• 81. rocznica wybuchu powstania w Warszawskim Getcie
          • 81. rocznica wybuchu powstania w Warszawskim Getcie

          • "Wygrać nie mogliśmy, ale chcieliśmy iść po słonecznej stronie.

            Są takie piękne słowa: godność, człowieczeństwo. Tego broniliśmy”.
                                                                  /Marek Edelman/

            W piątek 19 kwietnia 2024 roku minie 81. rocznica wybuchu powstania w Warszawskim Getcie. Przez blisko miesiąc kilkuset słabo uzbrojonych powstańców z Bojowej Organizacji Żydowskiej i Żydowskiej Organizacji Wojskowej stawiało opór ponad 2 tys. niemieckich żołnierzy wspieranych przez artylerię i pojazdy opancerzone, których celem była całkowita likwidacja getta i eksterminacja 70 tysięcy pozostających w nim Żydów. Niemcy odparci 19 kwietnia przez powstańców powrócili i systematycznie dom po domu niszczyli i palili kamienice zmuszając ludność do ucieczki. Punkty oporu nielicznych powstańców likwidowano z niezwykłym okrucieństwem. W dniu 8 maja został zdekonspirowany bunkier przy ulicy Miłej 18, w którym schroniło się dowództwo Żydowskiej Organizacji Bojowej i kilkuset mieszkańców. Po opuszczeniu bunkra przez ludność cywilną pozostający w nim bojownicy z dowódcą powstania Mordechajem Anielewiczem, popełnili samobójstwo Powstanie upadło 16 maja po 27 dniach nierównej walki. Tego dnia generał SS Jurgen Strop, który dowodził akcją likwidacji getta wydał rozkaz wysadzenia Wielkiej Synagogi oraz rozkaz całkowitego zniszczenia zabudowy Warszawy wchodzącej w skład getta.  Pozostałych przy życiu Żydów wysłano do obozów zagłady w Treblince, Majdanku i KL Auschwitz. Wojnę przeżyło zaledwie kilku bojowników z Żydowskiej Organizacji Bojowej, w tym dwaj członkowie dowództwa: Icchak Cukierman i Marek Edelman. Temu ostatniemu zawdzięczamy, że żonkil stał się symbolem powstania, symbolem pamięci, hołdu i nadziei. Po wojnie uczestniczący w uroczystościach upamiętniających powstanie Marek Edelman  skromnymi żonkilami czcił pamięć Tych, którzy bronili godności i człowieczeństwa.  Zapraszamy uczniów i nauczycieli naszej szkoły do udziału w akcji  społeczno – edukacyjnej „Łączy nas pamięć”.  Niech przypięte  w piątek 19 kwietnia br. do naszych ubrań własnoręcznie przygotowane  żonkile będą znakiem ,że pamiętamy .

            Koło Historyczne „Wiarus”

            Szablon do wykonania papierowego żonkila >>> szablon.jpg

        • Lekcja w ruchu "Z krzesła wstań"
          • Lekcja w ruchu "Z krzesła wstań"

          • Nasz mózg w procesie uczenia się lubi ruch. Na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych została zorganizowana lekcja w ruchu "Z krzesła wstań". Uczniowie zapoznawali się z wyrazami z trudnością ortograficzną z najbliższego im otoczenia - z murów szkoły! Mózg uczy się przez ruch. Tworzy nowe połączenia, usprawnia funkcje poznawcze, koncentracje, pobudza hormon szczęścia i motywacji, rozwija kreatywność, logiczne myślenie. Przyczynia się do braku monotonii i znużenia na lekcjach. Nasi uczniowie byli szczęśliwi, że mogli wstać z krzeseł!

            Opracowanie: Kinga Wawryszuk

        • XV Narodowy Dzień Pamięci Ofiar Zbrodni Katyńskiej
          • XV Narodowy Dzień Pamięci Ofiar Zbrodni Katyńskiej

          • "Tragiczne wydarzenia, które miały miejsce na wiosnę 1940 roku w Katyniu, Charkowie  i Miednoje, są rozdziałem w martyrologium polskim, który nie może być zapomniany. Ta żywa pamięć powinna być zachowana jako przestroga dla przyszłych pokoleń”.

