• Akcja edukacyjna „Pomóż dzikom wrócić do lasu”

• "Pomóż dzikom wrócić do lasu" - to hasło akcji, w której uczestniczy Szkoła Podstawowa nr 1 w Radzyminie. Pierwsi uczniowie uczęszczający na świetlicę przynieśli już do szkoły żołędzie, które zostaną przekazane Kołom Łowieckim. Akcja ma na celu zmniejszenie zagrożenia związanego z obecnością dzikich zwierząt, np. dzików,  na terenach zamieszkania ludzi.Rozbudowa miast i osiedli na terenach w pobliżu lasów oraz łatwa dostępność do wyrzucanej przez ludzi żywności ma negatywny wpływ na zwierzęta. Opuszczają one las, żeby skorzystać z łatwo dostępnego pokarmu. Pokarmem tym mogą być wyrzucane odpady zielone i odpady ogrodnicze. Najczęściej ten pokarm wabi dziki. Żeby dziki pozostały w lesie, pracownicy Kół Łowieckich wykorzystają żołędzie. Wykonają oni podsypy dla dzików w lasach tak, aby ograniczyć ich wychodzenie za pokarmem na tereny osiedli.Serdecznie zachęcamy wszystkich uczniów do wzięcia udziału w akcji. Zbieramy żołędzie do połowy listopada.

Organizatorzy: Małgorzata Kurek i Anita Sobótko

• Wycieczka ulicami Radzymina

• W poniedziałek 25 października br. uczniowie zrzeszeni w Kole Historycznym „Wiarus’ udali się na wycieczkę  ulicami Radzymina. Głównym celem wycieczki było poznanie burzliwej  historii naszego małego miasteczka, które  należy do najstarszych miast na Mazowszu. Naszą wędrówkę w głąb radzymińskich dziejów rozpoczęliśmy w holu szkoły, gdzie  podziwialiśmy makietę okazałego pałacu księżnej Eleonory Czartoryskiej, wujenki króla Stanisława  Augusta Poniatowskiego .Księżna Eleonora Czartoryska właścicielka radzymińskich dóbr w II połowie XVIII wieku wydała unikatowy zbiór praw określający obowiązki i przywileje dworu i mieszkańców. W 1785 roku król, na prośbę księżnej, nadał Radzyminowi prawa, w tym targowe w każdą środę . Co warte podkreślenia ich tradycja trwa do dziś. Następnie udaliśmy się pod pomnik poświęcony kolejarzom biorącym udział w boju a Radzymin w pamiętnych dniach sierpnia 1920 roku. Stojąc przed pomnikiem z zainteresowaniem słuchaliśmy barwnej opowieści nauczyciela o walkach polskich żołnierzy z bolszewikami  na ulicach naszego miasta. Z dumą patrzyliśmy na krzyże umieszczone przy Drodze Golgoty Narodu Polskiego, która prowadzi do Cmentarza Poległych Żołnierzy Polskich 1920 roku. Repliki Krzyży Virtuti Militari, upamiętniają pułki, mieszkańców Radzymina i wybitnych dowódców związanych z bitwą o Radzymin. Kolejnym punktem naszej wycieczki było poznanie historii radzymińskiego kościoła, szkoły elementarnej i pomnika Tadeusza Kościuszki . W kruchcie kościoła przed pamiątkową tablicą  minutą ciszy uczciliśmy pamięć ppłka pil. Mariana Pisarka i polskich pilotów biorących udział w Bitwie o Anglię. To ci nieliczni walnie przyczynili się  do pierwszej porażki wojsk Hitlera w II wojnie światowej. Naszą wycieczkę zakończyliśmy przed Dębem Wolności, który od ponad 100 lat jest  niemym świadkiem  historii miasta i jego mieszkańców. Wycieczka odbyła się w ramach akcji edukacyjnej ”Poznaj dzieje Radzymina – małego miasteczka z wielką historią”.

