symbole NASZEJ OJCZYZNY. Na zajęciach specjalistycznych wykonywali plakaty XXL, kodowanie i wiele innych aktywności. Była to świetna okazja do przybliżenia im historii Polski.Maj to miesiąc, w którym każdy Polak powinien pamiętać o ważnych wydarzeniach dla naszej Ojczyzny. Dzień Flagi Państwowej oraz Uchwalenie Konstytucji 3 Maja to znaczące daty w historii kraju, dlatego też cała społeczność szkolna szczególnie stara się rozwijać uczucia patriotyczne i wzbudzać miłość do Ojczyzny. 2 maja w Polsce jest obchodzony Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej. To jedno z najmłodszych świąt państwowych - zostało ustanowione uchwałą Sejmu z 20 lutego w 2004 roku, by propagować wiedzę o polskiej tożsamości oraz symbolach narodowych.Kolory Flagi Polskiej towarzyszą nierozerwalnie dziejom historycznym naszego narodu, a są nimi czerwień - symbolizująca przelaną krew w walce w obronie kraju oraz biel - symbolizująca wartości duchowe, czystość i niepokalanie. Te przyjęte przez sejm barwy, 1 sierpnia 1919 roku, rozpowszechniły się bardzo szybko i towarzyszyły Polakom we wszystkich ważnych wydarzeniach.

            Organizatorzy: Agnieszka Milewska, Kinga Wawryszuk

        • Nasz patron - ppłk pil. Marian Pisarek
          • Nasz patron - ppłk pil. Marian Pisarek

          • "Bądź jak Patron mojej szkoły w  nauce biegły, w wysiłku wytrwały.
            Bądź jak On ojczyźnie wierny.
            (…)To dzięki Niemu i poległym tysiącom
            żyjesz, pracujesz i uczysz się w wolnym kraju.”

            /Joanna, lat 13/

             W  poniedziałek  29 kwietnia 2024  roku minie 82. rocznica chwalebnej śmierci podpułkownika pilota Mariana Pisarka - dowódcy 141 Eskadry Myśliwskiej w wojnie obronnej Polski we wrześniu 1939 roku, pilota słynnego Dywizjonu 303 „Kościuszkowskiego” w Bitwie o Anglię, dowódcy Dywizjonu 308 „Krakowskiego", dowódcy I Skrzydła Myśliwskiego, patrona Szkoły Podstawowej nr 1, syna radzymińskiej ziemi. Człowieka prawego, który oddał życie za wartość najcenniejszą dla każdego narodu, jaka jest wolność. Walcząc z dala od  ojczystej ziemi, jak setki tysięcy polskich żołnierzy dawał świadectwo światu, że Polska nie zginęła, Na wolność bowiem tylko te narody zasługują, które o nią walczą.  W tym roku 3 maja minie 33 rocznica nadania naszej szkole jego imienia. Jesteśmy dumni z naszego patrona i przyrzekamy  przez następne lata przypominać  i rozsławiać jego imię i dokonania polskich pilotów walczących o "wolność waszą i naszą w czasie II wojny światowej."

            KALENDARIUM >>>>>>> Kalendarium.pdf

            Link do artykułu w tygodniku regionalnym KURIER W >>> https://www.kurier-w.pl/nie-umiera-ten-kto-trwaw-pamieci-zywych/

            Cześć i Chwała Bohaterowi, który może być dla nas wzorem do naśladowania.

            Koło Historyczne "Wiarus"

        • Wyniki szkolnego konkursu plastycznego "Kapelusz Pani Wiosny"
          • Wyniki szkolnego konkursu plastycznego "Kapelusz Pani Wiosny"

          • Pod koniec kwietnia odbył się konkurs plastyczny: "Kapelusz Pani Wiosny". Konkurs cieszył się ogromnym zainteresowaniem, a kapelusze były przecudowne. Kwiaty, ptaszki, owady wyglądały jak żywe, a soczysta zieleń wprost zachęcała do wiosennych pląsów. Bardzo dziękujemy za liczny udział w konkursie. Rozstrzygnięcie konkursu  nie było łatwym zadaniem.

            Oto zwycięzcy w trzech kategoriach wiekowych:

            Klasa I:

            I miejsce- Michalina R. kl. 1e

            II miejsce- Maja S. kl. 1a

            III miejsce- Helena K. kl. 1d

            KlasaI II:

            I miejsce- Wojciech G. kl. 2e

            II miejsce- Julia R kl. 2b

            III miejsce- Tomasz S. kl. 2e

            KlasaI III:

            I miejsce- Tymon D. kl. 3b

            II miejsce- Kacper B. kl. 3f

            III miejsce- Alicja Z. kl. 3g

            Wyróżnienie:

            Igor B. kl. 1b, Karol R. kl. 1e, Amelia J. kl.2b, Nikola R. kl. 2e, Gabriel S. kl. 2g, Szymon Ł. Kl. 2e, Blanka G. kl. 3e, Nadia R. kl. 3f.

