• Egzamin ósmoklasisty 14-16 maja 2024 roku
          • Egzamin ósmoklasisty 14-16 maja 2024 roku

          • W dniach 14, 15 i 16 maja 2024 r. przeprowadzony będzie egzamin ósmoklasisty, który obejmuje wiadomości i umiejętności określone ‎w podstawie programowej kształcenia ogólnego w odniesieniu do wybranych przedmiotów ‎nauczanych w klasach I–VIII.

            W dniach 13 - 17 maja uczniowie klas I - VII nie mają zajęć dydaktycznych.

            Uczniowie klas ósmych każdego dnia egzaminu przychodzą do szkoły na godz. 08.00 i w przydzielonych salach oczekują na egzamin.

            Ósmoklasista przystępuje do egzaminu z trzech przedmiotów obowiązkowych, tj.:

            1. 14 maja - język polski godz. 09.00 który trwa 120 minut
            2. 15 maja - matematyka godz. 09.00, który trwa 100 minut
            3. 16 maja - język obcy nowożytny,  godz. 09.00, który trwa 90 minut

            Na egzamin uczeń przynosi ze sobą wyłącznie przybory do pisania: pióro lub długopis ‎z czarnym tuszem/atramentem, a w przypadku egzaminu z matematyki również linijkę. ‎

            Na egzaminie nie można korzystać z kalkulatora, nie wolno także przynosić ‎i używać żadnych urządzeń telekomunikacyjnych.‎

            W 2024 roku uczniowie poznają swoje wyniki 3 lipca, każdy uczeń otrzyma zaświadczenie o szczegółowych ‎wynikach egzaminu ósmoklasisty. Na zaświadczeniu podany będzie wynik procentowy oraz wynik na skali ‎centylowej dla egzaminu z każdego przedmiotu.

            Drodzy Uczniowie, trzymamy kciuki i życzymy powodzenia :)

        • Bitwa o wzgórze Monte Cassino
          • Bitwa o wzgórze Monte Cassino

          • „(…) Oddali życie dla świętej sprawy Ojczyzny.”

             

            W sobotę 18 maja 2024 roku minie 80. rocznica zwycięskiej bitwy o wzgórze Monte Cassino II Korpusu Armii Polskiej pod dowództwem generała Władysława Andersa a oddziałami niemieckimi broniącymi drogi na Rzym na tzw. Linii Gustawa. Trwająca od  11 maja 1944 roku bitwa rozsławiła w świecie imię polskiego żołnierza, który zdobył, wydawałoby się nie do zdobycia fortecę niemiecką.  Przed Polakami niemieckie pozycje pod Monte Cassino próbowali zdobyć  Amerykanie, Kanadyjczycy i Brytyjczycy, lecz ich natarcia zakończyły się klęską. Polskie zwycięstwo było również odpowiedzią na sowieckie oskarżenia o tchórzostwo wysuwane po ewakuacji Armii Polskiej z Związku Radzieckiego w 1942 roku Równocześnie była to  próba pokazaniu światu, że zdobywcy Monte Cassino mają ojczyznę, która powinna być niepodległa i mieć prawo do godnego  miejsca w rodzinie narodów Europy  i świata po zakończeniu wojny . W tym miejscu warto przypomnieć, że założony w 529 roku przez św. Benedykta na stromym wzgórzu klasztor był miejscem gdzie zaczęła się odradzać kultura Europy po upadku starożytnego Rzymu. Naszym rodakom przyszło, więc odebrać z rąk hitlerowskich barbarzyńców miejsce będące jednym z symboli Europy. Las krzyży i białych tablic nagrobnych na stoku wzgórza w pobliżu klasztoru z wyrytymi na nich polskimi nazwiskami bohaterów najdobitniej świadczy o zasługach naszego narodu dla Europy.

            Chwała Bohaterom.

             Niech pamięć o Ich czynach nigdy nie zagaśnie.

            Koło Historyczne „Wiarus”

            Cezary Świerczewski - " O Wojtku niedźwiedziu polskim żołnierzu"

            Link:  https://view.genial.ly/6097ddcf7e668d0d2514417e/presentation-z-kart-historii-ii-korpusu

             

        • 43. rocznica zamachu na Ojca Świętego Jana Pawła II
          • 43. rocznica zamachu na Ojca Świętego Jana Pawła II

          • „Jedna ręka strzelała, a inna kierowała kulę..."