• Spotkanie autorskie z p. Waldemarem Smaszczem

• ,,Wszystko bierze swą moc z ideałów."
            /C.K. Norwid, W pracowni Guyskiego/

W środę 20 października 2021 roku uczniowie klasy VIII a,b,f,g pod opieką wychowawców uczestniczyli w spotkaniu autorskim z  panem Waldemarem Smaszczem. Tematem spotkania, które odbyło się w Sali Koncertowej  im. Fryderyka Chopina w Radzyminie była poezja   Cypriana Kamila  Norwida , "co krzepi serca i podnosi ducha" Waldemar Smaszcz – to  historyk literatury, krytyk, eseista, tłumacz, autor wielu książek i wyborów wierszy polskich poetów, przyjaciel ks. Jana Twardowskiego. W 2000 r. papież Jan Paweł II przyznał mu odznaczenie Najczcigodniejszego Krzyża Pro Ecclesia et Pontyfice. Waldemar Smaszcz w zajmujący sposób przybliżył licznie zgromadzonej na sali młodzieży trudną w odbiorze twórczość naszego wieszcza narodowego. Co warte podkreślenia Cyprian Kamil Norwid to poeta ziemi radzymińskiej. Uczniowie z zainteresowaniem słuchali prelekcji pana Waldemara, która przepełniona była  anegdotami dotyczącymi poety.  Spotkanie zorganizowane zostało w ramach  obchodów   Roku Norwidowskiego: 24 września br.  obchodziliśmy  dwusetną rocznicę urodzin Cypriana Kamila Norwida - pisarza, dramaturga, eseisty, felietonisty, epistolografa, a także znakomitego grafika, rytownika, akwaforcisty, malarza i rzeźbiarza. Cyprian Kamil Norwid obecnie jest najczęściej cytowanym  polskim  poetą.

Notka biograficzna >>>>  Cyprian_Kamil_Norwid.pdf

• Ks. Jerzy Popiełuszko

• "Nie daj się zwyciężyć złu, ale zło dobrem zwyciężaj."

We wtorek 19 października 2021 roku minęła 37. rocznica  porwania i męczeńskiej śmierci księdza Jerzego Popiełuszko - kapelana "Solidarności". Zabójstwa dokonali funkcjonariusze Służby Bezpieczeństwa  z IV Departamentu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, zajmującego się w Polsce Ludowej zwalczaniem Kościoła Katolickiego.  Ksiądz Jerzy Popiełuszko swoją działalność oparł na sentencji: "Nie daj się zwyciężyć złu, ale zło dobrem zwyciężaj".  Na Mszach  świętych w intencji ojczyzny gromadził tysiące ludzi dając im ewangeliczną nadzieję na lepsze jutro. Niezłomny kapelan Solidarności stał się na zawsze symbolem walki ze zbrodniczym  komunistycznym systemem o wolność i wiarę. Został uznany błogosławionym i męczennikiem Kościoła Katolickiego oraz odznaczony pośmiertnie Orderem Orła Białego Tego dnia przypadają również, co warte przypomnienia, obchody Święta Duchownych Niezłomnych.

Koło Historyczne "Wiarus"

• Pierwszoklasiści ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Radzyminie są już pełnoprawnymi uczniami. W dniach 18,19,20 października odbyły się uroczyste Ślubowania…

• W niezwykle podniosłej atmosferze, przed pocztem sztandarowym, pierwszacy ślubowali być dobrymi uczniami i Polakami, swym zachowaniem i nauką sprawiać radość rodzicom i nauczycielom. Po złożeniu ślubowania pani dyrektor Elżbieta Jeleń dokonała symbolicznego pasowania na ucznia wypowiadając zdanie: „Pasuję Cię na ucznia Szkoły Podstawowej nr 1" i dotykając ołówkiem, jak czarodziejską różdżką, ramion pierwszoklasistów.