            Jan Paweł II

            W  piątek 13 kwietnia 2024 r. będziemy obchodzić XV Narodowy Dzień Pamięci Ofiar Zbrodni Katyńskiej. Polscy oficerowie trafili do sowieckiej niewoli po zdradzieckim ataku Armii Czerwonej 17 września 1939 roku. Decyzja o ich wymordowaniu zapadła w marcu 1940 r. Zbrodni dokonali funkcjonariusze NKWD w wielu miejscach – w Katyniu, Charkowie, Twerze, a także Mińsku i Kijowie. Symbolem mordu stał się Las Katyński, gdzie znaleziono pierwsze masowe mogiły. W 84 rocznicę sowieckiej zbrodni znicze znak  naszej pamięci zapłoną  pod Dębami Pamięci dumnie i rosnącymi przed budynkiem naszej szkoły oraz symbolicznym pomnikiem na Cmentarzy Poległych w Radzyminie. Warto w tym miejscu dodać, że to w naszej szkole powstał ogólnopolski program edukacyjny "Katyń, ocalić od zapomnienia" , którego celem jest upamiętnienia każdego polskiego oficera zabitego strzałem w tył głowy posadzeniem Dębu Pamięci jemu dedykowanym. Niech te potężniejsze co roku dęby mówią, że my nie pozwolimy zapomnieć o zbrodni, która nie została osądzona. Teraz i w przyszłości jesteśmy zobowiązani do przekazania prawdy o rzeczywistych  jej sprawcach. Walka o prawdę i pamięć nigdy się bowiem nie kończy.

            Cześć Ich Pamięci

            Koło Historyczne "Wiarus"

        • 14. rocznica katastrofy pod Smoleńskiem
          • 14. rocznica katastrofy pod Smoleńskiem

          •  „Świadomość własnej przeszłości pomaga nam włączyć się w długi szereg pokoleń, by przekazać następnym wspólne dobro – Ojczyznę.” 

            /św. Jan Paweł II/

            W  środę 10 kwietnia 2024 roku minie 14. rocznica jednego z najtragiczniejszych wydarzeń w dziejach naszego narodu. W katastrofie lotniczej pod Smoleńskiem zginęło 96 wybitnych obywateli Rzeczypospolitej Polskiej z jej Prezydentem - Lechem Kaczyńskim, Pierwszą Damą - Marią Kaczyńską i ostatnim prezydentem na uchodźctwie - Ryszardem Kaczorowskim na czele. Polska delegacja miała wziąć udział w obchodach 70. rocznicy Zbrodni Katyńskiej. W 1940 roku, zamordowana została  na polecenie najwyższych władz Związku Socjalistycznych Republik Sowieckich, strzałem w tył głowy, świadomie, z zimną krwią - elita polskiego narodu. Prawie 70 lat później, mając w pamięci to straszliwe, tak długo zakłamywane doświadczenie, polska delegacja pragnęła , oddać hołd ofiarom tej zbrodni, powiedzieć głośno o tym, jaki był  jej cel. Przypomnieć, że nam  nie wolno o niej zapomnieć. I ci, którzy z tą misją polecieli, zginęli. Był wśród nich przyjaciel naszej szkoły ojciec Józef Joniec prezes Stowarzyszenia Parafiada, z którą realizowaliśmy ogólnopolski  program edukacyjny "Katyń - ocalić od zapomnienia". Warto w tym miejscu dodać ,że idea programu narodziła się w naszej szkole podczas zajęć koła historycznego "Wiarus" w 2007 roku. Katyńskie Dęby Pamięci przywołują pamięć o polskich oficerach - ofiarach tej zbrodni.

            Cześć i Chwała Bohaterom.

            Stalowa Jedynka chce i będzie o Was pamiętać.

            Koło Historyczne "Wiarus”

        • Mistrzostwo Gminy w Piłce Nożnej chłopców klas 5-6
          • Mistrzostwo Gminy w Piłce Nożnej chłopców klas 5-6

          • W dniu 11.04.2024 na Stadionie Mazur Radzymin odbył się turniej o Mistrzostwo Gminy w Piłce Nożnej chłopców klas 5-6.  Do rywalizacji przystąpiło sześć zespołów, które rywalizowały w formule "każdy z każdym_Po rozegraniu 15 spotkań, nasza reprezentacja zajęła  1 miejsce awansując tym samym do zawodów rejonowych.