            Jan Paweł II     

            W  poniedziałek   13 maja  br. minie 43. rocznica zamachu na Ojca świętego Jana Pawła II i 105. rocznica objawień w Fatimie. Miejsce dokonanego 43 lata temu zamachu na papieża upamiętnia płyta w bruku po prawej stronie części Placu świętego Piotra  w RzymieW czasie środowej audiencji ogólnej 13 maja 1981 o godz. 17.00 Ojciec Święty rozpoczął objeżdżanie odkrytym samochodem terenowym Placu św. Piotra, błogosławiąc przybyłych pielgrzymów. Dziewiętnaście minut później turecki płatny morderca Mehmet Ali Agca  z terrorystycznej organizacji "Szare wilki" dwukrotnie wystrzelił do papieża, ciężko go raniąc. Zamachowca ujęto w pobliżu miejsca zbrodni, Jana Pawła II przewieziono zaś natychmiast do rzymskiej kliniki im. Agostino Gemellego. Tam podczas sześciogodzinnej operacji lekarzom udało się powstrzymać upływ krwi  i uratować mu  życie. Papież przeżył zamach, ale już nigdy nie odzyskał pełni sił. Ten pamiętny dzień wstrząsnął całym światem. Czy Jan Paweł II - papież Polak przeżyje? To dramatyczne pytanie kołatało w sercach milionów wiernych pod każdą szerokością geograficzną. Przez cały świat przeszła fala modlitwy, zjednoczenia i solidarności. Papież  mocno wierzył, że swoje ocalenie zawdzięcza Matce Bożej Fatimskiej, która 13 maja 1917 roku objawiła się w Fatimie. Wyraził to słowami: „Jedna ręka strzelała, a inna kierowała kulę”. Mimo iż od zamachu minęło już tyle lat, te tragiczne wydarzenia ciągle pozostają żywe w pamięci wszystkich. i ciągle pozostają bez wyjaśnienia. Pytanie - Kto i dlaczego w papieżu Polaku widział zagrożenie dla komunistycznej ideologii, czy fundamentalizmu? - nadal zostaje bez odpowiedzi.

            Koło Historyczne "Wiarus"

            Film - https://www.youtube.com/watch?v=U7PfF3f4l1w

        • Wycieczka do sądu
          • Wycieczka do sądu

          • W dniu 8 maja 2024 r. uczniowie klasy IV B wzięli udział w zajęciach edukacyjnych "Dostępność wymiaru sprawiedliwości" organizowanych przez Sąd Okręgowy Warszawa-Praga.
            Uczniowie zwiedzili budynek sądu, w tym słynną salę rozpraw dla przestępczości zorganizowanej oraz cele więzienne w piwnicach sądu. Przede wszystkim jednak mieli wyjątkową okazję wcielić się w role głównych postaci przewodu sądowego: sędziego, ławników, adwokatów i prokuratorów. Zagrali też role drugiej strony: przestępcy, ofiary i świadków, osądzając słynnego zbrodniarza - Wilka z baśni "Czerwony Kapturek". Było wiele emocji, ale też  uczniowie mogli się przekonać, że bycie prawnikiem jest trudną, wymagającą ogromnej wiedzy, dociekliwości i skupienia  profesją.
            Wycieczka uświadomiła uczniom, że rzeczywistość polskiego sądu odbiega od wizerunku pokazywanego w mediach, zwłaszcza w filmach fabularnych.

            >>>>>>> Dyplom
            Opiekun: Agnieszka Dudek

              

        • Wycieczka kasy IV c do Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy w Warszawie
          • Wycieczka kasy IV c do Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy w Warszawie

          • W dniu 08 maja 2024 r. klasa IV c była uczestnikiem warsztatów psychoedukacyjnych w Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy w Warszawie. Podczas spotkania z panią psycholog Anną Kozioł uczniowie prowadzili dyskusję na temat przemocy rówieśniczej. Po obejrzeniu filmu dokumentalnego, w grupach próbowali znaleźć odpowiedź na pytania: Co można zrobić doświadczając osobiście przemocy rówieśniczej? Jak reagować w sytuacji kiedy są obserwatorami przemocy? Gdzie szukać pomocy w tych sytuacjach?

            Po warsztatach zjedliśmy pyszne lody oraz pojechaliśmy na lekcję w-f do Hangaru 646.