Zanim jednak maluchy zostały przyjęte do grona społeczności szkolnej musiały przedstawić to, czego już się w szkole nauczyły. Gotowi, odświętnie ubrani i bardzo przejęci przystąpili do zaprezentowania swoich umiejętności. Zadaniem uczniów było m. in. zaśpiewanie piosenek, recytacja wierszy oraz udzielenie odpowiedzi na szereg bardzo ważnych pytań. Po zakończonej prezentacji uczeń klasy IV, potwierdził, iż wszystkie dzieci wspaniale zdały "egzamin pierwszoklasisty".

W tej wyjątkowej chwili pani Dyrektor pogratulowała dzieciom zaprezentowanych umiejętności a nauczycielkom, które przygotowały pierwszaków do wspaniałego występu. Następnie wychowawczynie rozdały uczniom dyplomy, listy.

Wychowawcy klas 1

• Wycieczka do Warszawy

• We wtorek rano 12 października 2021r. wstałem wcześniej niż zwykle, ale byłem zadowolony, bo jechaliśmy na wycieczkę do Warszawy To nasza pierwsza wycieczka w tym roku.
            Po godzinie ósmej wyruszyliśmy spod szkoły. Mimo że drogę tę przemierzałem już często, tym razem było inaczej. Byłem z kolegami z klasy. Jechaliśmy do Warszawy, by zwiedzać Stare Miasto i Zamek Królewski. Zaczęliśmy od Kolumny Zygmunta IV Wazy, gdzie każdy mógł sobie zrobić pamiątkowe zdjęcie. Później chodziliśmy wąskimi uliczkami Starego Miasta, odkrywaliśmy ukryte tam syrenki, symbol Warszawy. Zrobiliśmy też zakupy pamiątek w miejscowych sklepikach. Widzieliśmy również Bazyliszka, pomnik Małego Powstańca, resztki murów, basztę,  pomnik Warsa i Sawy, a na koniec zwiedzaliśmy Zamek Królewski.  W Zamku Królewskim jest ogrom cudownych eksponatów, które przykuwały naszą uwagę. Widzieliśmy piękne komnaty, obrazy, rzeźby, trony Króla i wiele innych. Przewodnik z pasją opowiadał o tym, co mijamy po drodze.

Nie zapomnę również oglądania pierwszych ruchomych schodów w Polsce oraz dokarmiania gołębi na Starym Mieście. To był udany dzień, długo będę wspominał naszą wspólną wycieczkę. Mam nadzieję, że niebawem znowu gdzieś pojedziemy, by poszerzać horyzonty.

Opracował; Mateusz Derela, kl. 4d

• Kartka dla lotnika

• Drodzy Uczniowie,

W środę 3 listopada 102 urodziny będzie obchodził Pan Mieczysław Frąckiewicz, lotnik Polskich Sił Powietrznych. W czasie II wojny światowej został zesłany na Sybir. Z Armią Andersa dotarł do Europy. Zgłosił się do służby w lotnictwie i w kwietniu 1943 r. przybył do Wielkiej Brytanii. Po ukończeniu szkolenia na radiooperatora otrzymał przydział do 304 Dywizjonu Bombowego „Ziemi Śląskiej im. ks. Józefa Poniatowskiego”. Po zakończeniu II wojny światowej nie wrócił do Polski.

Okażmy szacunek i pamięć Jubilatowi. Wyślijmy kartki z urodzinowymi życzeniami.”

Serdecznie zachęcamy Was do udziału w tej szczytnej akcji  Instytutu Pamięci Narodowej stworzenia urodzinowych kartek dla pana Mieczysława Frąckiewicza.

Na kartki czekamy do 22 października 2021 roku.

Koło Historyczne ,,Wiarus”