            Szkołę reprezentowali: Jakub Wąsik, Filip Lesik, Eryk Jakubiak, Piotr Ziółkowski, Filip Kozakiewicz, Wiktor Dąbkowski, Bartek Ruczkowski, Gabriel Sarosiek, Dorian Kielak, Maciej Godlewski, Emil Marcinkiewicz, Mikołaj Szewczyk, Danił Salzenov.

            Opiekun: Mariusz Sikorski

        • „Lektury znane i lubiane”- konkurs wiedzy o lekturze
          • „Lektury znane i lubiane”- konkurs wiedzy o lekturze

          • W dniu 10 kwietnia 2024r. uczniowie klas ósmych wzięli udział w konkursie, sprawdzającym znajomość treści lektur obowiązkowych. W szranki stanęły trzyosobowe drużyny reprezentujące poszczególne klasy. Zmagania turniejowe prowadziły uczennice klasy 8B. Sam przebieg  zmagań dostarczył uczestnikom i widzom wielu emocji i był doskonałą powtórką do egzaminu. Zwycięską drużyną okazał się zespół klasy 8A, drugie miejsce zajęła drużyna klasy 8B, a trzecie miejsce zajęła drużyna klasy 8D.

            Nad zasadami i przebiegiem konkursu czuwały polonistki panie: Hanna Rostek- Sobańska oraz Iwona Jaworska

        •  Wycieczka klas 1b i 3a
          • Wycieczka klas 1b i 3a

          • Dnia 9.04.2024 r. uczniowie klas 1b oraz 3a wybrali się na wycieczkę. Na początku odwiedzili PGE Narodowy gdzie mogli poczuć się jak VIP-y, a to za sprawą zwiedzania najbardziej prestiżowych miejsc stadionu. Mieli okazję zobaczyć sektor V (sektor VIP dla najważniejszych gości areny), Press Room, strefę zawodniczą, szatnię reprezentacji Polski, pomieszczenia odnowy biologicznej, płytę boiska, trybunę dolną. Następnie udali się do Polskiego Radia. Celem wizyty było poznanie historii Polskiego Radia oraz jego pracy, a także popularyzacja Polskiego Radia. Uczniowie mieli okazję obserwować realizację audycji „na żywo” w studiach Czwórki, Polskiego Radia Kierowców i Polskiego Radia Dzieciom, odwiedzili również studio nagraniowe. Wycieczka pozwoliła uczniom na zgromadzenie nowych doświadczeń związanych z ich zainteresowaniami.

            Opracowanie: Natalia Pomaska

        • 80. rocznica zrzutu żołnierzy „Cichociemnych”
          • 80. rocznica zrzutu żołnierzy „Cichociemnych”

          •  „W obliczu Boga Wszechmocnego i Najświętszej Marii Panny,

            jako żołnierz powołany do służby specjalnej przysięgam…”

            /fragment przysięgi „Cichociemnych”/

            W nocy z 9 na 10 kwietnia 2024 roku minie 80. rocznica zrzutu żołnierzy „Cichociemnych” na placówkę odbiorczą „Imbryk” pod Kołakowem. „Cichociemni” to specjalnie szkoleni, legendarni  żołnierze polskich sił zbrojnych walczących na Zachodzie, którzy w czasie II wojny światowej zrzucani byli na spadochronach na terytorium okupowanej Polski. Ich głównym zadaniem była walka  o wolną i suwerenną ojczyznę. W czasie wojny dokonano  zrzutu 316 „Cichociemnych”. Jeden z takich zrzutów miał miejsce w nocy z 9 na 10 kwietnia 1944 roku w Kołakowie  w dawnym powiecie radzymińskim . Operacja nosiła kryptonim „Weller 2”  i polegała na dokonaniu zrzutu zasobników ze sprzętem i bronią dla oddziałów Armii Krajowej oraz skoczków tzw. cichociemnych. Droga powietrzną do okupowanej Polski zrzuceni zostali: ppor. Stefan Bałuk ps. "Starba", kpt. Benon Łastowski ps. "Łobuz", mjr Tadeusz Runge ps. "Osa" i kpr. Henryk Wańka ps. "Pływak".