            Opracowanie: Anna Kostrzębska

        • 79. rocznica zakończenia II wojny światowej
          • 79. rocznica zakończenia II wojny światowej

          • W  środę 8 maja br.  minęła 79. rocznica zakończenia II wojny światowej. Składając hołd jej ofiarom pamiętajmy o niezłomnej walce naszego narodu z Niemcami przez cały okres jej trwania od 1 września 1939 roku do 8 maja 1945 roku. Rzeczypospolita Polska nigdy nie skapitulowała. Żołnierze polscy walczyli na wszystkich frontach tej wojny . We wrześni 1939 roku bronili Polski przed III Rzeszą i Związkiem Sowieckim. Walczyli we Francji, Norwegii i w niedocenianej w historii Bitwie o Anglię  1940 roku , w Afryce 1941 - 1942, na froncie wschodnim od 1943 roku, pod Monte Cassino, Ankoną, Falaise, Arnhem1944, uczestniczyli w wyzwoleniu  Bolonii, brali udział w zdobyciu Berlina. Dzięki polskim matematykom, którzy złamali kod niemieckiej maszyny szyfrującej Enigmy alianci mogli śledzić zamierzenia niemieckich armii. W okupowanym kraju Polskie Państwo Podziemne organizowało walkę zbrojną i wsparcie wywiadowcze  sojuszników. To polski wywiad zdobył dokumentację i elementy rakiet V 1 i V 2. W ramach działalności Polskiego Państwa Podziemnego działało tajne szkolnictwo, wydawana była podziemna prasa, funkcjonował wymiar sprawiedliwości , działały partie polityczne. Polska Podziemna sprawowała opiekę nad  prześladowanymi obywatelami, w tym także żydowskimi  i powiadomiła wolny świat o Holocauście. To Polska do obrony swych najistotniejszych wartości i interesów państwowych rzuciła wszystko czym dysponowała .Przez cały okres trwania II wojny światowej w szeregach Wojska Polskiego, oddziałach podziemia niepodległościowego i armiach sojuszniczych  przewinęło się około 2 miliony 400 tysięcy Polaków. Ceną bohaterskiej i niezłomnej walki z Niemcami była śmierć ponad 6 milionów polskich obywateli. straty materialne obliczane są na ponad  6220 mld zł, a prawie połowa dóbr kultury została zniszczona lub wywieziona. Terytorium Polski skurczyło się o prawie 80 tysięcy kilometrów kwadratowych. I choć Polska jako pierwsza przeciwstawiła się zbrojnej napaści zwycięstwo nad niemieckim totalitaryzmem nie przyniosło  jej upragnionej wolności. Została oddzielona od demokratycznego świata żelazną kurtyna i pozostawała pod dominacją Związku Socjalistycznych Republik Sowieckich  aż do 1989 roku.

            Koło Historyczne "Wiarus"

        • Galeria patriotyczna w naszej szkole
          • Galeria patriotyczna w naszej szkole

          • Jesteśmy różni, pochodzimy z różnych stron Polski, mamy różne zainteresowania, ale łączy nas jeden cel. Cel ten to Ojczyzna, dla której chcemy żyć i pracować.” – Roman Dmowski

             

        • 233. rocznica uchwalenia Konstytucji 3 Maja
          • 233. rocznica uchwalenia Konstytucji 3 Maja

          • "Konstytucja była kamieniem, który spowodował lawinę. Była prowokacją, na którą Rosja odpowiedziała tak,  jak odpowiedzieć musiała, chroniąc swoje imperialne interesy. Było to również wyzwanie rzucone zdecydowanej większości szlachty, która nie chciała żadnych poważniejszych zmian w ustroju państwa."

            /Andrzej Chwalba/

            W piątek  3 maja 2043 roku będziemy świętować  233. rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 Maja, która jest jednym  z  największych osiągnięć polskiego parlamentaryzmu. Niech biel i czerwień naszych narodowych flag  ubarwi nasze okna, balkony i posesje. Niech łopoczące na wietrze narodowe flagi będą symbolem tego, że pamiętamy o tamtych wydarzeniach, bohaterach w tych trudnym dla nas czasie.