>>>>>>>>> Jak_wziac_udzial_w_akcji.pdf

>>>>>>>>> ULOTKA eduresized_IPN-_kartka_dla_lotnika.jpg

• Wycieczka do Żelazowej Woli

• Dnia 13 października br. uczniowie z klasy 3a oraz 3g wraz z p. Barbarą Gierą oraz p. Justyną Zborowską wybrali się na wycieczkę do Żelazowej Woli, gdzie w 1810 r. urodził się Fryderyk Chopin.
            Naszą wyprawę rozpoczęliśmy od zwiedzenia dworku, w którym przyszedł na świat największy polski kompozytor. Historyczna oficyna jest jedynym obiektem pamiętającym czasy, gdy w jej wnętrzach mieszkała rodzina Chopinów. Z dużym zainteresowaniem przekraczaliśmy progi domu oglądając kolejne pomieszczenia, ich wystrój, fotografie rodzinne, jednocześnie wsłuchiwaliśmy się w bogate, historyczne informacje, które przekazywał nam pan przewodnik. Potem długo spacerowaliśmy
            po parku w Żelazowej Woli. Był to niepowtarzalny spacer przy dźwiękach polonezów, mazurków i etiud naszego kompozytora. Podziwialiśmy pomnik Fryderyka Chopina oraz rzekę Utratę, na której zbudowany jest fantazyjny most, po którym przeszliśmy tanecznym krokiem w rytm muzyki Chopina. Po tych atrakcjach udaliśmy się do pobliskiej restauracji na pyszny i ciepły posiłek. Był to bardzo miły czas spędzony w gronie przyjaciół. Kolejnym punktem naszej wycieczki było zwiedzanie pięknego Parku Romantycznego w Arkadii. Powstał on na przełomie XVIII i XIX wieku dla Heleny Radziwiłłowej.
            Pan przewodnik oprowadzał nas po ogrodzie romantycznym i opowiadał ciekawe historie. Jakże miło było spacerować i podziwiać uroki złotej polskiej jesieni. Wszyscy byliśmy pod wrażeniem tego pięknego i urokliwego miejsca. Na zakończenie wizyty w Arkadii wykonaliśmy pamiątkowe fotografie
            i ruszyliśmy w dalszą drogę. Ostatnią atrakcją wycieczki była wizyta w Łowiczu oraz zwiedzenie najważniejszych zabytków miasta. Na początku udaliśmy się na łowicki Stary Rynek na środku którego stoi klasycystyczny gmach z zegarem wybijającym miejskie kuranty. Tam też mogliśmy zakupić piękne pamiątki. Następnie udaliśmy się do Bazyliki Katedralnej Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny. Przez mieszkańców miasta nazywana jest mazowieckim Wawelem ze względu na to, że w jej kryptach pochowano wielu arcybiskupów i prymasów Polski. Pan przewodnik w interesujący sposób przybliżył wszystkim historię tego miejsca. Obok bazyliki stoi pomnik Jana Pawła II na pamiątkę jego wizyty
            w Łowiczu w czerwcu 1999 r. Na zakończenie pobytu wybraliśmy się na Nowy Rynek, który był dawnym targowiskiem miejskim. Ciekawe jest to, że jest on jedynym z nielicznych trójkątnych rynków
            w Europie. W jego centralnej części mogliśmy podziwiać piękną i dużą fontannę.
            Po dniu pełnym atrakcji i wrażeń wróciliśmy szczęśliwie i bezpiecznie do naszych domów. Z pewnością na długo zapamiętamy tę cudowną wycieczkę.

Organizatorzy: Justyna Zborowska i Barbara Giera

• Akcja edukacyjna  „Poznaj dzieje Radzymina – małego miasteczka z wielką historią”
          • Akcja edukacyjna „Poznaj dzieje Radzymina – małego miasteczka z wielką historią”