            Pierwsze uroczystości  upamiętniające to wydarzenie odbyły się w listopadzie 2004 roku . Wziął w nich udział  gen. Stefan Bałuk ps. "Starba' - jeden z tych którzy w nocy z 9 na 10 kwietnia zostali zrzuceni na spadochronach w okolicach Kołakowa. Generał , co warto podkreślić, brał udział w uroczystościach w kolejnych latach, dopóki pozwalało mu na to zdrowie. Nasza szkoła udział  w uroczystościach upamiętniających  operację "Weller 2" rozpoczęła od zwycięstwa w grze terenowej w kategorii szkoły podstawowe w 2014 roku. W następnych latach liczna reprezentacja "Stalowej Jedynki" uczestniczyła w organizowanych przez Gminę Dąbrówka Nocnych Biegach Przełajowych "Weller 2 - Kołaków 1944.

            Chwała Bohaterom i wielki szacunek dla Tych, którzy o nich pamiętają, mimo wszystko pamiętają…

            Koło Historyczne „Wiarus”

        • Projekt "Każdy inny, wszyscy równi"
          • Projekt "Każdy inny, wszyscy równi"

          • W ramach projektu „Każdy inny wszyscy równi”  uczniowie uczęszczający na terapię pedagogiczną oraz integrację sensoryczną mogli wziąć udział w warsztatach malarskich. Warsztaty te miały na celu uwrażliwienie uczniów  na dzieci niepełnosprawne i zrozumienie ich potrzeb.  Uczniowie mieli za zdanie wcielić się w osobę z niepełnosprawnością np. dziecko, które jest niewidome , bez rączek  lub takie, które utraciło rękę dominującą.  Następnie tworzyli  piękne obrazy malowane farbami przy użyciu stopy, zmysłu dotyku lub ręki niedominującej.  Zadanie nie było łatwe, ale dostarczyło  dzieciom wiele radości, jak również było ciekawym doświadczeniem, które pomogło lepiej zrozumieć niepełnosprawność.

            Opracowały: Ewelina Olszewska i Sylwia Sikorska

        • Gminne Zawody w Dwa Ognie Usportowione chłopców i dziewcząt
          • Gminne Zawody w Dwa Ognie Usportowione chłopców i dziewcząt

          • W dniu 5.04.2024 r na hali sportowej Szkoły Podstawowej nr 1 w Radzyminie odbyły się Gminne Zawody w Dwa Ognie Usportowione chłopców i dziewcząt. Zarówno w kategorii chłopców jak i dziewcząt nasza szkoła zajęła I miejsce i będą oni reprezentować szkołę w zawodach rejonowych. Zwycięski skład reprezentacji w kategorii chłopców: Jan Zych, Stankiewicz Marcel, Borkowski Oskar, Kosnowski Oskar, Sankowski Aleksander, Zachuta Jakub, Oliwier Król, Pawłowski Krzysztof. Reprezentacja dziewcząt: Agata Kamzelska, Nikola Zakrzewska, Kaja Wąsik, Nadia Górka, Lena Piwko, Eliza Barszczewska, Amelia Antoniewicz ,Julia Degórska, Natalia Pogodzińska.

            Opiekun:  Justyna Jończyk, Mariusz Sikorski

        • Światowy Dzień Świadomości Autyzmu w naszej szkole
          • Światowy Dzień Świadomości Autyzmu w naszej szkole

          • Autyzm jest całościowym zaburzeniem rozwoju dziecka o podłożu neurologicznym, który dotyczy tysięcy dzieci w całej Polsce. Osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu często mają trudności z funkcjonowaniem w codziennym życiu. Drażni ich hałas, cisza, czy nawet materiał ubrania. Nie radzą sobie z odczytywaniem emocji innych osób, nie mówią lub mówią dużo. Sól może mieć dla nich kwaśny smak, a śnieg może parzyć. Mocno uzewnętrzniają swoje emocje lub głęboko je skrywają. Nie jest to złe postrzeganie świata. Jest inne i zasługuje na zrozumienie.2 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Świadomości Autyzmu, stawiając sobie za cel zwiększanie wiedzy społeczeństwa szkolnego na temat problemów osób z tym zaburzeniem i ich rodzin nasza szkoła włączyła się w akcję promowania otwartości, empatii i zrozumienia do odmiennych potrzeb i możliwości osób ze spektrum autyzmu. Aby przybliżyć zachowanie i sposób patrzenia na świat osób z autyzmem podczas zajęć specjalistycznych zaprezentowano film  ,,Jaś i niebieskie motyle. Uczniowie uczestniczyli w pogadance, podczas której uświadomili sobie, że osoby ze spektrum autyzmu, chociaż wyglądają zupełnie zwyczajnie, to odbierają świat inaczej niż większość z nas. Podczas zajęć nie zabrakło również ćwiczeń i prac plastycznych dzięki którym dzieci mogły doświadczyć jak odczuwają i odbierają świat osoby z autyzmem.