            Uchwalenie Konstytucji 3 Maja 1791

            Słabość polityczna Rzeczpospolitej w XVIII w. i doprowadziła zależności politycznej od Rosji i przeprowadzenia przez ościenne potęgi (Rosji, Prus i Austrii) pierwszego rozbioru Polski w 1772 r. W końcu l. 80. XVIII w., korzystając ze sprzyjającej sytuacji politycznej – ciężkiej wojny Rosji ze Szwecją i Turcją - król wraz z patriotycznie nastawioną szlachtą podjął próbę reformy kraju. Jej wyrazem stało się uchwalenie, na trwającym od 7 października 1788 r. Sejmie Wielkim, Ustawy Rządowej z dnia 3 maja, zwana popularnie Konstytucją 3 Maja. Skonfederowany sejm obradował pod laską Stanisława Małachowskiego oraz Kazimierza Nestora Sapiehy. Ostateczną redakcję tekstu, przygotowywanego od września 1789 r., sporządził Hugo Kołłątaj. Był to pierwszy w Europie, a drugi na świecie (po konstytucji amerykańskiej z 1787 r., a przed konstytucją francuską z 22 września 1791 r.) akt prawny regulujący i kodyfikujący kompleksowo wzajemną relację oraz zakres władzy sprawowanej przez organy państwowe. Wśród najważniejszych postanowień Konstytucji było m.in.: zastosowanie zasady trójpodziału władzy, zerwanie z zasadą liberum veto (odtąd decyzje na sejmie miały być podejmowane większością głosów), powołanie stałego rządu zwanego Strażą Praw (któremu przewodził król), zespolenie Korony i Litwy oraz zrównanie stanu szlacheckiego i mieszczańskiego. Konstytucja wzięła w obronę chłopstwo oraz pozbawiła praw politycznych tzw. gołotę, czyli szlachtę nie posiadającą majątku. Konstytucja była aktem reformatorsko nastawionej części szlachty i arystokracji, zamierzającej do unowocześnienia i wzmocnienia kraju w obliczu realnego zagrożenia zewnętrznego. Reformy nie utrzymały się długo, gdyż w 1792 r. prorosyjska i antyreformatorska magnateria zawiązała konfederację w Targowicy i wezwała armię rosyjską, do obalenia Konstytucji. W wyniku przegranej przez Rzeczpospolitą , trwającej dwa miesiące tzw. wojny w obronie konstytucji, Ustawa Rządowa została obalona, a w 1793 r. doszło do II rozbioru Polski. Dwa lata później po upadku insurekcji kościuszkowskiej nastąpił trzeci rozbiór Polski, a kraj stracił niepodległość na 123 lata.

            Konstytucja 3 Maja >>>>>>  https://konstytucja3maja.gov.pl/pl/postacie/

            Koło Historyczne "Wiarus"

        • XX Dzień Flagi RP i Dzień Polonii i Polaków za Granicą. Pamiętamy!
          • XX Dzień Flagi RP i Dzień Polonii i Polaków za Granicą. Pamiętamy!

          • "Powiewa flaga, gdy wiatr się zerwie, a na tej fladze, biel i czerwień,

            Czerwień to miłość,  Biel serce czyste, Piękne są nasze barwy ojczyste."

            /„Barwy ojczyste“ Czesław Janczarski/

            W czwartek  2 maja  będziemy obchodzić XX  Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej i Dzień Polonii i Polaków za GranicąSejm Rzeczypospolitej Polskiej 20 lutego 2004 roku ustanowił 2 maja Dniem Flagi Rzeczypospolitej Polskiej. Wybór tej daty nie był przypadkowy. Pierwszym powodem było to, że w czasach PRL-u, w tym dniu zdejmowano flagi państwowe po 1 maja, by nie były eksponowane w dniu zniesionego przez władze komunistyczne Święta Konstytucji 3 Maja. Drugim powodem było zawieszenie  2 maja 1945 roku naszej narodowej flagi i na Kolumnie Zwycięstwa - Siegessaule oraz na Reichstagu w Berlinie, przez  żołnierzy Ludowego Wojska Polskiego szturmujących u boku Armii Czerwonej stolicę hitlerowskich Niemiec. Ustawodawcy chodziło również o wybór dnia, w którym Polakom towarzyszy refleksja o ważnych datach z historii Polski, wypełnienie wolnego dnia pomiędzy świętami narodowymi, oraz podkreślenie obchodów Światowego Dnia Polonii. Zapraszamy uczniów naszej szkoły do  udziału w akcji upamiętnienia Dnia Flagi Rzeczypospolitej i 233 rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja. Niech dumnie powiewające na  fasadach naszych domów, balkonach i w oknach biało - czerwone flagi świadczą o tym, że pamiętamy, że jesteśmy wspólnotą.

            Koło Historyczne "Wiarus"

        • Nie ma polskiej niepodległości, bez europejskiej jedności!
          • Nie ma polskiej niepodległości, bez europejskiej jedności!