• W poniedziałek 11 października br.  uczniowie  należący do Koła Historycznego „Wiarus”  uczestniczyli w wycieczce  w ramach szkolnej akcji edukacyjnej  „Poznaj dzieje Radzymina – małego miasteczka z wielką historią”. Celem naszej wycieczki było poznanie dziejów radzymińskich Żydów, które stanowią część historii naszego miasta. Żydzi  uciekający przed carskimi prześladowaniami  chętnie zasiedlali polskie ziemie znajdując  tu sprzyjające warunki do rozwoju,  spokojnej pracy i kultywowania własnej tradycji. Nasze miasto przez trzy stulecia był miejscem wspólnego funkcjonowania dwu społeczności – polskiej i żydowskiej.  Zamieszkujący od XVII wieku w  Radzyminie Żydzi zajmowali się handlem, rzemiosłem, a także dzierżawą ogrodów oraz udzielaniem miejscowym kupcom i rzemieślnikom pożyczek pod zastaw. Swoje warsztaty mieli  żydowscy krawcy, szewcy, kuśnierze, rymarze i farbiarze tkanin. Na początku drugiej połowy XIX wieku Radzymin stał się silnym ośrodkiem chasydyzmu (chasyd po hebrajsku znaczy – “pobożny”) za sprawą cadyka Jakowa Arie Gutermana. , który nosił przydomek – “cudotwórca” W latach 1907–1908 , co warte podkreślenia w Radzyminie mieszkał późniejszy laureat Nagrody Nobla pisarz Isaac Bashevis Singer. Po wysłuchaniu w ciszy i skupieniu krótkiej historycznej prelekcji naszego opiekuna p. Grzegorza Jelenia udaliśmy się  na  kierkut – cmentarz żydowski mieszczący się przy ulicy Adama Mickiewicza. Po uporządkowaniu sarkofagu  zawierającego doczesne szczątki pochowanych na radzymińskim kierkucie  obywateli polskich narodowości żydowskiej z zainteresowaniem wsłuchiwaliśmy się w opowieść nauczyciela o wojennych losach radzymińsk9ich Żydów. Dowiedzieliśmy się , że jesienią 1940 r. u zbiegu ulic Reymonta i Weteranów  naszego miasta Niemcy utworzyli getto, w którym zgromadzili około 2,5 tys. Żydów. Dowiedzieliśmy się, że ponad 700  żydów zostało w brutalny sposób zamordowanych i pochowanych na terenie żydowskiego cmentarza, a  lasy otaczające Radzymin skrywają  doczesne szczątki pomordowanych w latach niemieckiej okupacji Polaków i Żydów. W październiku 1942 r. stłoczeni w nieludzkich warunkach obywatele polscy narodowości żydowskiej   zostali  wywiezieni do obozu zagłady w Treblince gdzie zostali przez niemieckiego okupanta pozbawieni życia. Słuchając wartkiej opowieści naszego nauczyciela postawą na baczność i zapalonym zniczem – ogniem pamięci uczciliśmy pamięć naszych sąsiadów, którzy zginęli  w imię rasistowskiej ideologii, że naród niemiecki ma prawo panować nad innymi. W naszej narodowej pamięci zawsze wspominać będziemy naszych  żydowskich sąsiadów, którzy  według niemieckiej ideologii nie mieli prawa do życia…

Cześć i Chwała Bohaterom.

• PIERWSZOKLASIŚCI W AKADEMII BEZPIECZNEGO PUCHATKA

• W  bieżącym roku szkolnym 2021/2022 kolejny raz nasza szkoła przystąpiła do XIII edycji Akademii Bezpiecznego Puchatka – ogólnopolskiego programu edukacyjnego, którego celem jest edukacja uczniów klas I w zakresie bezpieczeństwa, uczenia dzieci bezpiecznych zachowań na drodze, w domu, w szkole i podczas korzystania  z Internetu.  Dzięki projektowi dzieci poznają również podstawowe zasady radzenia sobie z emocjami, szacunku do swoich rówieśników i empatii.

Koordynator programu: Marzena Marchel

• Wycieczka do Warszawy

• 8 października 2021r. klasy 4a i 4c pod opieką wychowawców p. J. Czestkowskiej i I. Jaworskiej udały się na wycieczkę do Warszawy. Mieliśmy okazję podziwiać  uliczki warszawskiej Starówki, a także zgłębiać tajemnice kryjących się tu opowieści i legend. Na chwilę zatrzymaliśmy się przy śmiesznym kataryniarzu, który specjalnie dla naszej grupy zaśpiewał piosenkę O Warszawie. Kolejnym punktem naszej wycieczki był Zamek Królewski, który wywarł na nas ogromne wrażenie, tym bardziej, że niektórzy z nas byli tu pierwszy raz. W komnatach króla Stasia podziwialiśmy piękne eksponaty, a wśród nich meble, obrazy, rzeźby, zbroje rycerskie i wiele innych. Ta wycieczka wszystkim bardzo się podobała i na pewno na długo zostanie w naszej pamięci.