            Wszystkim uczestnikom dziękujemy i gratulujemy zwycięzcom!Wystawa kapeluszy znajduje się w zabytkowej części budynku szkoły. Bardzo dziękujemy Radzie Rodziców za ufundowanie nagród.

            Organizatorzy: Magdalena Ślifirczyk, Katarzyna Sałańska

        • Warsztaty z okazji Światowego Dnia Zdrowia
          • Warsztaty z okazji Światowego Dnia Zdrowia

          • W związku ze zbliżającymi się wakacjami my jako pedagodzy chcielibyśmy, aby ten czas był spędzany przez dzieci bezpiecznie i z zachowaniem umiejętności ratowania zdrowia i życia drugiego człowieka. Celem warsztatów było podniesienie świadomości młodych ludzi, poczucia odpowiedzialności, ukształtowanie postaw ukierunkowanych na współpracę w grupie oraz rozwój wrażliwości i pomoc drugiemu człowiekowi. Uczestnicy poznali prawidłowe zachowania i skuteczne działania w nagłych, nieprzewidzianych sytuacjach. Zajęcia miały na celu profilaktykę i wyrabianie w uczniach postaw probezpiecznych. Takie warsztaty mogą zaowocować w przyszłości tym, że dziecko będzie umiało odpowiednio zachować się podczas niebezpiecznych sytuacji, z którymi każdy ma styczność. Zdobyta wiedza, opanowanie i dobre nawyki mogą sprawić, że nasz Podopieczny zostanie prawdziwym superbohaterem pomagając komuś, lub nawet ratując czyjeś życie. Podczas zajęć dzieci dowiedziały się:jakie są najczęściej spotykane sytuacje zagrażające zdrowiu i życiu;jak rozpoznawać niebezpieczne sytuacje i jak się wobec nich zachować;jak dbać o swoje bezpieczeństwo;czym jest pozycja boczna bezpieczna;kiedy prowadzić resuscytację krążeniową i czym ona jest; po co są opatrunki i w jaki sposób ich używać;jak brzmi instrukcja RKO w języku angielskim (w związku z częstymi wyjazdami uczniów za granicę); jakie są numery alarmowe, jak je zapamiętać.

            Organizatorzy: Magdalena Kaim-Korzeniowska i Agnieszka Milewska

        • Szkolny konkurs "Własne dotykowe memory"
          • Szkolny konkurs "Własne dotykowe memory"

          • Gra memory ma doskonały wpływ na dziecko, rozwija umiejętności społeczne, ćwiczy pamięć (w tym pamięć dotykową) i spostrzegawczość, rozwija małą motorykę (stymuluje zmysł dotyku), koordynację oko-ręka. Konkurs cieszył się dużym zainteresowaniem, a grę wykonało 28 uczniów.

            I miejsce - Adrian Skłudzki Id

            II miejsce - Tomasz Skudzki IIe

            III miejsce - Julia Roszkowska Ih

            Wyróżnienia: Tymon Ducki IIIb, Maja Adamska Ie, Justyna Trepto IVa, Bartosz Łabasiewicz VIe. Zwycięzcy otrzymali nagrody ufundowane przez Radę Rodziców. Dziękuję za udział, wszystkim uczestnikom serdecznie gratuluję przepięknych i niezwykle kreatywnych prac konkursowych.

            Opracowanie: Kinga Wawryszuk

        • Ekologiczne sałatki
          • Ekologiczne sałatki

          • Uczniowie klasy Ig wraz z wychowawcą biorą udział w Ogólnopolskim Programie Edukacyjnym, ,,Kubusiowi Przyjaciele Natury''. Jest to przedsięwzięcie poświęcone tematyce ekologicznej, organizowane przez markę "Kubuś''.

            Jego celem jest proekologiczna edukacja dzieci i zachęcenie ich do ruchu już od najmłodszych lat.  Uczniowie podczas realizacji tego programu uczą się, jak  powinniśmy dbać o środowisko naturalne, poznają podstawowe zasady ekologii oraz przekonują się, jak ważną rolę pełnią owoce oraz warzywa w naszym codziennym jadłospisie.