          • W środę 1 maja 2024 roku minie 20 lat od przystąpienia Polski do Unii Europejskiej - przełomowego momentu w historii zarówno naszego kraju, jak i całej Wspólnoty. 1 maja 2024 r. Polska stała się pełnoprawnym członkiem Unii Europejskiej. Tego dnia unijne członkostwo wraz z Polską uzyskały także: Czechy, Cypr, Litwa, Łotwa, Estonia, Malta, Słowacja, Słowenia i Węgry. Było to największe w historii rozszerzenie UE. Tego dnia w Dublinie przy dźwiękach „Ody do radości” na maszty wciągnięto 25 flag państw unijnych. W Polsce państwowe uroczystości odbyły się na placu Piłsudskiego w Warszawie.  Wstąpienie w szeregi Unii Europejskiej było długotrwałym procesem, w który zaangażowanych było wielu rządów. Poprzedziło je  referendum, w którym Polacy zdecydowaną większością opowiedzieli się za przystąpieniem Polski do Wspólnoty Europejskiej. Mocny sygnał pragnienia „powrotu do Europy” wysłali  wcześniej, w wyborach 4 czerwca 1989 roku. Miażdżące zwycięstwo „Solidarności” oraz wkrótce później utworzenie rządu Tadeusza Mazowieckiego było wyrazem woli Polaków znalezienia się tam, gdzie było ich naturalne miejsce – w europejskiej wspólnocie narodów. Wcześniej, przez dekady sowieckiej dominacji nad naszą częścią Europy oraz będących tego konsekwencją rządów komunistycznych w naszym kraju, Polacy mogli jedynie marzyć o Europie, od której oddzielała ich żelazna kurtyna .Polacy dobrze rozumieli lekcje historii i sens europejskiej jedności. Wiedzieli, że w naszym położeniu geopolitycznym, jedynie przyłączenie się do europejskiej wspólnoty daje szansę na Polskę niepodległą, wolną i demokratyczną. Faktyczny proces integracji Polski rozpoczął się w Atenach 8 kwietnia 1994 roku z chwilą złożenia Polski wniosku o członkostwo w Unii Europejskiej i potwierdzenia go przez wszystkie państwa członkowskie podczas konferencji w Essen 9–10 grudnia 1994 roku.  Prawną podstawę przystąpienia Polski do Unii Europejskiej było podpisanie Traktatu akcesyjnego16 kwietnia 2003 roku w Atenach.

            Koło Historyczne „Wiarus”

        • WARSZTATY PATRIOTYCZNE
          • WARSZTATY PATRIOTYCZNE

          • W ostatnim tygodniu przed majówką zostały zorganizowane warsztaty patriotyczne. Uczniowie poznawali symbole NASZEJ OJCZYZNY. Na zajęciach specjalistycznych wykonywali plakaty XXL, kodowanie i wiele innych aktywności. Była to świetna okazja do przybliżenia im historii Polski.Maj to miesiąc, w którym każdy Polak powinien pamiętać o ważnych wydarzeniach dla naszej Ojczyzny. Dzień Flagi Państwowej oraz Uchwalenie Konstytucji 3 Maja to znaczące daty w historii kraju, dlatego też cała społeczność szkolna szczególnie stara się rozwijać uczucia patriotyczne i wzbudzać miłość do Ojczyzny. 2 maja w Polsce jest obchodzony Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej. To jedno z najmłodszych świąt państwowych - zostało ustanowione uchwałą Sejmu z 20 lutego w 2004 roku, by propagować wiedzę o polskiej tożsamości oraz symbolach narodowych.Kolory Flagi Polskiej towarzyszą nierozerwalnie dziejom historycznym naszego narodu, a są nimi czerwień - symbolizująca przelaną krew w walce w obronie kraju oraz biel - symbolizująca wartości duchowe, czystość i niepokalanie. Te przyjęte przez sejm barwy, 1 sierpnia 1919 roku, rozpowszechniły się bardzo szybko i towarzyszyły Polakom we wszystkich ważnych wydarzeniach.

            Organizatorzy: Agnieszka Milewska, Kinga Wawryszuk

        • Nasz patron - ppłk pil. Marian Pisarek
          • Nasz patron - ppłk pil. Marian Pisarek

          • "Bądź jak Patron mojej szkoły w  nauce biegły, w wysiłku wytrwały.
            Bądź jak On ojczyźnie wierny.
            (…)To dzięki Niemu i poległym tysiącom
            żyjesz, pracujesz i uczysz się w wolnym kraju.”

            /Joanna, lat 13/

             W  poniedziałek  29 kwietnia 2024  roku minie 82. rocznica chwalebnej śmierci podpułkownika pilota Mariana Pisarka - dowódcy 141 Eskadry Myśliwskiej w wojnie obronnej Polski we wrześniu 1939 roku, pilota słynnego Dywizjonu 303 „Kościuszkowskiego” w Bitwie o Anglię, dowódcy Dywizjonu 308 „Krakowskiego", dowódcy I Skrzydła Myśliwskiego, patrona Szkoły Podstawowej nr 1, syna radzymińskiej ziemi. Człowieka prawego, który oddał życie za wartość najcenniejszą dla każdego narodu, jaka jest wolność. Walcząc z dala od  ojczystej ziemi, jak setki tysięcy polskich żołnierzy dawał świadectwo światu, że Polska nie zginęła, Na wolność bowiem tylko te narody zasługują, które o nią walczą.  W tym roku 3 maja minie 33 rocznica nadania naszej szkole jego imienia. Jesteśmy dumni z naszego patrona i przyrzekamy  przez następne lata przypominać  i rozsławiać jego imię i dokonania polskich pilotów walczących o "wolność waszą i naszą w czasie II wojny światowej."