Opracowanie: Iwona Jaworska

• Klub Twórczego Konstruktora Lego – „Ładne masz kły” – o sztuce mówienia komplementów

• Klub Twórczego Konstruktora Lego żwawo wystartował od początku września. Uczniowie z radością rozpoczęli działania twórcze. Na ostatnich zajęciach uczniowie z klas V a, VI c i VII c tworzyli ludziki według własnych pomysłów. Następnie ludziki zapoznawały się i miały za zadanie mówić sobie nawzajem komplementy. Pojawiły się wypowiedzi w stylu: „Ładne masz kły” 😊 „Interesujące oczy”, „Ciekawie kręci się panu głowa”. W ramach zajęć ćwiczymy twórcze myślenie, ale przede wszystkim dzięki zabawie uczymy się współpracy, konstruktywnej komunikacji w czasie wymieniania się klockami czy zaplanowanych kompetencji społecznych – w tym wypadku sensu mówienia szczerych komplementów. W galerii zdjęć można obejrzeć niesamowite pomysły uczniów. Bardzo dziękuję uczniom za zaangażowanie, uśmiech i radość tworzenia.

Opracowanie: Jolanta Rosińska-Włodarczyk

• Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych – 2021 r.

• Październik to Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych, który w tym roku odbywa się pod hasłem „Baśnie i legendy całego świata”. Biblioteka szkolna zaprasza uczniów wszystkich klas do wzięcia udziału w obchodach tego święta. Przygotowane zostały różne konkursy i zabawy.

Konkursy:

1/ plastyczny:

• dla uczniów kl. I-III - portret  ulubionej postaci z dowolnie wybranej baśni lub legendy
            • dla uczniów kl. IV-VI - okładka książki, będąca ilustracją do dowolnie wybranej baśni lub legendy.
            • dla uczniów kl. VII-VIII - chmura słów związana z tematem święta (grafika komputerowa)
            • >>>>>>>>>>>>> Regulamin_konkursu_plastycznego.pdf

2/ literacki:

• dla uczniów kl. IV-VIII – temat do wyboru

1/ Moja ulubiona baśń/legenda – recenzja

2/ Alternatywne zakończenie dowolnie wybranej baśni lub legendy.

>>>>>>>>>>> Regulamin_konkursu_literackiego.pdf

Biblioteka szkolna przygotowała również:

-wystawę książek związanych z tematyką święta,

-ankietę preferencji czytelniczych/ zakupów do biblioteki/ środowiska szkolnego w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa - 11-15.10.2021

-zabawę : rozwiązuję krzyżówkę, tworzę rebus- 18-22.10.2021

-akcję: zrób sobie zakładkę – 25-29.10.2021

-zabawę dla odwiedzających bibliotekę: zostań ojcem chrzestnym/matką chrzestną molika książkowego naszej biblioteki – wymyśl ciekawe imię 11-29.10.2021.

Na uczestników zabaw czekają niespodzianki!

• Rada Rodziców

• Informujemy, że w tym roku szkolnym można dokonywać wpłat na fundusz Rady Rodziców na konto bankowe. Szczegóły w zakładce: Uczniowie i rodzice/Rada Rodziców.

• Dzień Drzewa - konkurs plastyczny

• Zapraszamy uczniów klas IV - VIII do Konkursu plastycznego, który polega na przygotowaniu pracy plastycznej w formie kartki pocztowej (A4) nawiązującej do hasła "ŁĄCZĄ NAS DRZEWA."

Za przeprowadzenie konkursu w klasach IV-VI odpowiedzialna jest p. Maria Klimkiewicz, a za klasy VII-VIII, p. Agata Drzewek. Prace w podpisanej kopercie zbieramy do 28 października 2021 r. Rozstrzygnięcie konkursu 10 listopada 2021.