            Propozycje krótkich filmów dla dzieci o tematyce autyzmu:

            Amazing things Happen - Polish - http://Światowy Dzień Świadomości Autyzmu w naszej szkole

            Duże sprawy w małych głowach - autyzm - https://www.youtube.com/watch?v=Vi7Gq8klJc4

            Jedno pytanie, które zmieni twoje myślenie - https://www.youtube.com/watch?v=GjBNT1u9ph8

            Jak wygląda życie z autyzmem? - https://www.youtube.com/watch?v=Y5lucKD1b6U

            Światowy Dzień Świadomości Autyzmu - https://www.youtube.com/watch?v=bBWel0S7J6Y

            Celem filmów jest podniesienie świadomości dzieci i młodzieży, budowanie zrozumienia i akceptacji dla osób, które zmagają się z tym zaburzeniem na co dzień.

            Opracowanie: Agnieszka Milewska i Katarzyna Brzozowska

        • Warsztaty z  okazji Światowego Dnia Świadomości Autyzmu - 03.04.2024 r.
          • Warsztaty z okazji Światowego Dnia Świadomości Autyzmu - 03.04.2024 r.

          • W ramach Ogólnopolskiego Projektu "Każdy inny - wszyscy równi" w młodszych klasach odbyły się warsztaty dotyczące świadomości autyzmu, które przeprowadziły uczennice Liceum Ogólnokształcące im. Cypriana Kamila Norwida w Radzyminie pod kierunkiem Pani Anny Borowskiej.  Głównym celem spotkania było zwrócenie uwagi na potrzebę większej empatii, zrozumienia i akceptacji dla osób z autyzmem.Uczniowie poznawali zagadnienia dotyczące autyzmu, poszerzyli swoją wiedzę za pośrednictwem przekazów medialnych oraz zajęć praktycznych. Młodzież inspirowała młodszych kolegów  do budowania bardziej otwartego i wspierającego społeczeństwa, w którym każdy może się rozwijać i odnaleźć swoje miejsce.Naszym Gościom dziękujemy za profesjonalne przygotowanie warsztatów, a uczniom naszej szkoły za aktywny udział i zaangażowanie.

            Organizatorzy warsztatów: Katarzyna Brzozowska, Katarzyna Rabajczyk

        • 240. rocznica bitwy pod Racławicami
          • 240. rocznica bitwy pod Racławicami

          • 4 kwietnia 2024 roku minie 240. rocznica bitwy pod Racławicami, pierwszego sukcesu wojsk polskich nad rosyjskimi dowodzonymi przez generała Tormasowa. W Powstaniu Kościuszkowskim, które było  pierwszym z wielkich polskich powstań narodowych, o   naszym zwycięstwie przesądził śmiały atak oddziału kosynierów na rosyjskie armaty.  

            Za oficjalną datę wybuchu powstania przyjmuje się 24.III.1794 roku, kiedy to na krakowskim ryku Tadeusz Kościuszko złożył  uroczystą przysięgę. Powstanie rozpoczęło się jednak dwanaście dni wcześniej, kiedy brygadier Antoni Madaliński nie chcąc dopuścić do redukcji dowodzonej przez siebie I Wielkopolskiej Brygady Kawalerii Narodowej wyruszył z Ostrołęki do Krakowa. Po wygranej bitwie pod Racławicami powstanie wybucha 17 kwietnia 1794 roku w Warszawie a sześć dni później w Wilnie.

            Mimo początkowych sukcesów po przystąpieniu do walk po stronie rosyjskiej Prusaków i przegranych bitwach pod Szczekocinami, Maciejowicami i rzezi Pragi (4.XI. 1794 r.) dokonanej przez oddziały Suworowa powstanie upadło, grzebiąc na wiele lat polskie marzenia o niepodległości.  

            Chwała Bohaterom – niech pamięć o ich czynach nigdy nie zaginie.