            KALENDARIUM >>>>>>> Kalendarium.pdf

            Cześć i Chwała Bohaterowi, który może być dla nas wzorem do naśladowania.

            Koło Historyczne "Wiarus"

        • Warsztaty z okazji Światowego Dnia Zdrowia
          • Warsztaty z okazji Światowego Dnia Zdrowia

          • W związku ze zbliżającymi się wakacjami my jako pedagodzy chcielibyśmy, aby ten czas był spędzany przez dzieci bezpiecznie i z zachowaniem umiejętności ratowania zdrowia i życia drugiego człowieka. Celem warsztatów było podniesienie świadomości młodych ludzi, poczucia odpowiedzialności, ukształtowanie postaw ukierunkowanych na współpracę w grupie oraz rozwój wrażliwości i pomoc drugiemu człowiekowi. Uczestnicy poznali prawidłowe zachowania i skuteczne działania w nagłych, nieprzewidzianych sytuacjach. Zajęcia miały na celu profilaktykę i wyrabianie w uczniach postaw probezpiecznych. Takie warsztaty mogą zaowocować w przyszłości tym, że dziecko będzie umiało odpowiednio zachować się podczas niebezpiecznych sytuacji, z którymi każdy ma styczność. Zdobyta wiedza, opanowanie i dobre nawyki mogą sprawić, że nasz Podopieczny zostanie prawdziwym superbohaterem pomagając komuś, lub nawet ratując czyjeś życie. Podczas zajęć dzieci dowiedziały się:jakie są najczęściej spotykane sytuacje zagrażające zdrowiu i życiu;jak rozpoznawać niebezpieczne sytuacje i jak się wobec nich zachować;jak dbać o swoje bezpieczeństwo;czym jest pozycja boczna bezpieczna;kiedy prowadzić resuscytację krążeniową i czym ona jest; po co są opatrunki i w jaki sposób ich używać;jak brzmi instrukcja RKO w języku angielskim (w związku z częstymi wyjazdami uczniów za granicę); jakie są numery alarmowe, jak je zapamiętać.

            Organizatorzy: Magdalena Kaim-Korzeniowska i Agnieszka Milewska

        • Szkolny konkurs "Własne dotykowe memory"
          • Szkolny konkurs "Własne dotykowe memory"

          • Gra memory ma doskonały wpływ na dziecko, rozwija umiejętności społeczne, ćwiczy pamięć (w tym pamięć dotykową) i spostrzegawczość, rozwija małą motorykę (stymuluje zmysł dotyku), koordynację oko-ręka. Konkurs cieszył się dużym zainteresowaniem, a grę wykonało 28 uczniów.

            I miejsce - Adrian Skłudzki Id

            II miejsce - Tomasz Skudzki IIe

            III miejsce - Julia Roszkowska Ih

            Wyróżnienia: Tymon Ducki IIIb, Maja Adamska Ie, Justyna Trepto IVa, Bartosz Łabasiewicz VIe. Zwycięzcy otrzymali nagrody ufundowane przez Radę Rodziców. Dziękuję za udział, wszystkim uczestnikom serdecznie gratuluję przepięknych i niezwykle kreatywnych prac konkursowych.

            Opracowanie: Kinga Wawryszuk

        • Ekologiczne sałatki
          • Ekologiczne sałatki

          • Uczniowie klasy Ig wraz z wychowawcą biorą udział w Ogólnopolskim Programie Edukacyjnym, ,,Kubusiowi Przyjaciele Natury''. Jest to przedsięwzięcie poświęcone tematyce ekologicznej, organizowane przez markę "Kubuś''.

            Jego celem jest proekologiczna edukacja dzieci i zachęcenie ich do ruchu już od najmłodszych lat.  Uczniowie podczas realizacji tego programu uczą się, jak  powinniśmy dbać o środowisko naturalne, poznają podstawowe zasady ekologii oraz przekonują się, jak ważną rolę pełnią owoce oraz warzywa w naszym codziennym jadłospisie.