>>>>>>>>>>>>>> REGULAMIN_KONKURSU_dzien_Drzewa..pdf

• Bieg im. o. Józefa Jońca

• W czwartek 7 października 2021 uczniowie klas czwartych  wzięli udział w XII corocznym  Jesiennym Biegu Przełajowym  im. o. Józefa Jońca.

Klasyfikacja pierwsza dziesiątka biegu:

10. Tokarski Wiktor   IV f

Nauczyciele wychowania fizycznego

• 101. rocznica śmierci majora Stefana Waltera

• W poniedziałek 4 października br. w 101. rocznicę śmierci majora Stefana Waltera – bohatera wal z bolszewikami w  1920 roku w miejscu jego śmiertelnego zranienia  zapłonęły  znicze – ognie naszej pamięci .Zgodnie z wieloletnią tradycja  uczniowie, nauczyciele i rodzice oddali hołd bohaterskiemu dowódcy 29 pułku Strzelców Kaniowskich, który z żołnierzami Wojska Polskiego bronił naszego prawa do posiadania własnej ojczyzny.

Cześć i Chwała Bohaterowi.

Pamięć o jego czynach przekażemy następnym pokoleniom.

• Wirtualny Teatr Historii

• W poniedziałek 4 października br. uczniowie klasy VIII b  pod opieką wychowawcy  odwiedzili  niezwykłe mobilne centrum edukacyjne – Wirtualny Teatr Historii "Niepodległa”, który na dwa dni zawitał w Radzyminie. Mobilne centrum edukacyjne,  które zwiedzaliśmy umieszczone  jest w specjalnym, rozsuwanym samochodzie ciężarowym podzielonym na kilka stref. Mieliśmy okazję  poznać najważniejsze wydarzenia i osiągnięcia Polaków z lat 1918–1921, zobaczyć artefakty ojców niepodległości i pamiątki po Legionach Polskich zeskanowane w 3D i prezentowane jako hologramy. Nasze zainteresowanie wzbudziła  makieta polskiego pawilonu, który eksponowano na Międzynarodowej Wystawie Sztuki Dekoracyjnej i Wzornictwa w Paryżu w 1925 roku. Wtedy nasi przodkowie pokazali całemu światu, że z wraz niepodległą Polską odrodziła się kultura i sztuka, czego dowodem było aż 205 nagród przyznanych polskiej sekcji. Poznaliśmy również biogramy lokalnych bohaterów z czasów międzywojnia – działaczy, nauczycieli, inżynierów i społeczników, którzy przyczynili się do odbudowy polskiej tożsamości w swoich małych ojczyznach. Duże wrażenie wywarł na nas  naturalnej wielkości hologram Marszałka  Józefa Piłsudskiego przemawiający jego głosem zapisanym na płycie  w 1924 roku . Ostatnim akordem zwiedzania było  wykonanie wspólnego zdjęcia z jednym z wybranych ojców naszej niepodległości. Co warte podkreślenia Radzymin był ostatnim 20 przystankiem na trasie  Wirtualnego Teatru Historii "Niepodległa” wokół Polski.  Serdecznie dziękujemy za możliwość poznania niezwykłej historii II RP w tak niecodzienny i atrakcyjny zarazem sposób.

Klasa VIII B z wychowawcą

• Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia

• 30 września br. uczniowie klasy 1a obchodzili Dzień Tabliczki Mnożenia. Trenowali zapamiętywanie tabliczki mnożenia poprzez zabawę. Akcja ta miała na celu rozwijanie zainteresowań matematycznych, utrwalenie znajomości tabliczki mnożenia oraz pokazanie, że matematyka może być przyjemna a czasem i zabawna.

Opracowanie: Marzena Marchel

• Kontakty

• Szkoła Podstawowa nr 1 im. ppłka pil. Mariana Pisarka
      • sp1radzymin@radzymin.pl - Dorota Poznańska
      • Sekretariat (nowy budynek szkoły) czynny w godz. 07.30-15.30 tel. (+48) 22 786-72-79