                                                                     Kolo Historyczne „Wiarus”

        • Wycieczka do Warszawy
          • Wycieczka do Warszawy

          • W 3 dniu kwietnia br. grupa uczniów z klasy V g oraz VI d wraz z nauczycielami udała się na wycieczkę na Cmentarz Wojskowy mieszczący się na Powązkach oraz do Teatru Polskiego. W drodze do Warszawy zatrzymaliśmy się przy Cmentarzu Bohaterów Bitwy Warszawskiej 1920 r. w Cegielni.  Zapaliliśmy znicze w miejscach ważnych dla naszej społeczności szkolnej. Uczniowie wysłuchali wykładu pana Grzegorza Jelenia, który przybliżył uczniom sylwetkę Jana Pawła II oraz bohaterów dzielnie walczących o suwerenność Polski w czasie bitwy warszawskiej, wojny obronnej Polski z 1939 roku  i oddziałach Armii krajowej podczas niemieckiej okupacji.

            Podczas wycieczki zwiedziliśmy Cmentarz Wojskowy na Powązkach, gdzie na świeżym powietrzu została przeprowadzona lekcja historii. Uczniowie mieli okazję do zdobycia ciekawych informacji oraz poczucia wzniosłości miejsca. Kwatery żołnierzy, którzy walczyli w polskich powstaniach, a także I i II Wojnie Światowej, tablice upamiętniające ofiary katyńskie, brzozowe krzyże przy pomniku  żołnierzy podziemia antykomunistycznego oraz symboliczny pomnik ofiar katastrofy smoleńskiej zrobiły na uczniach ogromne wrażenie.

            Punktem kulminacyjnym wyprawy był Teatr Polski, gdzie wystawiono „Małego Księcia” w reżyserii Konrada Dworakowskiego. Dzięki przemyślanej i spójnej scenografii spektakl urzekał baśniowym klimatem,. Reżyser nie odbiegał zbyt mocno od oryginału, pięknie odzwierciedlił powiastkę filozoficzną o rzeczach ważnych, na które w pędzie życia nie zwracamy uwagi. Uczniowie mieli okazję porozmawiać z aktorami i zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie.

            Uwrażliwieni na piękno kultury, z zakorzenionym w sercu szacunkiem dla naszych przodków wróciliśmy do szkoły.

            Opracowali: Monika Czajkowska, Dominika Paprocka, Grzegorz Jeleń

        • XIX rocznica narodzin świętego Jana Pawła II
          • XIX rocznica narodzin świętego Jana Pawła II

          • „Musicie być mocni mocą miłości, która jest potężniejsza niż śmierć..."

            Jan Paweł II

            We wtorek 2 kwietnia br. minie 19. rocznica narodzin dla nieba świętego Jana Pawła II papieża PolakaW tym szczególnie trudnym dla nas wszystkich czasie warto przywołać jego słowa "Musicie być mocni mocą miłości", które padły podczas pierwszej pielgrzymki do ojczyzny w 1979 roku. Kolejny raz  będziemy  licznie uczestniczyć w uroczystościach na Cmentarzu Poległych. Będziemy składać wiązanki  kwiatów i palić znicze ognie naszej pamięci , bo  w naszych sercach pozostaje głęboka wdzięczność za jego życie, pontyfikat i pamiętną wizytę na radzymińskiej nekropolii 13 czerwca 1999 roku. Będziemy pamiętać słowa, które nam wtedy pozostawił. „Wiecie, że urodziłem się w 1920 r. w maju, w tym czasie, kiedy bolszewicy szli na Warszawę. I dlatego noszę w sobie od urodzenia wielki dług wdzięczności w stosunku do tych, którzy podjęli walkę z najeźdźcą i zwyciężyli." Niech ta moc miłości sprawi, że Jan Paweł II będzie  obecny wśród nas poprzez nasze codzienne działania. Nasza modlitwę i naszą odpowiedzialność i solidarność w ramach różnych inicjatyw związanych z niesieniem pomocy ofiarom okrutnej napaści Rosji na Ukrainę.

            Koło Historyczne "Wiarus"

        • Zapisy do klas pierwszych na rok szkolny 2024/2025
          • Zapisy do klas pierwszych na rok szkolny 2024/2025

          • Szkoła Podstawowa nr 1 im. ppłka pil. Mariana Pisarka w Radzyminie, ul. 11 Listopada 2 ogłasza zapisy do klas pierwszych na rok szkolny 2024/2025 od 1 marca do 31 marca 2024 roku.