            Wielokrotnie podczas lekcji omawialiśmy zasady zdrowego odżywiania. Wykonywaliśmy związane z tym ćwiczenia oraz zabawy. Poświęcamy czas na rozmowy, ale także praktyczne działania związane ze sportem, codzienną gimnastyką oraz tańcami przy muzyce.

            Wykonaliśmy sałatki: owocowe oraz warzywne. Każde z dzieci przyniosło owoce i warzywa, po które najczęściej i najchętniej sięga. Przygotowaliśmy stanowiska pracy i wszyscy uczniowie pod nadzorem i kontrolą nauczyciela doskonalili umiejętność obierania i krojenia. Po zakończonych czynnościach pierwszoklasiści pamiętali o posprzątaniu swoich miejsc pracy, po czym z uśmiechem na ustach i dużym apetytem zjedli przygotowane przez siebie ,,bomby witaminowe''.

            Było smacznie, zdrowo i kolorowo! :)

            Opracowanie: Agata Szymborska

        • Lekcja online z uczniami z Tarnopola na Ukrainie
          • Lekcja online z uczniami z Tarnopola na Ukrainie

          • Uczniowie klasy 7f o profilu językowym wraz z dwiema koleżankami z klasy 8c i 8d uczestniczyli w lekcji online pt. "What are you like?” poprowadzonej przez p. Iwonę Banaszkiewicz, nauczyciela naszej szkoły oraz p. Olhę A., nauczyciela języka angielskiego w Tarnopolu na Ukrainie. Lekcje odbywają się w ramach współpracy obydwu placówek edukacyjnych w związku z podpisanym w zeszłym roku memorandum.

            Już pierwsze zadanie było zaskoczeniem dla młodzieży. Jako rozgrzewka językowa i wprowadzenie do tematu, należało  przedstawić swoje cechy charakteru wraz z uzasadnieniem wyboru. Należy podkreślić, iż można było wybrać tylko te przymiotniki, których litery znajdują się jako cztery pierwsze w swoim imieniu, czyli np. p-punctual, i–intelligent, a-ambitious. Cieszy fakt, iż wszyscy uczniowie poradzili sobie z tym zadaniem znakomicie, potrafili dobrze dobrać odpowiednie cechy charakteru oraz uargumentować swoje zdanie. Lekcja jednak zawierała aż 7 głównych zadań oraz nauczyciele przez cały czas zasypywali odbiorców licznymi pytaniami uzupełniającymi jej główny temat, dlatego młodzież wytrwale podążała za przygotowanymi dla niej niespodziankami oraz rozwijała wszystkie sprawności językowe.

            Uczniowie po przeczytaniu krótkich tekstów, dobierali odpowiednie cechy charakteru do poszczególnych osób, wymyślali własne historie na uzasadnienie spóźnienia w pracy. Potrafili uzupełniać brakującymi przymiotnikami zdania, wpisywać odpowiednie słowa w danym kontekście, uzasadniać dlaczego w różnych sytuacjach komunikacyjnych dana cecha charakteru może mieć negatywne bądź pozytywne konotacje. To zadanie było naprawdę trudne, uczniowie wykazali się nie tylko umiejętnościami językowymi, ale potrafili wczuwać się w sytuacje życiowe osób dorosłych, np. poszukujących pracy.

            Niezwykle fajnym zadaniem, które cieszyło się entuzjazmem ze strony uczniów, było dobieranie danej cechy charakteru, która szczególnie jest obserwowana wśród  uczniów w naszej klasie, np. okazało się, iż klasowym przywódcą jest Gabrysia, a Natalia K. zasługuje na miano oddanej przyjaciółki.

            Dziękujemy p. Oldze za współpracę i z niecierpliwością czekamy na kolejną lekcję w maju!

            Opracowanie: Iwona Banaszkiewicz

        • Zapomniana bitwa – Bój o Radzymin 1809 roku
          • Zapomniana bitwa – Bój o Radzymin 1809 roku