            Wielokrotnie podczas lekcji omawialiśmy zasady zdrowego odżywiania. Wykonywaliśmy związane z tym ćwiczenia oraz zabawy. Poświęcamy czas na rozmowy, ale także praktyczne działania związane ze sportem, codzienną gimnastyką oraz tańcami przy muzyce.

            Wykonaliśmy sałatki: owocowe oraz warzywne. Każde z dzieci przyniosło owoce i warzywa, po które najczęściej i najchętniej sięga. Przygotowaliśmy stanowiska pracy i wszyscy uczniowie pod nadzorem i kontrolą nauczyciela doskonalili umiejętność obierania i krojenia. Po zakończonych czynnościach pierwszoklasiści pamiętali o posprzątaniu swoich miejsc pracy, po czym z uśmiechem na ustach i dużym apetytem zjedli przygotowane przez siebie ,,bomby witaminowe''.

            Było smacznie, zdrowo i kolorowo! :)

            Opracowanie: Agata Szymborska

        • Lekcja online z uczniami z Tarnopola na Ukrainie
          • Lekcja online z uczniami z Tarnopola na Ukrainie

          • Uczniowie klasy 7f o profilu językowym wraz z dwiema koleżankami z klasy 8c i 8d uczestniczyli w lekcji online pt. "What are you like?” poprowadzonej przez p. Iwonę Banaszkiewicz, nauczyciela naszej szkoły oraz p. Olhę A., nauczyciela języka angielskiego w Tarnopolu na Ukrainie. Lekcje odbywają się w ramach współpracy obydwu placówek edukacyjnych w związku z podpisanym w zeszłym roku memorandum.

            Już pierwsze zadanie było zaskoczeniem dla młodzieży. Jako rozgrzewka językowa i wprowadzenie do tematu, należało  przedstawić swoje cechy charakteru wraz z uzasadnieniem wyboru. Należy podkreślić, iż można było wybrać tylko te przymiotniki, których litery znajdują się jako cztery pierwsze w swoim imieniu, czyli np. p-punctual, i–intelligent, a-ambitious. Cieszy fakt, iż wszyscy uczniowie poradzili sobie z tym zadaniem znakomicie, potrafili dobrze dobrać odpowiednie cechy charakteru oraz uargumentować swoje zdanie. Lekcja jednak zawierała aż 7 głównych zadań oraz nauczyciele przez cały czas zasypywali odbiorców licznymi pytaniami uzupełniającymi jej główny temat, dlatego młodzież wytrwale podążała za przygotowanymi dla niej niespodziankami oraz rozwijała wszystkie sprawności językowe.

            Uczniowie po przeczytaniu krótkich tekstów, dobierali odpowiednie cechy charakteru do poszczególnych osób, wymyślali własne historie na uzasadnienie spóźnienia w pracy. Potrafili uzupełniać brakującymi przymiotnikami zdania, wpisywać odpowiednie słowa w danym kontekście, uzasadniać dlaczego w różnych sytuacjach komunikacyjnych dana cecha charakteru może mieć negatywne bądź pozytywne konotacje. To zadanie było naprawdę trudne, uczniowie wykazali się nie tylko umiejętnościami językowymi, ale potrafili wczuwać się w sytuacje życiowe osób dorosłych, np. poszukujących pracy.

            Niezwykle fajnym zadaniem, które cieszyło się entuzjazmem ze strony uczniów, było dobieranie danej cechy charakteru, która szczególnie jest obserwowana wśród  uczniów w naszej klasie, np. okazało się, iż klasowym przywódcą jest Gabrysia, a Natalia K. zasługuje na miano oddanej przyjaciółki.

            Dziękujemy p. Oldze za współpracę i z niecierpliwością czekamy na kolejną lekcję w maju!

            Opracowanie: Iwona Banaszkiewicz

        • Zapomniana bitwa – Bój o Radzymin 1809 roku
          • Zapomniana bitwa – Bój o Radzymin 1809 roku