            Szanowni Rodzice,

            Od 1 września 2024 roku naukę w klasie pierwszej obowiązkowo rozpoczynają dzieci urodzone w 2017 roku. Dzieci zamieszkałe w obwodzie Szkoły Podstawowej nr 1 im. ppłka pil. Mariana Pisarka w Radzyminie z rocznika 2017 będą przyjęte do szkoły na podstawie ZGŁOSZENIA rodziców (prawnych opiekunów), które należy złożyć  w terminie od 1 marca do 31 marca 2024 roku w sekretariacie szkoły.

            Wszystkie dzieci urodzone w 2017 roku, zamieszkałe w  obwodzie Szkoły Podstawowej nr 1 im. ppłka pil. Mariana Pisarka, których rodzice (opiekunowie prawni) złożą ZGŁOSZENIA w określonym terminie, zostaną przyjęte do klasy pierwszej.

            Rodzice 6-latków (czyli dzieci urodzonych w 2018 roku) mogą podjąć decyzję o rozpoczęciu przez dziecko nauki w szkole podstawowej.

             Musi być jednak spełniony jeden z warunków:

            • dziecko korzystało z wychowania przedszkolnego w poprzedzającym roku szkolnym (rodzic zobowiązany jest dołączyć do zgłoszenia zaświadczenie o realizacji przygotowania wydane przez dyrektora przedszkola) albo;
            • poradnia psychologiczno – pedagogiczna wydała opinię o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej.

            Dokumenty do pobrania:

            1. Obwód szkoły >>>>>> NOWE_OBWODY_SZKOLNE_OD_1_WRZESNIA_2020_r.pdf
            2. Wniosek zgłoszenia >>>>>> wnioek_zapisu_2024_SP1_Radzymin_obwod.pdf (wersja pdf)
            3. Informacje dodatkowe do zgłoszenia >>>> Informacja_dodatkowa.docx (wersja w Wordzie) lub Informacja_dodatkowa.pdf (wersja pdf)
        • Wykorzystanie pomocy w ramach programu „Laboratoria przyszłości”
          • Wykorzystanie pomocy w ramach programu „Laboratoria przyszłości”

          • Od września 2023 r. na zajęciach dodatkowych w liczbie 1 godzina tygodniowo przeprowadzone były zajęcia z wykorzystaniem dostępnego sprzętu otrzymanego w ramach projektu „Laboratoria Przyszłości”. Celem tych zajęć  było kształtowanie u uczniów praktycznych umiejętności kulinarnych oraz poznawania zasad prawidłowego odżywiania się, które są bardzo ważne w dorosłym życiu. Udział w tych zajęciach brali uczniowie klasy IV a, którzy mieli niepowtarzalną okazję poczuć się jak prawdziwi kucharze i odkryć różne smaki, poznawać zapachy i eksperymentować z naturalnymi składnikami używanymi na co dzień w kuchni. Uczniowie chętnie odkrywali tajniki kulinarne poznając budowę sprzętu, poznając instrukcję obsługi (BHP) miksera, opiekacza, blendera, kuchenki indukcyjnej, uczyli się je  obsługiwać przygotowując przy tym zdrowe posiłki, które potem z przyjemnością spożywali. Podczas przygotowywania posiłków korzystali z dostępnych w sali: fartuchów, sztućcy, zestawów noży, zestawów talerzy, chłodziarko -zamrażarki, a także dostępnego i zarazem niezbędnego do przygotowania deserów sprzętu AGD.

            Przy użyciu sprzętu AGD:

            • robota wielofunkcyjnego Amica– przygotowali bitą śmietanę, 
            • miksera Amica, patelni i kuchenki indukcyjnej jednopolowej - przygotowali naleśniki,
            •  opiekacza Amica –przygotowali tosty,
            • Blendera Zelmera – przygotowali koktajl owocowy.

            Przy użyciu innego urządzenia:

            • pistoletu Richmann do klejenia na gorąco – wykonali ozdoby choinkowe i lalki z butelek z tworzywa sztucznego,
            • laminatoran Verotech – laminowali dokumenty.

            Na zajęciach uczniowie korzystali z zestawu mTiny – przesympatycznego robota, który może przybrać różne postacie np. psa, lub kurczaka, kart kodowych, czy puzzli do tworzenia interaktywnych tras, po których poruszał się robot. Robot ten cieszył się wielkim zainteresowaniem wśród uczniów, gdyż był bardzo prosty w obsłudze i  zmienił naukę kodowania w zabawę, a dodatkowo pomógł ćwiczyć logiczne myślenie,  rozwijać umiejętności rozwiązywania problemów, uczyć dzieci rozpoznawania oraz wyrażania uczuć. Uczniowie układali specjalne karty kodu na płaskiej powierzchni, potem dotykali karty długopisem – kontrolerem, przekazując w ten sposób robotowi instrukcje,  polecenia do wykonania.  Dodatkowo robot mTiny po najechaniu na dane puzzle odczytywał je i od razu reagował, np. tańcząc radośnie, mrugając oczami czy wydając dźwięki.