          • W piątek  26 kwietnia 2024 r. minie 215. rocznica  zwycięskiej, choć mało znanej bitwy o Radzymin wojsk Księstwa Warszawskiego z wojskami Cesarstwa Austrii podczas wojny 1809 roku. Po nierozstrzygniętej kilkanaście dni wcześniej bitwie  pod Raszynem  oraz opuszczeniem przez wojska polskie pod dowództwem księcia Józefa Poniatowskiego Warszawy nastąpiły polskie działania na prawym brzegu Wisły, w tym na kierunku radzymińskim. Szwadron kawalerii z 3 pułku ułanów pod dowództwem ppłk P. Strzyżewskiego oraz batalion piechoty z 6 pułku piechoty pod komendą J. Sierwskiego wsparty baterią artylerii  konnej w sile dwu armat na rozkaz generała Jana Henryka Dąbrowskiego wczesnym rankiem 26 kwietnia 1809 roku z dwu stron uderzyły na stacjonujące w Radzyminie oddziały austriackie składające się z 3 batalionów piechoty i dwu szwadronów huzarów (kawalerii). Po kilkugodzinnym krwawym boju na ulicach miasta nieprzyjaciel został pokonany. Do polskiej niewoli wzięci zostali min. żołnierze z 2 batalionu Baiallet wraz z 37 oficerami Straty nieprzyjaciela to ponad 200 żołnierzy poległych, rannych i wziętych do niewoli przy stratach polskich – 19 poległych i 27 rannych żołnierzach. Zwycięska bitwa o Radzymin była początkiem pomyślnej dla wojsk polskich ofensywy na prawym brzegu Wisły i zwycięstwa w całej wojnie, co doprowadziło do przyłączenia do Księstwa Warszawskiego ziem utraconych na rzecz Austrii po III rozbiorze Polski.

            Koło Historyczne "Wiarus"

        • Konkurs recytatorski pt. "Łamańce językowe w wierszach Jana Brzechwy i Juliana Tuwima"
          • Konkurs recytatorski pt. "Łamańce językowe w wierszach Jana Brzechwy i Juliana Tuwima"

          • Dnia 25 kwietnia 2024 r. odbył się konkurs recytatorski pt. "Łamańce językowe w wierszach Jana Brzechwy i Juliana Tuwima". Konkurs cieszył się dużym powodzeniem, uczniowie wykazali się  talentem recytatorskim i aktorskim. Podczas recytacji oceniany był dobór  tekstu i jego pamięciowe opanowanie, interpretacja tekstu, dykcja, staranna wymowa, stopień trudności wybranego tekstu oraz ogólny wyraz artystyczny (gest sceniczny, element ruchu, strój). Dziękujemy wszystkim uczestnikom  konkursu i ich rodzicom za zaangażowanie i profesjonalne przygotowanie do występu.

            Zwycięzcami w kategorii  klas I-III

            I miejsce - Urszula Mulak klasa IIIb

            II miejsce  - Pola Czyżo i Sara Czyżo klasa IIIc

            III miejsce -Cezary Świętochowski klasa Ie.

            Zwycięzcami w kategorii  klas IV- VII

            I miejsce - Kinga Rembelska klasa IVc

            II miejsce - Marlena Lewandowska klasa IVc

            III miejsce - Wiktoria Fluks klasa Vg

            Wyróżnienia: Kamil Kosowski  klasa IVa, Magdalena Żmijewska IVa, Roxana Sobótko klasa IIc, Zofia Kryszkiewicz klasa Ih, Maria Marszałek klasa Ie, Pola Ajdys klasa Ie, Michalina Rosa klasa Ie, Maja Adamska klasa Ie, Klaudia Janczyk klasa Ie, Liliana Gąta klasa Ie, Maja Skura klasa Ie.

            Wszystkim uczestnikom gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów w konkursach recytatorskich.

            Organizatorzy: Katarzyna Staniszewska, Iwona Szymańska, Katarzyna Brzozowska, Sylwia Sikorska.

        • Udział w ogólnopolskiej akcji #SprzątamyDlaPolski
          • Udział w ogólnopolskiej akcji #SprzątamyDlaPolski

          • W dniu 24.04.2024r. nasza młodzież ze Szkolnego Klubu Wolontariusza włączyła się do ogólnopolskiej akcji #SprzątamyDlaPolski, której celem jest nie tylko troska o środowisko naturalne w swojej najbliżej okolicy, ale także kształtowanie postawy odpowiedzialności za wspólne dobro. Ta proekologiczna akcja stanowi dzisiaj jedną z atrakcyjnych form nowoczesnego, zielonego patriotyzmu. Poprzez konkretne działanie zwracamy uwagę społeczeństwa na ważny temat, jakim niewątpliwie jest ochrona klimatu, postawa odpowiedzialności młodego pokolenia i dbałość o nasze lokalne środowisko.Szkolny Klub Wolontariusza.

            Opracowanie: Aneta Żołądek

    • Kontakty

      • Szkoła Podstawowa nr 1 im. ppłka pil. Mariana Pisarka
      • sp1radzymin@radzymin.pl - Dorota Poznańska
      • Sekretariat (nowy budynek szkoły) czynny w godz. 07.30-15.30 tel. (+48) 22 786-72-79
      • ul. 11 Listopada 2 05-250 RADZYMIN Poland
  • Galeria zdjęć

      brak danych