          • W piątek  26 kwietnia 2024 r. minie 215. rocznica  zwycięskiej, choć mało znanej bitwy o Radzymin wojsk Księstwa Warszawskiego z wojskami Cesarstwa Austrii podczas wojny 1809 roku. Po nierozstrzygniętej kilkanaście dni wcześniej bitwie  pod Raszynem  oraz opuszczeniem przez wojska polskie pod dowództwem księcia Józefa Poniatowskiego Warszawy nastąpiły polskie działania na prawym brzegu Wisły, w tym na kierunku radzymińskim. Szwadron kawalerii z 3 pułku ułanów pod dowództwem ppłk P. Strzyżewskiego oraz batalion piechoty z 6 pułku piechoty pod komendą J. Sierwskiego wsparty baterią artylerii  konnej w sile dwu armat na rozkaz generała Jana Henryka Dąbrowskiego wczesnym rankiem 26 kwietnia 1809 roku z dwu stron uderzyły na stacjonujące w Radzyminie oddziały austriackie składające się z 3 batalionów piechoty i dwu szwadronów huzarów (kawalerii). Po kilkugodzinnym krwawym boju na ulicach miasta nieprzyjaciel został pokonany. Do polskiej niewoli wzięci zostali min. żołnierze z 2 batalionu Baiallet wraz z 37 oficerami Straty nieprzyjaciela to ponad 200 żołnierzy poległych, rannych i wziętych do niewoli przy stratach polskich – 19 poległych i 27 rannych żołnierzach. Zwycięska bitwa o Radzymin była początkiem pomyślnej dla wojsk polskich ofensywy na prawym brzegu Wisły i zwycięstwa w całej wojnie, co doprowadziło do przyłączenia do Księstwa Warszawskiego ziem utraconych na rzecz Austrii po III rozbiorze Polski.

            Koło Historyczne "Wiarus"

        • Konkurs recytatorski pt. "Łamańce językowe w wierszach Jana Brzechwy i Juliana Tuwima"
          • Konkurs recytatorski pt. "Łamańce językowe w wierszach Jana Brzechwy i Juliana Tuwima"

          • Dnia 25 kwietnia 2024 r. odbył się konkurs recytatorski pt. "Łamańce językowe w wierszach Jana Brzechwy i Juliana Tuwima". Konkurs cieszył się dużym powodzeniem, uczniowie wykazali się  talentem recytatorskim i aktorskim. Podczas recytacji oceniany był dobór  tekstu i jego pamięciowe opanowanie, interpretacja tekstu, dykcja, staranna wymowa, stopień trudności wybranego tekstu oraz ogólny wyraz artystyczny (gest sceniczny, element ruchu, strój). Dziękujemy wszystkim uczestnikom  konkursu i ich rodzicom za zaangażowanie i profesjonalne przygotowanie do występu.

            Zwycięzcami w kategorii  klas I-III

            I miejsce - Urszula Mulak klasa IIIb

            II miejsce  - Pola Czyżo i Sara Czyżo klasa IIIc

            III miejsce -Cezary Świętochowski klasa Ie.

            Zwycięzcami w kategorii  klas IV- VII

            I miejsce - Kinga Rembelska klasa IVc

            II miejsce - Marlena Lewandowska klasa IVc

            III miejsce - Wiktoria Fluks klasa Vg

            Wyróżnienia: Kamil Kosowski  klasa IVa, Magdalena Żmijewska IVa, Roxana Sobótko klasa IIc, Zofia Kryszkiewicz klasa Ih, Maria Marszałek klasa Ie, Pola Ajdys klasa Ie, Michalina Rosa klasa Ie, Maja Adamska klasa Ie, Klaudia Janczyk klasa Ie, Liliana Gąta klasa Ie, Maja Skura klasa Ie.

            Wszystkim uczestnikom gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów w konkursach recytatorskich.

            Organizatorzy: Katarzyna Staniszewska, Iwona Szymańska, Katarzyna Brzozowska, Sylwia Sikorska.

        • Udział w ogólnopolskiej akcji #SprzątamyDlaPolski
          • Udział w ogólnopolskiej akcji #SprzątamyDlaPolski

          • W dniu 24.04.2024r. nasza młodzież ze Szkolnego Klubu Wolontariusza włączyła się do ogólnopolskiej akcji #SprzątamyDlaPolski, której celem jest nie tylko troska o środowisko naturalne w swojej najbliżej okolicy, ale także kształtowanie postawy odpowiedzialności za wspólne dobro. Ta proekologiczna akcja stanowi dzisiaj jedną z atrakcyjnych form nowoczesnego, zielonego patriotyzmu. Poprzez konkretne działanie zwracamy uwagę społeczeństwa na ważny temat, jakim niewątpliwie jest ochrona klimatu, postawa odpowiedzialności młodego pokolenia i dbałość o nasze lokalne środowisko.Szkolny Klub Wolontariusza.