            Ponadto podczas  zajęć dodatkowych uczniowie z klasy 4a rozwijali swoje zainteresowania korzystając z Lego Spike. Tworzyli różnorodne osiedla, budowle, postacie oraz pojazdy przyszłości z efektami świetlnymi. Tworzyli nowe rozwiązania wykorzystując twórcze rozwiązania i własne pomysły.

            W trakcie zajęć z robotem Dash uczniowie zapoznali się z możliwościami robota i jednocześnie wprowadzeni zostali w świat robotyki i programowania. Podczas zajęć dzieci zapoznały się z trzema aplikacjami „Go”, „Blocky”, „Wonder”. Największym zainteresowaniem cieszyła się aplikacja „Blockly”,w której znajdują się nie tylko podstawowe bloki ruchu, świateł, dźwięków i animacji, ale też bloki kontroli umożliwiające wprowadzenie do programu pętli i warunków oraz bloki zmiennych (dla bardziej zaawansowanych uczniów). W czasie jednych z zajęć uczniowie utrwalili sobie alfabet poprzez nagrywanie głosek odtwarzanych przez Dasha. Potem tworzyli instrukcje, w której Dash musiał pojechać  do przodu 50 kroków, zatrzymał się i odtworzył część I alfabetu A – H (głos nagrany przez uczniów), potem do tyłu 60 kroków i odtworzył część II alfabetu H – O (głos nagrany przez uczniów), obrócił się w lewo o 90 stopni i odtworzył  część III alfabetu O – Ż.

            Opracowanie: Wioletta Wielgat

        • WARSZTATY WIELKANOCNE
          • WARSZTATY WIELKANOCNE

          • Święta wielkanocne są bardzo radosnym czasem, na który z wytęsknieniem oczekują zarówno dzieci, jak i dorośli. Są to święta rodzinne, pełne tradycji i zwyczajów, które warto przekazywać młodszym pokoleniom. Tuż przed Wielkanocą na zajęciach specjalistycznych odbyły się warsztaty wielkanocne. Program warsztatów obejmował artystyczne wykonanie wielkanocnych  prac plastycznych, które stanowić będą ozdobę wielkanocnych stołów. Podczas warsztatów uczniowie poznali wielkanocne tradycje, zwyczaje, a także symbole związane ze zbliżającymi się świętami. Wspólna zabawa i praca pozwoliła nam poczuć atmosferę przedświątecznych przygotowań. Uczestnictwo w warsztatach zintegrowało uczniów, a także stworzyło warunki do rozwijania kreatywności i twórczości.

            Opracowanie: Agnieszka Milewska, Katarzyna Brzozowska, Kinga Wawryszuk

        • Warsztaty w ramach projektu "Trzymaj formę"
          • Warsztaty w ramach projektu "Trzymaj formę"

          • W miesiącu marcu w świetlicy szkolnej w ramach projektu „Trzymaj formę” odbywały się zajęcia o tematyce promującej zdrowy tryb życia. Uczniowie m.in. wykonali talerz zdrowego żywienia, piramidę żywieniową. Podczas zajęć dzieci oglądały filmy edukacyjne dotyczące żywienia dzieci i młodzieży  oraz brały czynny udział w pogadankach dotyczących właściwego odżywiania. Na podsumowanie zajęć wykonano gazetkę ścienną w świetlicy z wykonanych prac.

            Koordynatorzy programu: Magdalena Ślifirczyk, Anna Wilkowska, Sylwia Sikorska

    • Kontakty

      • Szkoła Podstawowa nr 1 im. ppłka pil. Mariana Pisarka
      • sp1radzymin@radzymin.pl - Dorota Poznańska
      • Sekretariat (nowy budynek szkoły) czynny w godz. 07.30-15.30 tel. (+48) 22 786-72-79
      • ul. 11 Listopada 2 05-250 RADZYMIN Poland
  • Galeria zdjęć

      brak danych