            Opracowanie: Aneta Żołądek

        • Program edukacyjny "SPÓJRZ INACZEJ"
          • Program edukacyjny "SPÓJRZ INACZEJ"

          • Celem programu jest wspieranie psychospołecznego rozwoju dzieci. Zajęcia w programie "Spójrz inaczej" zostały  poprowadzone w naszej szkole metodami aktywnymi tzn. w taki sposób, aby umożliwić uczniom aktywne doświadczanie i przeżywanie tego, co jest tematem zajęć, a następnie zajęcia zostały podsumowane pod względem zdobytych doświadczeń. Dzieci w młodszym wieku szkolnym nie zawsze potrafią mówić o swoich uczuciach, stąd też p. Agnieszka i p. Kinga wykorzystały różne sposoby wyrażania emocji, takie jak: zabawa, malowanie oraz rysowanie. Poprzez zabawę dziecko potrafi pokazać co czuje, gdy nie jest w stanie w sposób słowny tego wyrazić.  Sposób kontaktowania się z dziećmi jest równie ważny jak treść prowadzonych warsztatów, a często wywiera na nie większy i trwalszy wpływ aniżeli słowa. Podczas warsztatów każdy z uczniów miał możliwość swobodnej wypowiedzi, zaprezentowania swojej pracy, a także mógł poczuć się ważny. Jak można zauważyć na poniżej zamieszczonych zdjęciach - wszystkie dzieci świetnie się bawiły!

            Prowadzące warsztaty: Agnieszka Milewska, Kinga Wawryszuk

        • Mistrzostwa powiatowe w piłce nożnej dziewcząt
          • Mistrzostwa powiatowe w piłce nożnej dziewcząt

          • W dniu 25.04.2024r. reprezentacja  dziewcząt  młodszych Szkoły  Podstawowej nr 1 im. ppłka pil. Mariana Pisarka w Radzyminie w składzie: Wiktoria Zając, Wiktoria Gałucha, Oliwia Gawrońska, Magda Dąbrowska, Gabriela Wroniuk, Lena Brzezińska, Wiktoria Wolańskia, Agata Jośk brała udział w Powiatowych Igrzyskach Dzieci w piłce nożnej dziewcząt i zdobyła Mistrzostwo Powiatu. Zawody odbywały się w Ząbkach. Dziewczęta tym zwycięstwem zapewniły sobie awans do zawodów międzypowiatowych. GRATULUJEMY!!!!

            DYPLOM >>>> dyplom.pdf

            Opiekun: Jadwiga Małyszko-Kisielewska

        • Projekt „Zabawa sztuką” –  realizacje
          • Projekt „Zabawa sztuką” – realizacje

          • W tym półroczu na zajęciach z plastyki klasa 5g realizuje Ogólnopolski Projekt Edukacyjny: „Zabawa sztuką”. Uczniowie wykonali już dwa z pięciu zadań: nr 1. "Freblowska konstrukcja"  oraz  nr 10. "Zakręcony obraz". Dzięki tym realizacjom przekonali się, że nawet niepozorne wykałaczki mogą stać się budulcem dla barwnej konstrukcji, a wirówka do odsączania sałaty może przyczynić się do stworzenia abstrakcyjnego dzieła.

            Opracowanie: Marta Karłowicz

        • Dzień Ziemi w Naszej Szkole
          • Dzień Ziemi w Naszej Szkole

          • Dnia 19 kwietnia 2024 r. w naszej szkole odbyła się akademia pt. „Save the Earth - Ziemia jest tylko jedna więc dbajmy o nią! Z okazji światowego Dnia Ziemi uczniowie klasy 7b i 7e wraz z wychowawcami p. Marią Klimkiewicz i p. Marleną Fedorczyk przygotowali montaż słowno-muzyczny. Tego dnia społeczność szkolna czyli przyjaciele Ziemi zostali zachęceni przez starszych kolegów i koleżanki do zrobienia czegoś, aby Ziemia stała się piękniejsza, zdrowsza i bezpieczniejsza dla wszystkich. Tego dnia każdy z nas powinien pomyśleć, co może zrobić w swoim najbliższym środowisku, aby ulżyć Ziemi zaprzyjaźnić się z nią. 

            Serdecznie dziękujemy Centrum Ogrodniczemu Witona za wypożyczenie drzewek.  

            Organizatorzy: Maria Klimkiewicz i Marlena Fedorczyk

    • Kontakty

      • Szkoła Podstawowa nr 1 im. ppłka pil. Mariana Pisarka
      • sp1radzymin@radzymin.pl - Dorota Poznańska
      • Sekretariat (nowy budynek szkoły) czynny w godz. 07.30-16.00
        tel. (+48) 22 786-72-79
      • ul. 11 Listopada 2
        05-250 RADZYMIN
        Poland
  • Galeria zdjęć

      brak danych